Betrouwbare overheid
Betrouwbare overheid
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x €1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Reserve Verkiezingen | 887 | 150 | 1.037 | 0 | 1.037 | 0 | 1.037 | 0 | 1.037 | 0 | 1.037 | 0 | 1.037 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-1992 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Doel waarvoor deze reserve is ingesteld: Egalisatie voor de kosten die met verkiezingen samenhangen én het opvangen van (een deel van) de kosten van een ongeplande verkiezing | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Vanaf 2020 ontvangen we jaarlijks vanuit het rijk een budget van 0,06 miljoen euro voor de waterschappenverkiezing. Dit storten we in de reserve om te onttrekken in het jaar dat er een waterschapsverkiezing is. |
Ontwikkelen en wonen voor iedereen
Ontwikkelen en wonen voor iedereen
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x €1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Europese subsidies | 1.796 | 0 | 1.796 | -234 | 1.562 | -109 | 1.452 | -109 | 1.343 | -109 | 1.234 | 0 | 1.234 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-7-2006 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve Europese subsidies fungeert als risicoreservering voor de subsidies die wij van Europa ontvangen. Aan de uitvoering en beheer van Europese projecten en structuurfondsenprogramma’s zijn strikte voorwaarden en eisen verbonden. Deze brengen financiële risico’s met zich mee voor de gemeente. Het gaat om risico’s zoals lagere subsidievaststelling dan was begroot, hogere uitvoeringskosten die bij aangaan van de verplichting niet waren te voorzien, en het financiële risico dat ontstaat uit overcommittering bij het structuurfondsprogramma ‘Kansen voor West’. Hierbij wordt overcommittering ingezet omdat de praktijk uitwijst dat veel projecten uiteindelijk minder subsidie toegekend kunnen krijgen dan begroot. Overcommittering draagt bij aan een optimale inzet van het beschikbare budget, maar levert tevens een risico op. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | In de periode 2024-2026 is een jaarlijkse onttrekking begroot van 0,109 miljoen euro ter dekking van de bijdragen aan het programma Kansen voor West 3. | |||||||||||||
Taakstelling inkoop LR | 6.471 | 0 | 6.471 | -719 | 5.752 | -719 | 5.033 | -719 | 4.314 | -719 | 3.595 | -719 | 2.876 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2031 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2013 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | In 2013 zijn de benodigde middelen voor de aan Leidsche Rijn opgelegde taakstelling in een bestemmingsreserve gestort. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De afdracht alsmede de onttrekking aan de reserve bedraagt jaarlijks 0,719 miljoen euro. | |||||||||||||
Ondersteunen Handhaven | 407 | 0 | 407 | 0 | 407 | 0 | 407 | 0 | 407 | 0 | 407 | 0 | 407 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 5-4-2018 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | In de raadsbrief van 5 april 2018 (kenmerkt 5234988) is de raad geïnformeerd over het revolverend principe in het kader van het handhavingsprogramma 2018. Daarbij is aangegeven dat Woonfraude kan leiden tot dwangsommen en boetes. Maar ook Handhaving in het kader van de horeca, kansspelen en seksinrichtingen, (ver)bouwen en slopen kan ook leiden tot dwangsommen en boetes. Deze geïnde dwangsommen en boetes worden via de begroting direct weer ingezet voor verdere handhavingsactiviteiten. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||||
Revolverend fonds woningrenovatie | 381 | 0 | 381 | 0 | 381 | 0 | 381 | 0 | 381 | 0 | 381 | 0 | 381 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-6-2007 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Ingesteld bij de Verantwoording 2006. Geen einddatum vanwege revolverend karakter. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||||
Grondexploitatie | 177.829 | 0 | 177.829 | -4.406 | 173.423 | -542 | 172.881 | 793 | 173.673 | 793 | 174.466 | 793 | 175.259 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve is ten behoeve van het opvangen van niet begrote financiële tegenvallers in grondexploitatieprojecten en ten behoeve van het afdekken van financiële risico's bij het nemen van initiatieven in de ruimtelijke ontwikkeling van de stad. Sinds 2021 zijn ook de robuuste posten uit de grondexploitatie Leidsche Rijn in deze reserve opgenomen. De ontwikkeling van de reserve grondexploitaties wordt in het MPR toegelicht. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2024 wordt 5,177 miljoen euro onttrokken: 2,220 miljoen euro voor het investeringspakket uit de Voorjaarsnota 2021 en 2,957 miljoen euro in verband met de jaarlijkse afdracht aan de algemene middelen (2,125 miljoen euro), promotie en acquisitie (0,080 miljoen euro) en dekking product gebiedsmanagement (0,752 miljoen euro). Er wordt 4,635 miljoen euro gestort. Dit zijn de middelen die in de Voorjaarsnota's 2017 en 2018 en in de Programmabegroting 2021 beschikbaar zijn gesteld voor Lombokplein en doorvaarbare Leidse Rijn (totaal 3,535 miljoen euro) en voor de Merwedekanaalzone OPG en Busstalling (1,100 miljoen euro). | |||||||||||||
Investeringsimpuls RSU | 38.048 | 2.669 | 40.717 | 489 | 41.205 | -1.647 | 39.558 | -2.385 | 37.173 | -2.969 | 34.204 | -4.949 | 29.255 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-7-2016 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | In het verlengde van de Ruimtelijke Strategie Utrecht (RSU, 2016)is een investeringsstrategie voor gezonde verstedelijking opgesteld. De programmering van de middelen in de reserve Investeringsimpuls RSU vindt plaats volgens het bestedingskader. Het bestedingskader is vastgesteld bij het MPSO 2017 en een aangepast bestedingskader bij de besluitvorming van MPR 2021 en een aangepast bestedingskader bij de besluitvorming van MPR 2021. Ontwikkeling van de reserve Investeringsimpuls RSU wordt jaarlijks toegelicht bij de actualisatie van het MPR. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2024 is de dotatie aan deze reserve 9,788 miljoen euro. Conform besluitvorming Voorjaarsnota 2016 en Programmabegroting 2021 is hiervan 1,539 miljoen euro bestemd voor projecten in de binnenstad, voor fietsmaatregelen gekoppeld aan gebiedsontwikkeling en voor sanitaire voorzieningen. In het investeringspakket Groei in Balans en conform besluitvorming Voorjaarsnota 2023 is 6,072 miljoen euro bestemd voor de integrale projecten in Welgelegen, Amazonekwartier, Taagdreef, MBO Nimeto, Rotsoord, voor overige integrale projecten op korte termijn en voor de icoonprojecten Paardenveld, Tuinen van Moreelse en Maarschalkerweerd. Conform besluitvorming Programmabegroting 2023 is er om een sluitende begroting op Groei in Balans te realiseren in 2023 2,177 miljoen euro onttrokken aan de middelen betaalbaar wonen binnen reserve investeringsimpuls RSU. In 2024 wordt dit bedrag weer teruggestort. | |||||||||||||
Egalisatiereserve bouwleges | 972 | 0 | 972 | 0 | 972 | 0 | 972 | 0 | 972 | 0 | 972 | 0 | 972 | |
