Verstoring OO en crises
Adequaat optreden bij -mogelijke- verstoringen van de openbare orde en bij crisissituaties.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2023 | In het Integraal Veiligheidsplan staan de doelen die we op het terrein van de veiligheid nastreven voor de komende vier jaar. | |
2021 | Aanpak om het ongewenst en grensoverschrijdend gedrag op straat de komende jaren stevig aan te pakken. | |
2023 | Beleidskader waarin doel, criteria en werkwijze van vast en flexibel cameratoezicht is vastgelegd. |
Voor de aanpak naar alle vormen van radicalisering en extremisme alsook het strategisch beleidskader voor de veiligheidsregio Utrecht is nieuw beleid in de maak (Herijking Utrecht Zijn we Samen en Bestuursagenda beleidsperiode 2024-2027 van de Veiligheidsregio Utrecht).
Effectindicatoren
Indicator | Nulmeting | Realisatie 2022 | Doelstelling 2023 | Doelstelling 2024 | Doelstelling 2025 | Doelstelling 2026 | ||
Aantal openbare orde verstoringen en crises waaronder ook preparatie op mogelijke excessen zoals bij kraken, voetbal, demonstraties. | 1681 | - | - | - | - |
Uitgebreidere informatie over indicatoren die betrekking hebben op deze doelstelling is te vinden:
Niet van toepassing.
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar |
---|
Uitschrijven van boetes aan daders van straatintimidatie als deze mogelijkheid is gecreëerd (wetsvoorstel seksuele misdrijven) |
|
Activiteiten die we niet meer doen |
---|
Niet van toepassing. |
Activiteiten die we blijven doen |
---|
Voortzetten van de aanpak straatintimidatie. |
Voortzetten van de uitvoering van het herijkte programmaplan Utrecht Zijn We Samen: aanpak excessen als gevolg van online radicalisering en de aanpak van schadelijke polarisatie en extremisme in de stad. |
Voortzetten van de uitvoering beleidskader cameratoezicht 2023 – 2026 door monitoring huidige inzet en jaarlijkse analyse op cameraniveau, waar mogelijk vervanging van vaste camera’s door tijdelijke mobiele camera’s, screening van nieuwe aanvragen en informeren over wijzigingen. |
|
|
|
|
Financiën Verstoring OO en crises
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Baten | 383 | 788 | 1.311 | 843 | 843 | 843 | |
Lasten | 33.900 | 36.987 | 42.171 | 41.603 | 41.928 | 41.678 | |
Saldo Baten en Lasten | -33.517 | -36.199 | -40.860 | -40.760 | -41.085 | -40.835 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | -33.517 | -36.199 | -40.860 | -40.760 | -41.085 | -40.835 |
In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.
x €1.000 | ||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S |
Baten | ||
Verschuivingen in verband met nieuwe programma indeling Veilige Stad | 503 | S |
Het verschil tussen de lasten in 2023 en 2024 wordt voornamelijk veroorzaakt door de nieuwe indeling van het programma Veilige stad met drie doelstellingen (voorheen één doelstelling). Hierdoor vinden er verschuivingen in de lasten tussen de doelstellingen plaats, enerzijds doordat de kostentoerekening naar drie doelstellingen plaatsvindt, anderzijds doordat er verschuivingen zijn van materiële budgetten tussen de doelstellingen. Daarnaast is het totale budget voor het programma in 2024 iets toegenomen ten opzichte van 2023 door de toekenning van loon- en prijscompensatie.
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
Voor het jaar 2024 was de doelstelling Verstoring OO en crises voor 3 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar 2025 voor 4 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2026 voor 6 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2027 voor 6 procent beïnvloedbaar
De doelstelling Verstoren openbare orde en crises is zeer beperkt beïnvloedbaar. Het percentage is relatief laag omdat het begrote bedrag op deze doelstelling voor het grootste gedeelte bestaat uit een bijdrage aan de veiligheidsregio Utrecht, een verbonden partij. Deze bijdrage is niet beïnvloedbaar. De beïnvloedbare kosten op deze doelstelling zijn de personele inzet en het cameratoezicht. Bezuinigen op deze doelstelling betekent dat demonstraties minder goed gefaciliteerd kunnen worden, er meer grootschalige openbare orde verstoringen zouden kunnen plaatsvinden omdat preparatie en optreden minder goed verloopt (excessen voetbal, jaarwisseling, rellen, excessen bij kraken, excessen bij dreigingen en preparatie op terrorisme en crises). Ook kunnen we minder inzetten op het voorkomen en beheersen van hotspots, waar veel overlast is. Bij bezuinigingen kunnen we in het veiligheidsbeleid onze regierol als gemeente minder goed uitvoeren. Uit evaluaties bij crises en casuïstiek blijkt dat deze regierol cruciaal is om de problemen aan te kunnen pakken. Minder cameratoezicht op overlast gevende plaatsen kan leiden tot meer verstoringen/ onrust .