Doelstellingen

Energieverbruik

Energieverbruik

Energieverbruik gebouwde omgeving in 2050 met 35% afgenomen ten opzichte van 2020, alle mogelijkheden voor duurzame energieproductie zijn benut en energie-infrastructuur is aangepast op duurzame bronnen.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Transitievisie Warmte deel I en deel II

2021

Deel I van de transitievisie warmte beschrijft de strategie en visie. Deel II beschrijft wanneer en in welke buurten we aan de slag gaan met de voorbereidingen om aardgasvrij te worden.

Programma Besparen

2022

In het programma is een strategie, visie en
doelstelling op energie besparen in de gebouwde omgeving van Utrecht uitgewerkt voor woningen en
zakelijk- en maatschappelijk vastgoed.

Programma zon op dak en netoplossingen

2022

In het programma is een strategie, visie en
doelstelling voor zon op dak uitgewerkt en een aanpak voor netcongestie oplossingen die gelieerd zijn aan de zonnepanelen op daken.

Regionaal Uitvoeringsprogramma 1.0 (RES U16)

2021

In de RES 1.0 staat opgenomen hoe de regio 1,8 Terawattuur (TWh) aan wind- en zonne-energie in 2030 wil opwekken en welke warmtebronnen mogelijk beschikbaar zijn. Utrecht zet zich in om een bijdrage van 0,523 TWh te leveren aan dit regionale bod.  

Voortgangsrapportage Energie van de stad

2023

Deze jaarrapportage informeert breed over de ontwikkelingen, voortgang, feitelijke resultaten en projectenportfolio van de energietransitie in de stad.

Voor deze doelstelling is nieuw beleid in de maak (de Klimaatvisie).

Effectindicatoren

Uitgebreidere informatie over indicatoren die betrekking hebben op deze doelstelling is te vinden:

  • Zonnemonitor 2022
  • Voortgangsrapportage RES U16 202

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

  • Uitvoeren programma Elektriciteit (eind 2023/begin 2024) en Netcongestie (gereed in 2030).
  • Opstellen en/of actualiseren bronnenstrategie voor de Warmtetransitie (gereed in Q4 2024).

 Afronden besluitvorming Overvecht-Noord en start van traject richting uitvoering (gereed in Q1 2024).

  • Routekaart voor aanpak aardgasvrij binnenstad opstellen en bestuurlijk vaststellen (gereed in Q4 2024).

 Uitvoering Plan van aanpak Verduurzaming en Aardgasvrij maken van bedrijventerreinen (gereed in 2050).

  • Starten met een stadsbrede aanpak voor het traject naar elektrisch koken (gereed in Q2 2024).
  • Opstarten traject herijking Transitievisie Warmte (Warmte programma) (gereed Q1 2024).
  • Toewerken naar besluitvorming over uitvoeringsbedrijf voor buurtaanpak aardgasvrij (gereed in Q4 2024).

 Start uitvoering aanpak particuliere verhuurders (woningen en bedrijven) (gereed in Q1 2024).

  • Plan van aanpak opschaling pilots netoplossingen zon op dak (gereed in Q2 2024).

 Integrale gebiedsprocessen opstarten om duurzame energie binnen de vastgestelde zoekgebieden te ontwikkelen (proactief) (gereed in Q3 2024).

 Initiatiefnemers van duurzame energieprojecten binnen de vastgestelde zoekgebieden faciliteren (reactief) (gereed in Q3 2024).

 Vergunningverlening zonnevelden die in 2023 in voorbereiding zijn (Ockhuizen, Nedereindse Plas) (gereed in Q3 2024).

Activiteiten die we niet meer doen

 Kantoren label C verplichting is nu onderdeel van reguliere handhavingstraject en daarmee geen apart traject meer.

Activiteiten die we blijven doen

  • Ruimtelijke inpassing energie-infrastructuur boven en onder de grond
  • Werken aan de verduurzaming van het bestaande warmtenet door het toevoegen van duurzame bronnen en opslag en het verbeteren van de efficiëntie door te zoeken naar mogelijkheden om de retourtemperatuur te verlagen/betere uitkoeling te realiseren en de aanvoertemperatuur te verlagen.
  • Werken aan de kaders voor het realiseren van publiek eigendom in warmtenetten
  • Werken aan de kaders voor uitbreiding van of nieuwe warmtenetten.
  • Bodemenergiebeleid ontwikkelen.

 Onderzoek en advisering bij de ontwikkeling van aquathermie bij gebiedsontwikkeling

 Verder ontwikkelen buurtaanpak voor alle twaalf clusters in blok 1, binnenstad en bedrijventerreinen.