Aard van de reserve | Kapitaallastenreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 15-6-2017 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Egalisatiereserve om de jaarlijkse schommelingen in de legesopbrengsten omgevingsvergunningen op te vangen en voor de inzet van personeel voor werkzaamheden na inwerkingtreding van de WKB die niet meer onder de leges vallen. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Met de komst van de Wet Kwaliteitsborging Bouw (WKB) vervalt een deel van het technisch bouwbesluit dat nu door de gemeente wordt uitgevoerd. De eerste 4 jaar na de start van de WKB zal een deel van het toezicht nog onder het oude regime worden gedaan door de gemeente. De hiervoor bestemde en ontvangen leges omgevingsvergunningen zijn toegevoegd aan deze egalisatiereserve om het toezicht de komende jaren te financieren. De geplande datum van inwerkingtreding is 1 januari 2024. | |||||||||||||
Woonfonds | 799 | 0 | 799 | 0 | 799 | 0 | 799 | 0 | 799 | 0 | 799 | 0 | 799 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2025 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Ja | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 19-3-2003 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Het woonfonds wordt ingezet voor bijzondere doelgroepen en initiatieven die extra woonvoorzieningen vragen en niet in het reguliere pakket zijn opgenomen. Daarnaast dient de reserve als risicoreserve voor enkele leningen. De stortingen aan dit fonds geschieden door de afwikkeling van oude volkshuisvestingsregelingen, rentevergoedingen, saldi NRF en leges. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||||
Betaalbaar wonen en woningbouwprojecten | 0 | 0 | 0 | -3.300 | -3.300 | 0 | -3.300 | 0 | -3.300 | 0 | -3.300 | 0 | -3.300 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 1-5-2033 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-7-2012 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Het realiseren van meer betaalbare woningen in het sociale en middenhuursegment en het op gang houden van woningbouwprojecten. Bij het Meerjaren Perspectief Ruimte wordt jaarlijks een vertrouwelijke bijlage ‘Overzicht voorstellen betaalbaar wonen (opbrengsten Conversieregeling Erfpacht 2017)’ opgenomen met geïnventariseerde projecten als richtinggevend kader voor het nog te bestemmen bedrag in de reserve. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Ten tijde van het opstellen van deze programmabegroting is de reservering voor betaalbaar wonen (22,078 miljoen euro) nog opgenomen in de reserve Investeringsimpuls RSU. In de 3e begrotingswijziging 2023 wordt deze reservering overgeheveld naar de reserve Betaalbaar wonen en woningbouwprojecten. |
Klimaatvriendelijke stad
Klimaatvriendelijke stad
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x €1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Reserve Energiemaatregelen Utr. Scholen | 185 | 0 | 185 | 0 | 185 | 0 | 185 | 0 | 185 | 0 | 185 | 0 | 185 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2028 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 5-7-2012 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Bij de berekening van de verwachte voordelen als gevolg van energiemaatregelen aan Utrechtse scholen in het kader van Utrechtse Energie is uitgegaan van bepaalde parameters (bijvoorbeeld verwachte toename van energiekosten). Met de schoolbesturen zijn overeenkomsten gesloten waarin hun aandeel in de investering is vastgelegd op basis van de verwachte besparingen. Als nadien zal blijken dat de verwachte besparing onvoldoende is behaald als gevolg van afwijkingen in de contractueel vastgelegde parameters, dan zijn wij als gemeente gehouden de schoolbesturen daarvoor financieel te compenseren. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||||
Utrechtse Energie | 1.818 | 0 | 1.818 | -825 | 993 | -675 | 318 | -100 | 218 | -100 | 118 | -100 | 18 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 5-7-2012 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve is ingesteld om de schommelingen in de uitgaven van de Energietransitie op te kunnen vangen. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Jaarlijks wordt er een bedrag aan de reserve onttrokken ter dekking van de kosten voor diverse subsidieregelingen en verduurzamingsmaatregelen binnen de opgave Energietransitie. | |||||||||||||
Leningen Utrechtse Energie | 3.787 | 0 | 3.787 | 150 | 3.937 | 0 | 3.937 | 0 | 3.937 | 0 | 3.937 | 0 | 3.937 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2038 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Ja | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 16-9-2014 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Vanuit de beschikbaar gestelde budgetten voor Utrechtse Energie is een renteloze lening van vijftien jaar verstrekt aan het Energiefonds. De bestemmingsreserve is voor de afdekking van het risico en een deel van de rentelasten. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||||
Utrechtse energie aardgasvrije wijken | 4.990 | 0 | 4.990 | 2.631 | 7.621 | 0 | 7.621 | 0 | 7.621 | 0 | 7.621 | 0 | 7.621 | |
Aard van de reserve | Projectenreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2036 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 20-6-2019 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Utrecht wil zo snel mogelijk klimaatneutraal zijn. Dat doet de gemeente door te kiezen voor een warmtevoorziening, die duurzaam, betaalbaar en betrouwbaar is. Om geen oude gasleidingen meer te hoeven vervangen wordt er in Overvecht Noord gewerkt met duurzame alternatieven. De bestemmingsreserve is gevormd om op termijn grootschalige initiatieven te kunnen bekostigen. De reserve is gevoed vanuit de Rijksmiddelen voor de proeftuinen aardgasvrije wijken . | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De middelen die zijn toegekend binnen het Coronamaatregelenpakket Investeren met Maatschappelijk rendement voor het aardgasvrij maken van Overvecht-Noord worden deels toegevoegd aan deze reserve. | |||||||||||||
Duurzame bereikbaarheid
Duurzame bereikbaarheid
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x €1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Parkeerexploitatie | 4.362 | 255 | 4.617 | 141 | 4.759 | -306 | 4.453 | -520 | 3.933 | -280 | 3.654 | -280 | 3.374 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2007 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Het doel van de egalisatiereserve parkeerexploitatie is om schommelingen in bepaalde baten of lasten tussen de jaren te egaliseren. Dit kunnen verwachte en onverwachte schommelingen zijn. De reserve heeft een plafond van maximaal 15% van de parkeerbaten. Begrote onttrekkingen in een jaar zullen alleen in werkelijkheid plaatsvinden wanneer dit nodig is voor een sluitende begroting. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De begrote onttrekking aan de parkeerreserve is in 2024 0,306 miljoen euro. Deze onttrekking dient ter dekking van de begrote aanloopverliezen van parkeergarage Croeselaan en Berlijnplein. Per abuis is het aanloopverlies van parkeergarage Berlijnplein (0,284 miljoen euro) structureel verwerkt. Dit is niet correct en zal aangepast worden. | |||||||||||||
