Een lichte, betrouwbare en wendbare bedrijfsvoering, die qua omvang en werkzaamheden meebeweegt met onze gemeentelijke organisatie.
Financiën
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Baten | 17.302 | 4.715 | 4.957 | 4.957 | 4.957 | 4.957 | |
Lasten | 209.850 | 225.464 | 233.035 | 231.439 | 228.585 | 227.593 | |
Saldo Baten en Lasten | -192.549 | -220.750 | -228.078 | -226.482 | -223.629 | -222.637 | |
Onttrekking reserves | 3.607 | 3.316 | 60 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 3.607 | 3.316 | 60 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | -188.942 | -217.434 | -228.018 | -226.482 | -223.629 | -222.637 |
In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.
x € 1.000 | ||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S |
Baten | Bedrag | I/S |
Niet van toepassing. | ||
Lasten | ||
De grootste mutaties bij de decentrale overhead zitten bij Vastgoedorganisatie Gemeente Utrecht, Maatschappelijke Ontwikkeling, Publieksdienstverlening en Werk & Inkomen. | 2.821 | I |
De toename van de begroting van de centraal georganiseerde overhead wordt voornamelijk veroorzaakt door de loon & prijs compensatie 2023 en de toekenningen bij de Voorjaarsnota 2022 waaronder "Overhead vierkant knelpunten en meevallers". | 2.013 | I |
Reserves | ||
Onttrekkingen | ||
Voor meerjarige projecten is de planning gewijzigd waardoor er via bestedings-en dekkingsvoorstellen budget in 2023 extra onttrokken moest worden. Voor 2024 zijn er geen onttrekkingen voor deze projecten benodigd. | -3.256 | I |
Toevoegingen | ||
Niet van toepassing. |
Beïnvloedbaarheid
Voor het jaar 2024 was de doelstelling Overhead voor 18 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar 2025 voor 20 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2026 voor 20 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2027 voor 20 procent beïnvloedbaar
Overhead Centraal
Voor alle overheadtaken geldt dat, bij een gelijkblijvend takenpakket (= zelfde omvang van de organisatie en uitvoering van de huidige taken), dat een beperkt deel van de totale kosten (personeelskosten en programmakosten) beïnvloedbaar is. De overhead heeft een directe samenhang met de ontwikkeling van de gehele organisatie. Dit komt tot uiting in de volgende punten:
- De percentages beïnvloedbare begroting voor het programma Overhead zijn gebaseerd op de huidige omvang van de organisatie. Bij verandering van de omvang van de organisatie beweegt ook de omvang van het programma overhead mee, waardoor de percentages beïnvloedbare begroting Overhead opnieuw bekeken moeten worden. Bij krimp van de centrale overhead neemt het beïnvloedbare deel relatief af.
- Krimp van de overhead leidt per definitie tot een vermindering van de dienstverlening aan de gehele organisatie en daarmee mogelijk uitbreiding van de taken voor het primair proces elders in de organisatie met zich mee. Dit heeft mogelijk negatieve effecten op de dienstverlening aan burgers.
- Binnen de overhead worden taken uitgevoerd als afhandeling van bezwaarschriften, verhelpen van ICT storingen en het uitbetalen van salarissen. Voor deze taken zal er altijd capaciteit noodzakelijk zijn. Daarnaast moeten binnen de overhead wettelijke taken uitgevoerd worden, zoals Algemene Verordening Gegevensbescherming, Wet Open Overheid, afhandelen van bezwaren etc. De uitvoering van dit soort taken is daarmee niet tot nauwelijks beïnvloedbaar. Tenslotte zijn er taken die zorgen voor checks & balances in de organisatie zoals control, juridische zaken en inkoop. De beïnvloedbaarheid van deze taken is afhankelijk van het accepteren van risico’s.
Overhead decentraal
Onder deze beleidsdoelstelling vallen de kosten van de overhead die specifiek wordt ingezet voor afdelingen in het primair proces. Het gaat hier bijvoorbeeld om overhead die doorberekend wordt in tarieven en heffingen of aan projecten wordt toegerekend (bijv. grondexploitaties).
Bij volledige benutting van de beïnvloedbare ruimte gaat het niveau van de dienstverlening van de betreffende overhead taken naar het absolute minimum. Deze consequenties zijn vergelijkbaar als bij de andere overhead-onderdelen, maar dan op decentraal niveau.