Onderstaande tabel geeft een overzicht van de investeringen per programma. Per doelstelling is daaronder een aparte tabel met toelichting opgenomen. Een nadere specificatie van de geautoriseerde en de voor 2024 nog te autoriseren investeringen is opgenomen in de desbetreffende investeringsstaten (geheime bijlage bij de programmabegroting).
Zie de paragraaf investeringen voor een toelichting op de verschillende categorieën en uitgangspunten en een totaaloverzicht van alle investeringen.
Investeringen Programma Duurzame Bereikbaarheid
x €1.000 | |||||
Geautoriseerd t/m 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Vervangingsinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Routine-investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitbreidingsinvesteringen A | 289.415 | 4.425 | 4.825 | 0 | 0 |
Uitbreidingsinvesteringen B (*) | 184.901 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal investeringen | 474.316 | 4.425 | 4.825 | 0 | 0 |
(*) Uitbreidingsinvesteringen B worden nu niet geautoriseerd.
Toelichting
Met de Voorjaarsnota 2023 is het Meerjarenperspectief ruimte (MPR 2023) vastgesteld. Hierin wordt de financiële stand van zaken rondom het programma toegelicht en de meerjarenbegroting opgesteld. De bijbehorende kredieten voor projecten waarvan de voorbereiding in 2023 of eerder is gestart zijn tegelijkertijd bij de Eerste Bestuursrapportage 2023 vrij gevraagd. Deze kredieten zijn in bovenstaande tabel met uitbreidingsinvesteringen in de kolom met autorisaties t/m 2023 opgenomen. Voor de projecten die nog niet in 2023 van start zijn gegaan geldt dat de budgetten worden vrij gevraagd in de programmabegroting van het jaar waarin het project start. Op basis van de planning van het MPB 2023 vragen we voor 2024 kredieten vrij voor onderstaande projecten.
Doelstelling Duurzaam vervoer
x €1.000 | |||||
Geautoriseerd t/m 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Vervangingsinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Routine-investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitbreidingsinvesteringen A | 261.389 | 3.925 | 4.825 | 0 | 0 |
Uitbreidingsinvesteringen B | 184.901 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Duurzaam vervoer | 446.290 | 3.925 | 4.825 | 0 | 0 |
Toelichting
Voor de volgende projecten fiets: Maatregelen t.b.v. de voetganger, Plankosten Demkabrug (Investeringsbudget schaalsprong Fiets), Fietsdepot, Blauwkapelseweg kruising Alexander Numankade, Verbeteren fietsnetwerk Lage Weide, Regionale doorfietsroute Utrecht-Hilversum, en Regionale doorfietsroute Lage Weide – Houten vragen wij totaal het bedrag van 3,275 miljoen euro uit het MPB 2023 vrij.
Voor het auto project Herinrichting Socrateslaan inclusief Linschotensingel vragen wij het bedrag van 0,650 miljoen euro uit het MPB 2023 vrij.
Doelstelling Mobiliteitsgedrag
x €1.000 | |||||
Geautoriseerd t/m 2023 | Autorisatie 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Vervangingsinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Routine-investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitbreidingsinvesteringen A | 5.062 | 200 | 0 | 0 | 0 |
Uitbreidingsinvesteringen B | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Mobiliteitsgedrag | 5.062 | 200 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Voor het Regionaal Multimodaal Verkeersmanagement vragen wij het bedrag van 0,200 miljoen euro uit het MPB 2023 vrij.
Doelstelling Verkeersveiligheid
x €1.000 | |||||
Geautoriseerd t/m 2023 | Autorisatie 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Vervangingsinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Routine-investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitbreidingsinvesteringen A | 22.964 | 300 | 0 | 0 | 0 |
Uitbreidingsinvesteringen B | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Verkeersveiligheid | 22.964 | 300 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Voor de herinrichting As Votulast vragen wij het bedrag van 0,300 miljoen euro uit het MPB 2023 vrij voor de plankosten die nodig zijn om het plan voor het oostelijke deel van de route As Votulast te kunnen opstellen.