Meerjarige investeringen bereikbaarheid | 25.608 | -2.173 | 23.435 | -10.960 | 12.475 | -3.559 | 8.916 | 5.251 | 14.168 | -9.979 | 4.189 | -1.682 | 2.507 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2040 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2007 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve Meerjarige investeringen Bereikbaarheid en Luchtkwaliteit (reserve MIB) wordt ingezet voor de uitvoering van de meerjarige investeringsplannen uit het programma Bereikbaarheid en Luchtkwaliteit. De fasering van de begrote uitgaven van projecten in het MPB hoeven niet gelijk te lopen met de beschikbare budgetten in een bepaald jaar. De verschillen worden verrekend met de reserve. Door vertraging of versnelling van projecten gedurende het jaar ontstaan er afwijkingen van het kasritme van de projecten. Deze fluctuaties worden met deze reserve opgevangen. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De mutaties bestaan uit het saldo van baten en lasten op de meerjarige investeringen Bereikbaarheid. Een gedetailleerd overzicht van de projecten is opgenomen in de investeringsstaat van het programma bereikbaarheid. |
Aantrekkelijke, groene leefomgeving en erfgoed
Aantrekkelijke, groene leefomgeving en erfgoed
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x €1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Grondbank | 647 | 0 | 647 | 0 | 647 | 0 | 647 | 0 | 647 | 0 | 647 | 0 | 647 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 16-7-2020 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De Grondbank voert een kostendekkende exploitatie. Met deze reserve worden de kosten gedekt die binnen de exploitatie niet kunnen worden opgevangen, zoals het risico van ernstig vervuilde grond of zwaardere milieueisen. Maar ook kosten zoals: voorraad en verwerkingskosten van de grond, ontmantelingskosten van depots, herstel- en onderhoudskosten voor depot(s), ontwikkelingskosten reststoffenbank en bomenbank, kosten voor digitalisering, aanbesteden van de aannemer en kosten voor de tijdelijke opslag voor PFAS-houdende grond. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties begroot in 2024. | |||||||||||||
Meerjaren Groen programma | 438 | 0 | 438 | -200 | 238 | 0 | 238 | 0 | 238 | 0 | 238 | 0 | 238 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 7-6-2039 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 20-6-2019 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Binnen het Meerjaren Groen Programma wordt gewerkt met een jaar budget, terwijl hierbij projecten voorkomen die een meerjarige uitvoer hebben. Hierdoor kunnen binnen de jaarschijf verschillen ontstaan, waarbij de besteding van de budgetten wel al is verplicht. Deze reserve kan deze verschillen opvangen. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||||
Egalisatiefonds rioleringen | 7.016 | 1.559 | 8.575 | -4.600 | 3.975 | 0 | 3.975 | 0 | 3.975 | 0 | 3.975 | 0 | 3.975 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 29-3-1988 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Deze egalisatiereserve is gevormd om al te grote schommelingen in de tarieven voor de rioolheffing op te vangen. Bij de tariefvaststelling voor het komende jaar wordt van het lopende jaar besloten om eventueel bedragen aan de reserve te onttrekken. Verder wordt bij de Verantwoording van het lopende jaar besloten om, indien nodig, eventuele overschotten te storten in de reserve en eventuele tekorten te onttrekken aan de reserve. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De mutatie van 1,599 miljoen euro heeft betrekking op het resultaat 2022. Dit bedrag ontstond door diverse voor- en nadelen aan de lastenkant. Verder is er ruim 0,5 miljoen euro nadeel op de baten, waarvan 0,3 miljoen euro door minder grootverbruik en ruim 0,2 miljoen euro door afwikkeling voorgaande jaren. Bij de Voorjaarsnota 2023 is een gedeeltelijke vrijval van 4,600 miljoen van de | |||||||||||||
Ophaaldienst | 3.991 | 700 | 4.691 | 0 | 4.691 | 0 | 4.691 | 0 | 4.691 | 0 | 4.691 | 0 | 4.691 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Deze egalisatiereserve is gevormd om al te grote schommelingen in de tarieven voor de afvalstoffenheffing op te vangen. Bij de tariefvaststelling voor het komende jaar wordt bij de voorjaarsnota van het lopende jaar besloten om eventueel bedragen aan de reserve te onttrekken. Verder wordt bij de Verantwoording van jaar t besloten om, indien nodig, eventuele overschotten te storten in de reserve en eventuele tekorten te onttrekken aan de reserve. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties begroot in 2024. | |||||||||||||
Essentaksterfte 1002 | 2.103 | 111 | 2.214 | 0 | 2.214 | 0 | 2.214 | 0 | 2.214 | 0 | 2.214 | 0 | 2.214 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 29-6-2017 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Bij de Voorjaarsnota 2017 is de ernst van de Essentaksterfte en de gevolgen van deze ziekte inzichtelijk gemaakt. Gezien de onzekerheid over het verloop van de ziekte is toen besloten een bedrag van 5,0 miljoen euro beschikbaar te stellen en te storten in een reserve. Daarmee zijn wij naar verwachting in staat gedurende vijf jaren de noodzakelijke maatregelen uit te voeren en de gevolgen van het daadwerkelijke verloop van de ziekte in de praktijk te monitoren. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De mutatie van 0,11 miljoen euro betreft het verschil tussen de verwachte kosten van 0,5 miljoen euro en de werkelijke kosten van 0,39 miljoen euro. Onttrekking vindt plaats op basis van de verwachte kosten. | |||||||||||||
Domplein 13 | 120 | 0 | 120 | -40 | 80 | -40 | 40 | -40 | 0 | -40 | -40 | -40 | -80 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2026 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-9-2016 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Deze reserve wordt ingezet ter dekking van de subsidiëring aan Stichting Domplein. Onder voorwaarden wordt aan de stichting een subsidie van in totaal 0,4 miljoen euro verstrekt over een periode van tien jaar, van 2016 tot en met 2026. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Conform begroting is 0,040 miljoen euro aan de reserve onttrokken ter dekking van de subsidie aan Stichting Domplein. | |||||||||||||
Archeologisch opgravingen | 961 | -177 | 784 | 0 | 784 | 0 | 784 | 0 | 784 | 0 | 784 | 0 | 784 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Deze reserve heeft twee doelen. Een deel is bestemd als egalisatiereserve van baten en lasten van de interne archeologische opdrachten. Daarnaast wordt een deel van deze reserve ingezet ten behoeve van het ontwikkelen van het cultuurcentrum Hoge Woerd, vooral ter dekking van een deel van de kapitaalslasten. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Bij de bestedings- en dekkingsvoorstellen van 2022 is er 0,177 miljoen euro onttrokken aan deze reserve ter dekking van de opgravingen in Leidse Rijn, interne archeologische opdrachten en doorontwikkeling van de Museum Hoge Woerd. | |||||||||||||
