Doelstellingen

Algemene Middelen

Wij staan voor een duurzaam financieel beleid, een gezonde financiële positie van de gemeente voor nu en in de toekomst.

Financiën

Toelichting op het verschil tussen begrotingsjaar 2023 (inclusief 2e begrotingswijziging) en begroting 2024 groter dan 0,5 miljoen euro of meer dan 10% van de baten of lasten van de doelstelling.

In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.

x €1.000

Toelichting verschillen

Bedrag

I/S

Baten

Gemeentefonds: bijstelling op basis van de recente circulaires en prognoses uit de Voorjaarsnota 2023.

45.859

I

Onroerendzaakbelasting (effect van areaalverhoging en indexatie)

10.858

S

Stelposten : Eenmalige compensatie in 2023 voor opzeggen Gazprom contract voor extra kosten inkoop in 2022 en 2023

-1.700

I

Lasten

Stelposten : Betreft stelpost voor compensatie prijsontwikkeling inflatie in 2023

-6.200

I

Reserves

Onttrekkingen

De toelichting per reserve
Algemene dekkingsreserve: faciliteert hoofdzakelijk het verevenen van saldi tussen de jaren in de meerjarenraming (kasschuif). In de P&C-cyclusdocumenten (voorjaarsnota, bestuur rapportage) worden deze mutaties vastgesteld.
Het doorschuiven van budgetten via deze reserve ligt in 2024 lager dan geraamd  in 2023, door bijvoorbeeld Bijsturingsvoorstellen Tweede bestuursrapportage 2022 (blz. 37): -16.742  Onttrekking in verband met inzet middelen Jeugdzorg -11.500 conform raadsbrief 17 december 2021.

-28.207

I

Algemene reserve : De algemene reserve maakt deel uit van de beschikbare weerstandscapaciteit en is de uiterste buffer voor het opvangen van de financiële gevolgen van optredende risico's.
In 2023 is een onttrekking in de algemene reserve gecorrigeerd; dit leidt tot een verschil van 2024 ten opzichte van 2023: -5.162
Verlagen risicoprofiel weerstandsvermogen 6.400 ; overige 57

1.295

I

Reserve maatregelpakketten: De bestemmingsreserve Maatregelpakketten is gevormd ter dekking van de kosten van interventies en investeringen die we deden om Utrecht en haar inwoners zo goed mogelijke uit de Coronacrisis te laten komen. In 2023 is de reserve vrijgevallen

-10.759

I

Toevoegingen

De toelichting per reserve
Algemene dekkingsreserve: Extra toevoegingen 2023 ten opzichte van 2024 zijn Voorjaarsnota/Eerste Bestuursrapportage 2023 6.306K / Overheveling loon en prijscompensatie 11.700K/Overheveling middelen Jeugdzorg 2023 naar 2022 5.600K /voorjaarsnota /Eerste Bestuursrapportage 2022 5.514K en overigen -63K

-29.057

I

Algemene reserve : De algemene reserve maakt deel uit van de beschikbare weerstandscapaciteit en is de uiterste buffer voor het opvangen van de financiële gevolgen van optredende risico's.
In 2023 is een storting in de algemene reserve gecorrigeerd; dit leidt tot een verschil van 2024 ten opzichte van 2023

-5.162

I

Reserve Groei in Balans

Vanuit de programmabegroting 2023 is er gestort in de reserve: Inkomsten Nota Fonds Bovenwijkse voorzieningen -5.000K en -2.005K dekking uit financieel beeld meerjaren (investering) pakket Groei in Balans

7.005

I

Vanuit de Voorjaarsnota 2023 /2.2.2 Investering in de groei van de stad is er minder toegevoegd.

-5.704

I

Beïnvloedbaarheid

Voor het jaar 2024 was de doelstelling Algemene Middelen voor 1 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar  2025 voor 1 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2026 voor 1 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2027 voor 1 procent beïnvloedbaar

De lasten binnen deze doelstelling zijn grotendeels niet beïnvloedbaar. Dit komt omdat veel posten technisch van aard zijn en een relatie hebben met andere inhoudelijke onderdelen van de begroting. In de analyse is de beïnvloedbaarheid reeds bij deze inhoudelijke onderdelen meegenomen. Het onderdeel Onroerende zaakbelasting (OZB) heeft betrekking op de uitvoering (oplegging en inning) van de OZB. De beïnvloedbaarheid van deze kosten is, zeker op korte termijn, beperkt. Volgens de verslaggevingsregels van het BBV zijn gemeente verplicht om een post onvoorzien in de begroting op te nemen. Voor de hoogte van het bedrag zijn echter geen richtlijnen meegegeven. Gemeenten kunnen theoretisch een heel laag bedrag ramen. De uitvoeringskosten voor de overige gemeentelijke belastingen hebben het grootste deel betrekking op de uitvoeringslasten van de BghU. De beïnvloedbaarheid van deze lasten is, zeker op korte termijn, beperkt. Het overige gedeelte betreft kwijtscheldingen en is volledig beïnvloedbaar. De consequentie hiervan is dat bewoners die nu in aanmerkingen komen voor kwijtschelding geconfronteerd worden met hogere lasten.

Deze pagina is gebouwd op 11/08/2023 12:43:23 met de export van 11/08/2023 12:22:10