Doelstellingen

Werknemers en -gelegenheid

Werknemers en -gelegenheid

Utrecht heeft voldoende toekomstbestendige werknemers en werkgelegenheid die passend is bij de groei van de stad.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Ruimtelijke Strategie Utrecht 2040

2021

De ambities die de gemeente Utrecht heeft op de grote vraagstukken voor de stad, nu en in de toekomst.

Regionale Economische Agenda Utrecht 2020 - 2027

2020

Schetst de kaders voor onze gemeentelijke strategie, beleid en uitvoering op het gebied van economie.

Beleid tijdelijk verblijf (short stay) en bijstelling hotels

2019

Nieuw beleid voor tijdelijk verblijf, bijstelling van het reguliere hotelbeleid.

Ontwikkelingskader Horeca Utrecht 2018

2018

Kaders waarmee we willen bijdragen aan een gezonde groei van de stad en inspelen op nieuwe trends.

City Deal Health Hub

2016

Gezond (stedelijk) leven, via samenhangende aanpak en versterking van de gezondheidsgerelateerde economie.

Perspectief Toerisme 2020 - Live like a local

2015

Werkwijze gemeente Utrecht in relatie tot toeristische ontwikkelingen.

Bedrijventerreinenstrategie Utrecht 2012

2012

Bieden voldoende en toekomstbestendige werklocaties.

Ontwikkelingskader detailhandel

2012

Beleid dat bijdraagt aan een goede detailhandelsstructuur en leegstand tegengaat.

Hotelnota

2010

Beleid voor ontwikkelruimte hotels.

Voor deze doelstelling is nieuw beleid in de maak, onder meer beleidsnota arbeidsmarkt, beleidsnota werklocaties, locatieprofielen voor evenementen en actualisatie hotelbeleid.

Effectindicatoren

Uitgebreidere informatie over indicatoren die betrekking hebben op deze doelstelling is te vinden: niet van toepassing.

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

 Actualisatie hotelbeleid (gereed in Q4 2024).

  • Realisatie standplaatsenbeleid, verdeling via brancheren en selecteren (gereed in 2024).
  • Opstellen beleidsnota Arbeidsmarkt (gereed in Q2 2024).

 Uitvoering Actieagenda Utrechtse Economie 2023 – 2026, eerste meting ‘Utrechtse Nieuwe Economie Index’ (gereed in Q1 2024).

  • Opstellen beleidsnota Werklocaties (gereed in Q$ 2024).
  • Inzichtelijk maken en onder de aandacht brengen van locaties voor tijdelijke horecaconcepten of maatschappelijke initiatieven (in samenwerking met Makelpunt) conform raadsmotie voorjaarsnota (gereed in 2024).
  • Evaluatie aanpak Vitale Winkelgebieden.

Activiteiten die we niet meer doen

  • Omscholingsregeling voor inwoners en werkgevers
  • Fonds mismatch arbeidsmarkt
  • Tegemoetkoming energiekosten voor Utrechtse ondernemers
  • Lokaal Economisch Fonds

Activiteiten die we blijven doen

  • Versterking uitvoeringskracht opgave Werk voor Iedereen / Economie

 Uitvoering Actieagenda Utrechtse Economie 2023 - 2026

 Evaluatie Regionale Economische Agenda

 Investeren in verdichten en verduurzamen bedrijventerreinen via NV Ontwikkelings Maatschappij Utrecht (NV OMU)

  • Ondersteuning (kwetsbare) winkelgebieden via Morgen Mooier Maken en subsidieregeling

  Realisatie locatieprofielen evenementen en Evenementenfonds

  • Ondersteuning werklocaties met Keurmerk Veilig Ondernemen

 Nieuwe subsidieregeling Werk naar Werk (opvolger fonds Mismatch)

 Opschalen aanpak mismatch in sectoren zorg, bouw en techniek

 Versterking sectorkoepels werkgevers ten behoeve van uitbouw marktgroepenaanpak / banenplan

  • Werkgeverspact voor inclusieve arbeidsmarkt

 Implementatie meerjarenstrategie ROM Utrecht Region en Economic Board Utrecht

  • Versterking wijkeconomie via vastgoed-aanpak Wijk Ontwikkelingsmaatschappijen

  Evaluatie Ondernemersfonds Utrecht

  • Aanjagen innovatief ondernemerschap via subsidies aan startup- en scale-up-ecosysteem
  • Helpen nieuwkomers bij landen in Utrecht via International Welcome Centre Utrecht Region

Financiën Werknemers en -gelegenheid

In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.

x €1.000

Toelichting verschillen

Bedrag

I/S

Lasten

Incidentele middelen voor uitvoering van Motie 2022/M25 steun ondernemers vanuit de TONK vervallen in 2024

-500

I

 Mutatie budget voor impuls economische uitvoeringskracht coalitiemiddelen inclusief bezuinigingen uit de voorjaarsnota van 0,15 miljoen euro

 600

S

 Coalitieakkoord middelen voor verdichten en verduurzaming van bedrijventerreinen via de OMU inclusief bezuinigingen uit de voorjaarsnota

1.500

I

Reserves

Onttrekkingen

Incidentele onttrekking compensatie energieregeling heeft in 2023 plaatsgevonden en in 2024 geen onttrekking.

-210

I

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

Voor het jaar 2024 was de doelstelling Werknemers en -gelegenheid voor 34 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar  2025 voor 30 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2026 voor 32 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2027 voor 45 procent beïnvloedbaar

De lasten binnen deze doelstelling zijn deels beïnvloedbaar. Binnen deze doelstelling werken we aan het vestigingsklimaat. We ontwikkelen nieuw beleid en zorgen voor de implementatie en uitvoering. Actuele ontwikkelingen zijn flitsbezorging, standplaatsenbeleid, actualisatie terrassen- en hotelbeleid en evenementenbeleid. Bij het verminderen of schrappen van deze taken kunnen we niet meer op alle ontwikkelingen anticiperen.  Verder werken we aan de visie, het RSU 2040 monitoringsmodel, evenementen(-fonds), ontwikkeling locatieprofielen evenementen en personele inzet op gebiedsadvisering.
'Werkgelegenheid voor iedereen' is met name op personele kosten beïnvloedbaar. De inzet is voor ontwikkeling van beleid, accounthouderschap, advisering bij gebiedsontwikkeling, plan arbeidsmarktdiscriminatie (raadsbesluit), (door)ontwikkeling jaarlijks programma arbeidsmarkt en uitvoeringskosten voor subsidieregelingen.
Bij 'Investeringsklimaat' werken we aan het investeringsklimaat van de Gemeente Utrecht middels de ROM en intensivering bedrijventerreinen via onder andere het OMU. Naast vaste kosten voor de ROM betreft deze doelstelling vooral personele lasten en extra kosten voor onderzoek en advies

Deze pagina is gebouwd op 11/08/2023 12:43:23 met de export van 11/08/2023 12:22:10