Utrechts restauratiefonds (URF) | 3.228 | 51 | 3.279 | 0 | 3.279 | 0 | 3.279 | 0 | 3.279 | 0 | 3.279 | 0 | 3.279 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2025 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Ja | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-6-2007 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Uit het Utrechts Restauratiefonds worden laagrentende leningen verstrekt ter ondersteuning van particuliere eigenaren. Het Restauratiefonds richt zich op de restauratie van gemeentelijke monumenten en beeldbepalende panden en op werkzaamheden voor energiebesparing in deze panden. De reserve is ingesteld ter dekking van het risico van de verstrekte leningen en de dekking van de rentekosten. In 2020 is het risicopercentage dat wordt gehanteerd verlaagd naar 75%. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Bij de bestedings- en dekkingsvoorstellen van 2022 is er 0,051 miljoen euro gestort in deze reserve. | |||||||||||||
Risicoreserve Bodem | 1.534 | 0 | 1.534 | 100 | 1.634 | 100 | 1.734 | 100 | 1.834 | 100 | 1.934 | 100 | 2.034 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2043 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 29-6-2017 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Binnen het Gebiedsplan bodem worden kosten gemaakt voor de monitoring van grondwaterverontreiniging, waarvoor budget is binnen de bodembegroting, en het treffen van maatregelen (zoals tegenbemalingen) ingeval de doelstellingen van het Gebiedsplan in gevaar zijn of dreigen te komen. Ook derden kunnen deelnemen aan het Gebiedsplan van de gemeente door middel van een bijdrageregeling. Saneringsverplichtingen van derden worden met de bijdrage overgedragen aan de gemeente. Ook de risico’s worden overgedragen aan de gemeente; door deze bijdragen te reserveren kunnen de risico’s worden gedekt. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Conform begroting is een bedrag van 0,100 miljoen euro gedoteerd aan de reserve. | |||||||||||||
Nedereindseplas | 6.627 | 0 | 6.627 | -35 | 6.592 | -35 | 6.557 | -35 | 6.522 | -35 | 6.487 | -35 | 6.452 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2031 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 3-12-2020 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Het beschikbaar houden van middelen verkregen uit het aanvullend bodemconvenant 2018 voor de sanering en monitoringsverplichting van de Nedereindseplas en voor mogelijke terugbetaling aan het Rijk. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Conform begroting is een bedrag van 0,035 miljoen euro onttrokken aan de reserve voor extra nazorgwerkzaamheden. | |||||||||||||
Veilige stad
Veilige stad
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x €1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Projecten cameratoezicht | 143 | 0 | 143 | 0 | 143 | 0 | 143 | 0 | 143 | 0 | 143 | 0 | 143 | |
Aard van de reserve | Projectenreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 20-6-2003 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Deze reserve is bestemd voor projecten op het gebied van cameratoezicht. In verband met werkzaamheden in het Stationsgebied en omgeving zijn kabels en camera's tijdelijk verplaatst en zullen, als de werkzaamheden zijn afgerond, weer worden teruggeplaatst. Daarnaast wordt deze reserve aangewend voor de verplaatsing van flex-camera’s op overige locaties in Utrecht. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | We hebben de kosten voor het verplaatsen van de camera’s de afgelopen jaren uit het budget voor cameratoezicht kunnen voldoen. Daarom is de reserve ongewijzigd gebleven. De reserve moet beschikbaar blijven voor de uitvoering van het nieuwe beleidskader cameratoezicht 2023-2026. |
Passende ondersteuning en opvang
Passende ondersteuning en opvang
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x €1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Transformatie en decentralisatie Beschermd Wonen/Maatschappelijke Opvang | 5.007 | -1.016 | 3.991 | -1.741 | 2.250 | 0 | 2.250 | 0 | 2.250 | 0 | 2.250 | 0 | 2.250 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 9-7-2020 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve heeft als doel om de transformatie en decentralisatie van beschermd wonen en maatschappelijke opvang in de hele U16 regio mogelijk te maken. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2022 is voor een bedrag van 1,016 miljoen euro aan kosten gemaakt die via de resultaatbestemming aan deze reserve worden onttrokken. Bij de resultaatbestemming 2021 is een bedrag van 1,741 miljoen euro toegevoegd aan de reserve. Deze had in mindering gebracht moeten worden op het bedrag dat incidenteel in 2023 en 2024 aan de begroting is toegevoegd voor de transformatie. Dit is niet gebeurd, daarom valt het bedrag bij de eerste bestuursrapportage 2023 vrij. |
Werk, toekomstbestendige economie en bestaanszekerheid
Werk, toekomstbestendige economie en bestaanszekerheid
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x €1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Ontwikkelmaatschappij Utr (OMU) | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 29-5-2025 | |||||||||||||
Rentetoerekening | ||||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 8-7-2021 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Om de groei van banen gelijk op te laten lopen met de groei van de stad is het nodig de komende jaren 70.000 arbeidsplaatsen te realiseren. Dit vraagt wat van het huidige aanbod aan werklocaties. In de programmabegroting 2021 is onder Maatregelen Corona ‘Werken, opleiden en begeleiden’ opgenomen dat we extra gerichte investering doen in de ROM en dat we bijdragen aan een herstructureringsfonds voor werklocaties van de Ontwikkelmaatschappij Utrecht (OMU). Met deze maatregel nemen we proactief positie op werklocaties waar herontwikkeling voor de lange termijn kansen biedt voor de Utrechtse werkgelegenheid. Inzet van deze middelen zijn grotendeels revolverend. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||||
Toeristische stadspromotie | 226 | 0 | 226 | 0 | 226 | 0 | 226 | 0 | 226 | 0 | 226 | 0 | 226 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2008 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | In 2003 is de bestemmingsreserve toeristenbelasting ingesteld voor onbepaalde tijd. De reserve is gekoppeld aan de inkomsten toeristenbelasting met als doel een buffer op te bouwen voor | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||||
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM) Utrecht | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 29-5-2025 | |||||||||||||
Rentetoerekening | ||||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 3-12-2020 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De gemeente Utrecht is in 2020 medeoprichter van de Regionale Ontwikkelmaatschappij (ROM) Regio Utrecht BV. Eén van de pijlers van de ROM is het ROM-participatiefonds. Doel van dit revolverende fonds is het aanjagen en ondersteunen van het innovatieve MKB bij het realiseren van hun groei en ontwikkeling. Hiermee wordt de ondernemersbasis in de regio versterkt en een aantrekkelijk economisch en vestigingsklimaat geschapen. De initiële fondsomvang is 22 miljoen euro, het aandeel van de gemeente Utrecht is 3 miljoen euro. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||||