We geven uitvoering aan Programma energie besparen gebouwde omgeving. Dit richt zich bijvoorbeeld op de doelgroepen zoals koopwoningen (waaronder VvE’s en monumenten), huurwoningen, studentenwoningen en bedrijven en maatschappelijke instellingen. In dit programma zijn de thema’s het tegengaan van energiearmoede bij bewoners en ondernemers en het tegengaan van energieverspilling in het MKB opgenomen.

 We geven uitvoering aan Programma zon op dak en netoplossingen.

  • We voeren de activiteiten uit het uitvoeringsprogramma RES1.0 uit en werken aan een herijking van RES voor besluitvorming medio 2025.
  • We zoeken naar aansluiting van energieaanbod op energievraag, ook voor grootschalige opwekprojecten

 We onderzoeken de mogelijkheden voor een ontwikkelbedrijf

 (Voorbereiden) besluitvorming deelname Stedin, verwacht besluit Q4 2024

 In alle clusters van blok 1 is gestart met de buurtaanpak aardgasvrij en onderzoek naar de warmte-alternatieven.

Financiën Energieverbruik

In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.

x €1.000

Toelichting verschillen

Bedrag

I/S

Baten

Rijksmiddelen Energiearmoede zijn nog niet opgenomen in de begroting 2024

-5.038

I

Rijksmiddelen Nationaal Isolatieprogramma (NIP) zijn nog niet opgenomen in de begroting 2024

-984

I

Middelen Voucherregeling isolatiemaatregelen vanuit provincie zijn in 2023 besteed en lopen niet door in 2024

-899

I

Lasten

 Extra inzet gebiedsgerichte aanpak warmtetransitie

1.000

S

 Extra inzet uitvoeringskosten energietransitie (zon op dak en klimaatvisie)

1.000

S

Extra inzet op slimme netoplossingen, samenwerkingen en innovatie voor de aanpak van de netcongestieproblematiek

750

I

Inzet rijksmiddelen Energiearmoede en Nationaal Isolatieprogramma (NIP) zijn nog niet opgenomen in de begroting voor 2024

-6.022

 I

Middelen Voucherregeling isolatiemaatregelen vanuit provincie zijn in 2023 besteed

-899

I

Middelen uitvoeringskosten Klimaatakkoord uit de Meicirculaire 2022 zijn in 2022 en 2023 besteed.

-525

I

Reserves

Onttrekkingen

Inzet uitvoering Klimaatakkoord en risicoafdekking duurzaamheidsleningen in 2023

-572

I

Toevoegingen

Middelen uit coronamaatregelenpakket voor aardgasvrij Overvecht-Noord in 2023 toegevoegd aan reserve Aardgasvrije wijken, waarmee deze beschikbaar blijven voor Overvecht-Noord en risicoafdekking Duurzaamheidsleningen in 2023

-2.781

I

Rijksmiddelen Energietransitie
Het financiële meerjarenbeeld van baten en lasten op het onderdeel Energietransitie geeft nog geen inzicht in de middelen die vanuit het rijk worden ontvangen voor de uitvoering van het Klimaatakkoord (CDOKE-regeling). Doordat deze middelen recent zijn toegekend als Specifieke Uitkering (SPUK) zijn deze bedragen nog niet opgenomen in deze begroting. Het gaat om een bedrag van circa 12 miljoen euro dat in de periode 2023 tot en met 2027 zal worden besteed. Over de inzet van deze middelen  wordt jaarlijks in de raadsbrief jaarplan Energietransitie gerapporteerd.

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

Voor het jaar 2024 was de doelstelling Energieverbruik voor 55 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar  2025 voor 57 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2026 voor 62 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2027 voor 60 procent beïnvloedbaar

Binnen deze doelstelling is een groot deel van de lasten beïnvloedbaar. Dit komt omdat de opgave Energietransitie geen wettelijke taak is. Het Rijk werkt echter aan wetgeving (WGIW, WvW) waarmee de gemeente kan sturen op doelstellingen uit het Klimaatakkoord. Daardoor wordt de opgave Energietransitie in de toekomst een wettelijke taak. De budgetten liggen voor het grootste deel niet vast in bestuurlijke of juridische verplichtingen, maar de (proces)inzet is wel een voorwaarde om de doelen uit het Klimaatakkoord te halen. Het Rijk stelt hiervoor ook middelen ter beschikking aan gemeenten.
Naast deze structurele middelen is in het coalitieakkoord incidenteel geld beschikbaar gesteld voor duurzame opwekking (zon), klimaatberaad en versnelling wijkaanpak. Deze incidentele middelen zijn beïnvloedbaar.

Deze pagina is gebouwd op 11/08/2023 12:43:23 met de export van 11/08/2023 12:22:10