Risico | Maatregel |
---|
Ongunstige marktomstandigheden zoals stijgende rente, stijgende bouwkosten, schaarste bouwmaterialen en beschikbaarheid personeel (zowel markt als gemeente) zetten het bouwtempo onder druk. Als gevolg hiervan neemt de woningbouwproductie af. | Optimaliseren in projecten en/of het bijstellen van de ambities: - Project specifieke maatregelen die de haalbaarheid van een project mogelijk vergoten:
- Het knippen en faseren van projecten;
- maatregelen die de kosten verlagen;
- maatregelen die de potentiële opbrengsten verhogen, zoals aanpassing van het woningbouwprogramma.
- Subsidies vanuit zowel gemeente als rijksoverheid. Zoals de onlangs gelanceerde Start Bouw Impuls door het Rijk (SBI)
- Onderzoek voor gepaste locaties tijdelijke woningbouw.
- Lobby voor externe bijdragen.
- Aanpassen van het Utrechts Plan Proces (UPP) gericht op verkorten voorbereidingstijd van bouwplannen (bekijken van de eenduidigheid, efficiëntie en kwaliteit van besluitvorming en werkprocessen).
- Samen met marktpartijen (zoals partners DNU, Stadsakkoord) zoeken naar oplossingen.
|
---|
De complexe marktomstandigheden en gebrek aan ontwikkellocaties zorgen ervoor dat de toevoeging van tijdelijke en permanente sociale huurwoningen afneemt en de doorstroming op de woningmarkt stagneert. In toenemende mate dreigen hierdoor Utrechters (reguliere en kwetsbare doelgroepen) die afhankelijk zijn van sociale huurwoningen tussen wal en schip te vallen. | - Blijvende inzet op voortgang permanente productie, realisatie flexwoningen, beter benutten bestaande voorraad, regionale samenwerking en inzet eigen vastgoed
- Continu monitoring van de ontwikkeling woonvraag door kwetsbare doelgroep in relatie tot aanbod sociale huurwoningen
- Lobby voor ondersteuning vanuit Rijk om productie (tijdelijke) sociale huur te ondersteunen
|
---|
Netcongestie: nieuwe grootverbruik aansluitingen zijn niet tot moeilijk verkrijgbaar, centrale woonvoorzieningen uitgezonderd. Nieuwe kleinverbruik aansluitingen zijn vanaf 2025 onzeker. | - Uitbreiding elektriciteitsinfra, met name het hoofdnet. Realisatie 2029.
- Betere netbenutting, bijvoorbeeld via alternatieve (dal)contracten i.c.m. batterijen.
- Stimuleren van lokale oplossingen, bijvoorbeeld e-hubs en off-grid bouwen.
- Lobby richting Rijk om dit zo spoedig mogelijk hoger op te agenda te zetten.
|
---|
Beperkingen met betrekking tot stikstofdepositie leiden tot vertraging of afstel van ruimtelijke projecten. | - Samen met de provincie Utrecht onderzoeken of de rechterlijke uitspraak effect tav stikstof heeft op de bouwproductie in de komende jaren en wat eventuele mogelijkheden zijn om te versnellen
- Opstellen van een overzicht van alle projecten die mogelijk hinder en/of vertraging ondervinden.
|
---|
Bijdragen vanuit derden (waaronder Rijk en andere overheden) zijn onvoldoende om de opgaven en ambities uit de RSU 2040 te kunnen realiseren. | - De bekostiging van verstedelijking staat centraal in onze aanpak voor lobby en public affairs. Mobiliteit is de grootste kostenpost in de RSU-ambities, met de ov-schaalsprong als belangrijkste component. De ov-schaalsprong krijgt hierin dan ook bijzondere aandacht. Mobiliteitsmaatregelen zijn nodig om onze woningbouwambities te realiseren.
|
---|
Marktonzekerheden door strijdig beleid verschillende bestuurslagen, stapeling van wet en regelgeving en invoering van de Omgevingswet | - In overleg treden met het Rijk en de G5 over wet en regelgeving.
- Zelf anticiperen: faseren en prioriteren van implementatie nieuwe wet- en regelgeving over langere termijn.
- De invoering van de Omgevingswet kan veel druk opleveren om binnen de maximale wettelijke termijn van 8 weken een vergunning af te geven. Op dit moment worden al voorbereidingen getroffen. Er wordt bijvoorbeeld al gewerkt als zijnde de Omgevingswet in werking is getreden; zowel procesmatig als inhoudelijk. Kinderziektes binnen de nieuwe processen zijn niet uit te sluiten
|
---|