Werk en inkomen | 796 | 0 | 796 | 0 | 796 | 0 | 796 | 0 | 796 | 0 | 796 | 0 | 796 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | ||||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 27-6-2013 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Bij de resultaatbestemming 2012 is deze reserve gevormd. De reserve komt voor het eerst voor in de Programmabegroting 2013. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties. | |||||||||||||
Re-integratiefonds werk en inkomen | 903 | 0 | 903 | -903 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | ||||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 16-7-2020 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Het re-integratiefonds is bedoeld om samenwerking met onder andere uitzendbureaus en sociaal ondernemers bij het aan het werk helpen van mensen uit de bijstand te bekostigen. Voorwaarde voor dekking uit het re-integratiefonds is dat de samenwerking leidt tot aantoonbare besparing op de uitkeringslasten. Bij de resultaatbestemming 2013 is 5 miljoen euro in de nieuw gevormde reserve gestort. De storting vloeiende voort uit besluitvorming rond de Kadernota Participatie en inkomen en de Uitwerkingsnota Werken aan werk. De reserve is voor het eerst zichtbaar in de Programmabegroting 2014. De oorspronkelijke spelregel was dat per jaar maximaal 1,5 miljoen euro vanuit het fonds mag worden ingezet. Bij de Tweede Bestuursrapportage 2015 zijn de spelregels aangepast zodat er meer flexibiliteit ontstaat bij het inzetten van middelen uit het reintegratie Fonds. Hierdoor wordt het mogelijk meerjarige verplichtingen aan te gaan tot het maximaal beschikbare bedrag. Het maximum van de reserve is 5 miljoen euro. Als gevolg van het BUIG-tekort sinds 2015 revolveert de reserve in werkelijkheid niet. In de overgenomen motie “M454/2019 laat revolverende fondsen echt werken” (bij raadsvoorstel Nota reserves; 5 december 2019) wordt daarom opgeroepen om de doelstelling en werking aan te scherpen. Zolang sprake is van een BUIG tekort kan op basis van de financiële spelregels niet in de reserve gestort worden. Het inboeken van de voordelen op de bijstandsverstrekking zou dan immers tot een toename van het tekort leiden. Het wijzigen van de voedingsspelregels kan hier geen verandering in brengen. Omdat de naam van de reserve de afgelopen jaren onvoldoende aansloot op de werkelijkheid is bij de Jaarstukken 2019 besloten om de naam van de reserve te wijzigen in re-integratiefonds Werk en Inkomen. Voeding, maximum, looptijd en doelstelling van de reserve zijn niet veranderd. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2023 is een bedrag van 0,903 miljoen euro aan de reserve re-integratie onttrokken voor de vorming van de reserve Armoedebestrijding en schuldhulpverlening. De reserve wordt opgeheven. | |||||||||||||
Revolverend Fonds Jongeren schulden | 198 | 0 | 198 | -119 | 79 | -60 | 19 | 0 | 19 | 0 | 19 | 0 | 19 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 2-8-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 30-6-2016 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Bij de Voorjaarsnota 2016 is amendement 28 ‘fonds met jongeren met problematische schulden’ aangenomen. De opgekochte schulden van de jongeren wordt zoveel mogelijk omgezet in een zachte lening, waardoor het fonds een revolverend karakter krijgt. Met raadsbesluit 11748 is op 23 januari 2020 besloten het fonds anders in te zetten. Jaarlijks zal een bedrag onttrokken worden en ingezet worden ten behoeve van de intensieve begeleiding van jongeren, voor het eerst in 2020. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De onttrekking van 60K is conform raadsbesluit 11748 en de Financiële bijlage doorontwikkeling Jongerenfonds. | |||||||||||||
Armoedebestrijding & schuldhulpverlening | 0 | 0 | 0 | 903 | 903 | 0 | 903 | 0 | 903 | 0 | 903 | 0 | 903 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 1-7-2027 | |||||||||||||
Rentetoerekening | ||||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-7-2023 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Vanwege de koopkrachtcrisis en het toenemende gebruik van armoederegelingen en schuldhulpverlening wordt de reserve Financiële bestaanszekerheid gevormd. Extra inzet en knelpunten in het kader van armoederegelingen en schuldhulpverlening kunnen met de inzet van deze reserve worden gedekt. Het exacte bestedingsplan is op voorhand niet precies bekend. Dit is afhankelijk van de behoefte en hangt bijvoorbeeld samen met de daadwerkelijke ontwikkeling van de koopkrachtcrisis en de ontwikkeling van het gebruik van armoederegelingen en schuldhulpverlening. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Deze reserve is gevormd in 2023. Geen overige mutaties. | |||||||||||||
Kansrijk opgroeien
Kansrijk opgroeien
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x €1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Huisvestingsprogramma | 7.619 | -1.018 | 6.601 | 0 | 6.601 | 0 | 6.601 | 0 | 6.601 | 0 | 6.601 | 0 | 6.601 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Voor de uitvoering van de huisvestingsprogramma’s onderwijs van eerdere jaren. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties in 2024. | |||||||||||||
Piekopvang onderwijs LR | 158 | 0 | 158 | 0 | 158 | 0 | 158 | 0 | 158 | 0 | 158 | 0 | 158 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | ||||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reservering wordt ingezet voor de Piekopvang in Leidsche Rijn. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties in 2024. | |||||||||||||
Meerjaren Perspectief Onderwijs Huisvesting | 9.910 | 0 | 9.910 | 0 | 9.910 | 0 | 9.910 | 0 | 9.910 | 0 | 9.910 | 0 | 9.910 | |
Aard van de reserve | Onderhoudsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De uitvoering van het Meerjarenperspectief Onderwijshuisvesting. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties in 2024. | |||||||||||||
Onderhoud en kapitaallasten Buitenschoolse opvang (BSO) | 1.980 | 0 | 1.980 | 0 | 1.980 | 0 | 1.980 | 0 | 1.980 | 0 | 1.980 | 0 | 1.980 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reservering is bestemd voor het onderhoud en de kapitaallasten van de gedane investeringen BSO. Op diverse plekken in de stad wordt BSO gerealiseerd in schoolgebouwen. Het schoolbestuur ontvangt een huurbedrag van de BSO instelling, en draagt deze af aan de gemeente ter compensatie van de kosten die de gemeente heeft. Enerzijds gaat dit om een onderhoudsvergoeding. Deze bijdrage zal gereserveerd worden voor het onderhoud dat in de toekomst aan het betreffende lokaal uitgevoerd zal moeten worden. Anderzijds kan het gaan om een vergoeding ter compensatie van investeringen die de gemeente mogelijk doet voordat de BSO haar intrek neemt. Er worden marktconforme huren gevraagd. Uitgangspunt is dat de gemeente binnen de looptijd van het huurcontract met de BSO haar lasten van de investering terugverdient. Er ontstaat dan een verschil in huurontvangst en werkelijke kapitaallast. Dit verschil wordt in de reserve opgenomen en dient ter dekking van de gemeentelijke kapitaallasten van de betreffende investering na afloop van of bij voortijdige beëindiging van het huurcontract. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties in 2024. | |||||||||||||
