Programma 's

Veilige stad

Risico’s

Maatregelen

Beschikbare capaciteit bij de gemeente en de veiligheidspartners en (jeugd)zorgverleners.  Capaciteitstekorten hebben gevolgen voor de uitvoeringskracht.

  • Temporiseren dan wel prioriteren binnen Programma Veilige Stad.

Een tekort aan (sociale) woonruimte en knelpunten in het snel beschikbaar stellen van passende (verblijfs)zorg wanneer dit vanuit een veiligheidsbelang belangrijk is (bijvoorbeeld als een persoon met onbegrepen gedrag een gevaar voor zichzelf en/of voor de omgeving is).

  • Extra investeren in opvangplekken vanuit de gemeente om tijdelijk de plaatsing op een (crisis)zorg- of behandelplek te overbruggen bij multiproblematiek en hoog risicovolle casuïstiek.

Nieuwe crises die veel van onze capaciteit vragen, zoals dit bijvoorbeeld het geval was bij de coronapandemie.

  • Prioriteiten stellen binnen Programma Veilige Stad.

Een belangrijke randvoorwaarde voor het slagen van onze ambities is dat we als één overheid optreden. Bestaande wet- en regelgeving beperkt in sommige gevallen informatiedeling en verdere samenwerking.

  • We voeren lobby op het wetsvoorstel Wet gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden voor een noodzakelijke verbetering van de informatiedeling tussen (veiligheids)partners in Utrecht.

De inzet van Utrechtse OOV-kennis en expertise bij dreigende openbare ordeverstoringen en crises in omliggende gemeenten binnen de veiligheidsregio Utrecht kan een wissel trekken op de capaciteit in onze eigen organisatie en dus een wissel trekken op de inzet voor de gemeente Utrecht.

  • We zijn in gesprek met RVS en VRU over mogelijkheid om extra capaciteit hiervoor bij de gemeente Utrecht/OOV te creëren, die in de gemeente Utrecht kennis en ervaring kan opdoen waarbij deze kennis en ervaring als nodig kan worden ingezet voor bijstand in de regio.
Deze pagina is gebouwd op 11/08/2023 12:43:23 met de export van 11/08/2023 12:22:10