Werknemers en -gelegenheid
Utrecht heeft voldoende toekomstbestendige werknemers en werkgelegenheid die passend is bij de groei van de stad.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2021 | De ambities die de gemeente Utrecht heeft op de grote vraagstukken voor de stad, nu en in de toekomst. | |
2020 | Schetst de kaders voor onze gemeentelijke strategie, beleid en uitvoering op het gebied van economie. | |
Beleid tijdelijk verblijf (short stay) en bijstelling hotels | 2019 | Nieuw beleid voor tijdelijk verblijf, bijstelling van het reguliere hotelbeleid. |
2018 | Kaders waarmee we willen bijdragen aan een gezonde groei van de stad en inspelen op nieuwe trends. | |
2016 | Gezond (stedelijk) leven, via samenhangende aanpak en versterking van de gezondheidsgerelateerde economie. | |
2015 | Werkwijze gemeente Utrecht in relatie tot toeristische ontwikkelingen. | |
2012 | Bieden voldoende en toekomstbestendige werklocaties. | |
2012 | Beleid dat bijdraagt aan een goede detailhandelsstructuur en leegstand tegengaat. | |
2010 | Beleid voor ontwikkelruimte hotels. |
Voor deze doelstelling is nieuw beleid in de maak, onder meer beleidsnota arbeidsmarkt, beleidsnota werklocaties, locatieprofielen voor evenementen en actualisatie hotelbeleid.
Effectindicatoren
Indicator | Nulmeting | Realisatie 2022 | Doelstelling 2023 | Doelstelling 2024 | Doelstelling 2025 | Doelstelling 2026 | ||
Totale werkgelegenheid per inwoner (15-75 jaar). | 0,96 (2018) | 1.06 | 1.06 | 1.06 | 1.06 | 1.06 | ||
Positie van regio Utrecht op EU-ranking economische competitiviteit (eens per 3 jaar). | 1 (2022) | 1 | 1 | 1 | Top 3 | Top 3 | ||
Aantal banen (in fte) in de stad per ha. | 28,0 (2018) | 32,1 | 33 | 33,5 | 34 | 34,5 |
Uitgebreidere informatie over indicatoren die betrekking hebben op deze doelstelling is te vinden: niet van toepassing.
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar |
---|
Actualisatie hotelbeleid (gereed in Q4 2024). |
|
|
Uitvoering Actieagenda Utrechtse Economie 2023 – 2026, eerste meting ‘Utrechtse Nieuwe Economie Index’ (gereed in Q1 2024). |
|
|
Activiteiten die we niet meer doen |
---|
|
|
|
|
Activiteiten die we blijven doen |
---|
|
Uitvoering Actieagenda Utrechtse Economie 2023 - 2026 |
Evaluatie Regionale Economische Agenda |
Investeren in verdichten en verduurzamen bedrijventerreinen via NV Ontwikkelings Maatschappij Utrecht (NV OMU) |
|
Realisatie locatieprofielen evenementen en Evenementenfonds |
|
Nieuwe subsidieregeling Werk naar Werk (opvolger fonds Mismatch) |
Opschalen aanpak mismatch in sectoren zorg, bouw en techniek |
Versterking sectorkoepels werkgevers ten behoeve van uitbouw marktgroepenaanpak / banenplan |
|
Implementatie meerjarenstrategie ROM Utrecht Region en Economic Board Utrecht |
|
Evaluatie Ondernemersfonds Utrecht |
|
|
Financiën Werknemers en -gelegenheid
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Baten | 1.179 | 468 | 469 | 469 | 469 | 469 | |
Lasten | 24.296 | 22.896 | 25.004 | 23.131 | 23.131 | 22.131 | |
Saldo Baten en Lasten | -23.117 | -22.427 | -24.534 | -22.662 | -22.662 | -21.662 | |
Onttrekking reserves | 1.968 | 210 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 1.968 | 210 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | -21.149 | -22.217 | -24.534 | -22.662 | -22.662 | -21.662 |
In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.
x €1.000 | ||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S |
Lasten | ||
Incidentele middelen voor uitvoering van Motie 2022/M25 steun ondernemers vanuit de TONK vervallen in 2024 | -500 | I |
Mutatie budget voor impuls economische uitvoeringskracht coalitiemiddelen inclusief bezuinigingen uit de voorjaarsnota van 0,15 miljoen euro | 600 | S |
Coalitieakkoord middelen voor verdichten en verduurzaming van bedrijventerreinen via de OMU inclusief bezuinigingen uit de voorjaarsnota | 1.500 | I |
Reserves | ||
Onttrekkingen | ||
Incidentele onttrekking compensatie energieregeling heeft in 2023 plaatsgevonden en in 2024 geen onttrekking. | -210 | I |
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
Voor het jaar 2024 was de doelstelling Werknemers en -gelegenheid voor 34 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar 2025 voor 30 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2026 voor 32 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2027 voor 45 procent beïnvloedbaar
De lasten binnen deze doelstelling zijn deels beïnvloedbaar. Binnen deze doelstelling werken we aan het vestigingsklimaat. We ontwikkelen nieuw beleid en zorgen voor de implementatie en uitvoering. Actuele ontwikkelingen zijn flitsbezorging, standplaatsenbeleid, actualisatie terrassen- en hotelbeleid en evenementenbeleid. Bij het verminderen of schrappen van deze taken kunnen we niet meer op alle ontwikkelingen anticiperen. Verder werken we aan de visie, het RSU 2040 monitoringsmodel, evenementen(-fonds), ontwikkeling locatieprofielen evenementen en personele inzet op gebiedsadvisering.
'Werkgelegenheid voor iedereen' is met name op personele kosten beïnvloedbaar. De inzet is voor ontwikkeling van beleid, accounthouderschap, advisering bij gebiedsontwikkeling, plan arbeidsmarktdiscriminatie (raadsbesluit), (door)ontwikkeling jaarlijks programma arbeidsmarkt en uitvoeringskosten voor subsidieregelingen.
Bij 'Investeringsklimaat' werken we aan het investeringsklimaat van de Gemeente Utrecht middels de ROM en intensivering bedrijventerreinen via onder andere het OMU. Naast vaste kosten voor de ROM betreft deze doelstelling vooral personele lasten en extra kosten voor onderzoek en advies