Levendige en gezonde stad
Levendige en gezonde stad
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x €1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Gebruikersinvst Cultr voorzng Leidsche R | 1.350 | 0 | 1.350 | 1.150 | 2.500 | 0 | 2.500 | -2.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2026 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-9-2022 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Deze reserve is ingesteld ter dekking van de gebruikersinvesteringen van de culturele voorziening Leidsche Rijn. Een deel van de investering t.a.v. de culturele voorziening in Leidsche Rijn valt in demarcatie bij de gebruikers en zal niet worden geactiveerd als gemeentelijk vastgoed. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De dotatie van 1,15 miljoen euro betreft de reservering 2023. | |||||||||||||
Wijkcultuurhuis Merwedekanaalzone | 206 | 0 | 206 | 103 | 309 | 0 | 309 | 0 | 309 | 0 | 309 | -309 | 0 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2027 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 11-11-2021 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Deze reserve is ingesteld ten behoeve van de incidentele dekking van de exploitatiesubsidie aan het wijkcultuurhuis Merwedekanaalzone. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De dotatie van 0,103 miljoen euro betreft de reservering 2023. | |||||||||||||
Utrechtse Cultuurlening | 100 | 0 | 100 | 0 | 100 | 0 | 100 | 0 | 100 | 0 | 100 | 0 | 100 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 15-5-2014 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Wij hebben 0,100 miljoen euro gereserveerd om het financieel risico af te dekken van de Utrechtse Cultuurlening dat onder beheer is geplaatst van Cultuur & ondernemen (raadsbesluit 14.010565). | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | n.v.t. | |||||||||||||
Fonds Broedplaatsen | 505 | 0 | 505 | 0 | 505 | 0 | 505 | 0 | 505 | 0 | 505 | 0 | 505 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 3-4-2014 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Wij hebben 0,505 miljoen euro gereserveerd om het financieel risico af te dekken van het borgstellingsfonds Creatieve Broedplaatsen dat onder beheer is geplaatst van de Triodos bank (raadsbesluit 14.002504). | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | n.v.t. | |||||||||||||
Stadskantoor | 6.305 | 225 | 6.530 | 797 | 7.326 | 1.517 | 8.843 | 517 | 9.359 | 1.517 | 10.876 | 1.517 | 12.392 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 3-12-2020 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Bij de kredietaanvraag voor de aankoop van het Stadskantoor is afgesproken om een voorziening op te bouwen ter dekking van onderhoudskosten. Om aan de BBV regelgeving te voldoen wordt deze voorziening omgezet in de reserve Stadskantoor. De reserve wordt in de eerste jaren gebruikt voor het onderhoud. Aan het einde van de looptijd loopt de reserve op ten behoeve van het op prijspeil krijgen van kapitaallastenbudget voor vervangingsinvestering. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De jaarlijkse dotatie bestaat uit prijscompensatie van 1,5% over de kapitaallasten van zowel gebouw, grond als gebruikersinvesteringen van het Stadskantoor. In totaal wordt in 2024 1,752 miljoen euro toegevoegd aan de reserve. Hiervan is 1,517 miljoen euro reeds begroot. Het verschil van 0,235 miljoen euro zal bij de eerste begrotingswijziging 2024 opgenomen worden in de begroting. De werkelijke onderhoudskosten voor het Stadskantoor in de loop van het jaar bepaald op basis van het MJOP en onttrokken aan de reserve. | |||||||||||||
Energieneutraal Kernvastgoed | 1.090 | -120 | 970 | 720 | 1.690 | 0 | 1.690 | 0 | 1.690 | 0 | 1.690 | 0 | 1.690 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 11-7-2019 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De bestemmingsreserve ten behoeve van ‘volledig duurzaam gemeentelijk vastgoed in 2040’ dient om toekomstige besparingen en nog niet bestede middelen voor de onrendabele top te reserveren voor toekomstige projecten. Hiermee blijft de raad budgetrecht houden over de middelen volledig duurzaam gemeentelijk vastgoed in 2040 en zijn deze middelen geoormerkt voor CO2 reductie bij het Utrechtse kernvastgoed. Het is van belang dat de bestemming van de middelen ongewijzigd blijft, omdat zonder deze middelen de onrendabele top van investeringen en onrendabele kapitaalslasten niet gedekt kunnen worden. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De jaarlijkse mutatie van de reserve is afhankelijk van de gemaakte kosten in het kader van duurzaamheidsinvesteringen. De mutatie wordt begroot zodra deze bekend zijn, bijvoorbeeld op het moment dat investeringsprojecten administratief gereed gemeld worden. | |||||||||||||
Vastgoedbeheer | 2.738 | 0 | 2.738 | 0 | 2.738 | 0 | 2.738 | 0 | 2.738 | 0 | 2.738 | 0 | 2.738 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 9-7-2019 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve dient om het jaarlijkse resultaat op de vastgoedportefeuille te egaliseren. De exploitatie per perceel is over de levensduur sluitend, maar er blijven faseringsverschillen per jaar. Vooral bij nieuw gebouwde accommodaties is er in het begin een tekort doordat de jaarlijkse huurstijging pas na een aantal jaren groot genoeg is om de (gelijk blijvende) kapitaallasten te dekken. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Nog geen geplande mutaties begroot. | |||||||||||||
Leegstand Utrechts Vastgoed | 800 | 0 | 800 | 1.700 | 2.500 | 1.700 | 4.200 | 1.700 | 5.900 | 1.700 | 7.600 | 1.700 | 9.300 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | ||||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 3-12-2020 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Een vastgoedportefeuille heeft altijd te maken met leegstand. Een zekere mate van leegstand is noodzakelijk om de flexibiliteit te hebben om snel huisvesting mogelijk te maken. Binnen de huurberekening wordt een percentage van gemiddeld 3,85% aangehouden om de leegstandskosten af te dekken. Deze bedragen worden echter niet gereserveerd en landen daarmee in het begrote positieve saldo van het programma Utrechts Vastgoed. We hebben in werkelijkheid echter wel te maken met leegstand en de afgelopen jaren zien we daarom nadelen bij de verantwoording op het programma Utrechts Vastgoed. Door de reservering te begroten en aan het eind van het jaar de aan leegstand gerelateerde kosten hierop af te boeken zal de begroting beter aansluiten op de werkelijke kosten. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Jaarlijks wordt vanuit de huuropbrengsten 1,700 miljoen euro gestort in de reserve. In de loop van het jaar wordt bepaald welk bedrag uit de reserve onttrokken dient te worden om de financiële gevolgen van leegstand op te vangen. | |||||||||||||
Calamiteiten Utrechts Vastgoed | 354 | -50 | 304 | 315 | 619 | 315 | 934 | 315 | 1.249 | 315 | 1.564 | 315 | 1.879 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | ||||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 3-12-2020 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | In de kostprijsdekkende huurberekening zit een opslag van 0,70% om kosten die voortkomen uit calamiteiten mee te kunnen dekken. Deze bedragen worden echter niet gereserveerd en landen daarmee in het begrote positief saldo van programma Utrechts Vastgoed. Door de reservering voor calamiteiten te begroten en aan het eind van het jaar de aan calamiteiten gerelateerde kosten hierop af te boeken zal de begroting beter aansluiten op de werkelijke kosten. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Jaarlijks wordt vanuit de huuropbrengsten 0,315 miljoen euro gestort in de reserve. In de loop van het jaar wordt bepaald welke bedrag uit de reserve onttrokken dient te worden om de kosten gerelateerd aan calamiteiten op te vangen. | |||||||||||||
Toegankelijk Vastgoed | 715 | 0 | 715 | 3.000 | 3.715 | 0 | 3.715 | 0 | 3.715 | 0 | 3.715 | 0 | 3.715 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2025 | |||||||||||||
Rentetoerekening | ||||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 11-11-2021 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Uitvoering geven aan motie 199 ‘Maak werk van UST’, die bij de behandeling van de Voorjaarsnota 2021 unaniem is aanvaard. De bestemmingsreserve dient om de beschikbaar gestelde middelen te reserveren voor de uitvoering van de motie. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Stortingen vinden plaats op het moment dat de raad middelen beschikbaar stelt voor de uitvoering van motie 199 'Maak werk van UST'. Onttrekking aan de reserve vindt plaats op het moment dat toegankelijkheidsmaatregelen in het kader van de motie zijn gerealiseerd. | |||||||||||||
Vervanging zwembaden | 4.600 | 1.500 | 6.100 | 0 | 6.100 | 0 | 6.100 | -605 | 5.495 | -605 | 4.890 | 0 | 4.890 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2025 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 11-11-2021 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Het programma Samenleven en Sport beschikt over een budgettaire bandbreedte voor investeringen. Voor 2023 wordt voorzien dat het budget incidenteel niet volledig wordt benut. Op lange termijn wordt een knelpunt voorzien op het moment dat Den Hommel en De Kwakel vervangen moeten. Door nu het overschot te reserveren kan dit toekomstige knelpunt worden beperkt. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Aan de raad zal worden voorgesteld om incidenteel stortingen te doen op het moment dat wordt voorzien dat de budgettaire bandbreedte voor investeringen niet wordt benut. Als er een meerjarig investeringsprogramma voor de zwembaden is vastgesteld wordt de reserve omgezet in een projectenreserve. Zodra een project gerealiseerd is, worden de gerealiseerde middelen overgeheveld naar een kapitaallastenreserve. |
Algemene middelen en overhead
Algemene middelen en overhead
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x €1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Bestemmingsreserve maatregelenpaketten | 10.759 | 0 | 10.759 | -10.759 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2022 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 3-12-2020 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De bestemmingsreserve Maatregelpakketten (raadsbesluit 3-12-2020) is gevormd ter dekking van de kosten van interventies en investeringen die we de komende jaren doen om Utrecht en haar inwoners zo goed mogelijke uit de Coronacrisis te laten komen. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Conform besluitvorming Tweede Bestuursrapportage 2022 is de reserve bij de Jaarverantwoording 2022 afgesloten en valt het saldo van de reserve van 10,759 miljoen vrij ten gunste van de financiële ruimte in de Voorjaarsnota 2023 | |||||||||||||
Budgetstructuur Leidsche Rijn | 1.469 | 0 | 1.469 | 0 | 1.469 | 0 | 1.469 | 0 | 1.469 | 0 | 1.469 | 0 | 1.469 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2030 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-9-1997 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Deze reserve is ingesteld in 1997 en is bestemd voor het opvangen van frictiekosten bij de realisatie van voorzieningen in Leidsche Rijn. Dit betreft vooral de kosten van tijdelijke voorzieningen, eerste inrichting van scholen en het verevenen van tijdelijke tekorten op de stelpost Budgetstructuur Leidsche Rijn. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||||
Decentralisatie Sociaal Domein | 795 | 0 | 795 | 0 | 795 | 0 | 795 | 0 | 795 | 0 | 795 | 0 | 795 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2020 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-7-2014 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve Decentralisaties sociaal domein is in 2014 ingesteld. Aanvankelijk diende hij ter financiële dekking van de risico's voor de in- en uitvoering van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. Bij de Voorjaarsnota 2016 is de benodigde omvang vastgesteld op 18 miljoen euro; 13 miljoen euro ter afdekking van de berekende risico’s en 5 miljoen euro voor innovatie. Bij voorjaarsnota 2017 zijn de risico's volgens de principes van risicomanagement gewaardeerd en gedekt via de algemene risicoreserve. Daardoor kon van de gereserveerde middelen 13 miljoen euro uit de reserve Decentralisatie Sociaal Domein vrij vallen. De resterende 5,120 miljoen euro bleef gereserveerd voor innovatie. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||||
Reserve Overheadvierkant | 1.670 | 0 | 1.670 | 0 | 1.670 | 0 | 1.670 | 0 | 1.670 | 0 | 1.670 | 0 | 1.670 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 11-11-2026 | |||||||||||||
Rentetoerekening | ||||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 11-11-2021 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Om de schommelingen per jaar in de bijdragen uit het overheadvierkant op te vangen heeft de raad bij de vaststelling van de Programmabegroting 2022 op 11 november 2021 besloten om een nieuwe reserve in te stellen. Op die manier kunnen de pieken en dalen geëgaliseerd worden. Bij het instellen van de reserve is voorgesteld om de dotatie/onttrekking bij de eerstvolgende programmabegroting te verwerken. Om een betere inschatting te kunnen maken heeft de raad bij de Voorjaarsnota 2022 besloten in het vervolg de tussentijdse P&C documenten eveneens te benutten. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De reserve zal de komende jaren volgens de meerjarenplanning worden ingezet. Over de besteding is reeds besloten. | |||||||||||||
ICT Investeringsprogramma | 5.711 | 4.210 | 9.921 | 0 | 9.921 | 0 | 9.921 | 0 | 9.921 | 0 | 9.921 | 0 | 9.921 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2029 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-6-2006 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Bij de Verantwoording 2013 is besloten om de voordelen op het structurele budget van het ICT-Investeringsprogramma in te zetten ter dekking van incidentele nadelen en om eventuele restanten voortaan te storten in de reserve ICT Investeringen. Het doel en de reikwijdte van de reserve is hiermee verbreed naar het volledige budget van het ICT Investeringsprogramma. Mutaties zijn afhankelijk van de gerealiseerde projecten en zullen bij de jaarlijkse verantwoording via een dekkings- of bestedingsvoorstel voorgelegd worden. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Doordat er in 2022 is afgeweken van de oorspronkelijke planning is een resultaat van 4,210 miljoen euro behaald bij het ICT-investeringsprogramma. Dit resultaat is door middel van een bestedings-en dekkingsvoorstel toegevoegd aan de reserve ICT investeringen en zal de komende jaren worden besteed.. | |||||||||||||
Groei in Balans | 0 | 0 | 0 | 704 | 704 | 1.806 | 2.510 | -2.656 | -146 | 146 | 0 | 2.989 | 2.989 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 1-7-2028 | |||||||||||||
Rentetoerekening | ||||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 10-11-2022 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Deze reserve is ingesteld om de geoormerkte uitgaven en inkomsten van het investeringspakket Groei in Balans te egaliseren en daarmee deze middelen te reserveren voor het pakket aan maatregelen voor de groei van de stad. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De reserve komt in 2026 uit op nul. In 2027 moet de reserve worden aangevuld tot 2,989 miljoen euro, vanwege schommelingen in de parkeerexploitatie vanaf 2028. Zie ook pagina 18 van het MPR 2023. | |||||||||||||
Algemene Reserves
Algemene Reserves
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x €1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Algemene Reserve | 67.745 | -10.138 | 57.607 | 57 | 57.664 | -6.400 | 51.264 | 0 | 51.264 | 0 | 51.264 | 0 | 51.264 | |
Aard van de reserve | Algemene reserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2999 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-1900 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De algemene reserve maakt deel uit van de beschikbare weerstandscapaciteit en is de uiterste buffer voor het opvangen van de financiële gevolgen van optredende risico's. De noodzakelijke hoogte van de algemene reserve wordt jaarlijks bepaald op basis van de geactualiseerde risicoberekening. Voor een uitgebreide toelichting hierop wordt verwezen naar de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in programmabegroting en jaarstukken. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2022 is er 10,138 miljoen onttrokken vanwege een lager benodigde weerstandscapaciteit (beslispunt 47/Resultaatbestemming 2022). De storting van 0,057 miljoen in 2023 betreft de vervallen premie Varia verzekeringen die jaarlijks aan de reserve wordt toegevoegd. De onttrekking in 2024 van 6,400 miljoen is vanwege het verlagen van de weerstandscapaciteit. | |||||||||||||
Algemene dekkingsreserve | 85.429 | 40.872 | 126.301 | -80.091 | 46.210 | -39.895 | 6.315 | 7.030 | 13.345 | -4.915 | 8.430 | -3.510 | 4.920 | |
Aard van de reserve | Algemene reserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2999 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De algemene dekkingsreserve wordt gebruikt voor gemeente brede reserveringen van incidentele baten zolang deze nog geen bestemming hebben gekregen. Daarnaast wordt de algemene dekkingsreserve gebruikt voor egalisatie tussen de jaren van de meerjarenraming. Jaarlijks wordt het rekeningresultaat in de algemene dekkingsreserve gestort, waarna het als ‘nog te besteden resultaat’ opnieuw beschikbaar komt bij de eerstvolgende voorjaarsnota. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Vanuit het bestemmen van het resultaat 2022 is er in 2023 in totaal 40,872 miljoen gestort in de algemene dekkingsreserve (39,527 miljoen ten behoeve van het doorschuiven van budgetten en 1,345 miljoen nog te bestemmen resultaat). In totaal is er in 2023 80,091 miljoen onttrokken. Dit bestaat uit de onttrekking in 2023 van de door te schuiven budgetten van 39,527 miljoen uit de resultaat bestemming 2022 en de onttrekking vanuit besluitvorming cyclusdocumenten zoals voorjaarsnota’s, bestuur rapportages etc. van 40,564 miljoen. Vanuit besluitvorming cyclusdocumenten zoals voorjaarsnota’s, bestuur rapportages wordt in 2024 39,895 miljoen onttrokken, in 2025 7,030 miljoen gestort, in 2026 4,915 miljoen onttrokken en in 2027 3,510 miljoen onttrokken. |
Reserves ten bate van vaste activa
Reserves ten bate van vaste activa
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x €1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Vaste Activareserve | 278.163 | -3.088 | 275.075 | 4.867 | 279.942 | -1.364 | 278.577 | -5.997 | 272.580 | 2.642 | 275.222 | 4.162 | 279.385 | |
Aard van de reserve | Kapitaallastenreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2999 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Ja | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-1999 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Als een actief wordt gefinancierd met een incidentele interne bijdrage, wordt deze bijdrage in de vaste activareserve gestort. Instelling van een activareserve of toevoegingen daaraan vinden plaats op basis van een raadsbesluit bij de vaststelling of een wijziging van de begroting. Aan de reserve wordt vervolgens jaarlijks onttrokken om de bijbehorende afschrijvingslast te dekken. Kapitaallasten bestaan uit rente en afschrijving. De rentevergoeding op deze reserve wordt ingezet om de rentelast te dekken. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Vanuit deze reserve worden jaarlijks de bijbehorende kapitaallasten betaald. | |||||||||||||
Overzicht structurele onttrekkingen en stortingen in de reserves
Overzicht structurele onttrekkingen en stortingen in de reserves
x €1.000 | ||||||||
Omschrijving | Onttrekking | Storting | Onttrekking | Storting | Onttrekking | Storting | Onttrekking | Storting |
Vaste Activareserve | 8.812 | 0 | 7.718 | 0 | 7.670 | 0 | 7.597 | 0 |
Totaal | 8.812 | 0 | 7.718 | 0 | 7.670 | 0 | 7.597 | 0 |
In bovenstaande tabel zijn de structureel begrote onttrekkingen en stortingen in de reserves weergegeven, conform artikel 19, 23 en 28 van het BBV.
Instellen reserve
Reserve Aanpak Luchtmaatregelen | |
Format | Toelichting |
---|---|
Naam | Reserve Aanpak Luchtmaatregelen |
Aard reserve | Bestemmingsreserve |
Registratienummer | 5013533116 |
Programma | Aantrekkelijke en groene leefomgeving |
Doel | Doel van deze reserve is om schommelingen in de uitgaven op de maatregelen van het luchtmaatregelenpakket en elektrisch vervoer op te kunnen vangen. |
Ingangsdatum | 1 januari 2024 |
Stortingsplan | 0,1 miljoen euro |
Bestedingsplan | Egalisatiereserve |
Opheffingsdatum | Verwachting 1 januari 2044 |
Reikwijdte | 2 miljoen euro |
Rente | niet van toepassing |