Tegengaan / voorkomen overlast
Tegengaan en voorkomen van (ernstige) overlast door personen en groepen.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2023 | In het Integraal Veiligheidsplan staan de doelen die we op het terrein van de veiligheid nastreven voor de komende vier jaar. | |
Raadsbrief Stand van Zaken Programma Amsterdamsestraatweg en Programma Kanaalstraat Damstraat | 2023 | Stand van zaken Programma Amsterdamsestraatweg en Kanaalstraat/Damstraat. |
Effectindicatoren
Indicator | Nulmeting | Realisatie 2022 | Doelstelling 2023 | Doelstelling 2024 | Doelstelling 2025 | Doelstelling 2026 | ||
Geregistreerde overlast (politieregistraties) | Peiljaar 2022: 13.821 | 13.821 | gelijk of minder dan het peiljaar | gelijk of minder dan het peiljaar | gelijk of minder dan het peiljaar | gelijk of minder dan het peiljaar | ||
Geregistreerde overlast (gemeentelijke meldingen). | Peiljaar 2023: nnb | - | - | gelijk of minder dan het peiljaar | gelijk of minder dan het peiljaar | gelijk of minder dan het peiljaar |
Uitgebreidere informatie over indicatoren die betrekking hebben op deze doelstelling is te vinden:
Niet van toepassing.
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar |
---|
Niet van toepassing. |
Activiteiten die we niet meer doen |
---|
Omdat gebleken is dat nachtelijke inzet minder nodig is, is vanuit herprioritering in het coalitieakkoord opgenomen dat de nachtdiensten vanaf juli 2024 van zeven naar vier nachten per week worden teruggebracht. |
Activiteiten die we blijven doen |
---|
Voortzetting Programma Amsterdamsestraatweg (sociale veiligheid) |
|
|
|
Voortzetting van de inzet op de ambitie veilige buurten uit de integrale wijkaanpak Samen voor Overvecht. |
|
|
Financiën Voorkomen/tegengaan overlast
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Baten | 196 | 796 | 796 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | 7.091 | 8.991 | 13.215 | 11.947 | 11.947 | 11.264 | |
Saldo Baten en Lasten | -6.895 | -8.195 | -12.419 | -11.947 | -11.947 | -11.264 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | -6.895 | -8.195 | -12.419 | -11.947 | -11.947 | -11.264 |
Het verschil tussen de lasten in 2023 en 2024 wordt voornamelijk veroorzaakt door de nieuwe indeling van het programma Veilige stad met drie doelstellingen (voorheen één doelstelling). Hierdoor vinden er verschuivingen in de lasten tussen de doelstellingen plaats, enerzijds doordat de kostentoerekening naar drie doelstellingen plaatsvindt, anderzijds doordat er verschuivingen zijn van materiële budgetten tussen de doelstellingen. Daarnaast is het totale budget voor het programma in 2024 iets toegenomen ten opzichte van 2023 door de toekenning van loon- en prijscompensatie.
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
Voor het jaar 2024 was de doelstelling Voorkomen/tegengaan overlast voor 11 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar 2025 voor 20 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2026 voor 25 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2027 voor 25 procent beïnvloedbaar
De doelstelling Voorkomen en tegengaan van overlast is beperkt beïnvloedbaar. Bezuinigen op deze doelstelling betekent dat we minder personele inzet op diverse terreinen kunnen doen om overlast aan te pakken. Het betekent bijvoorbeeld minder toezicht, minder PGA-experts op hoog risico personen, zoals ernstig overlastgevende en criminele verslaafden en vreemdelingen, minder gebiedsmanagers veiligheid en/of minder inzet op het onderhouden van netwerkcontacten met partners in de stad. Ook kunnen we minder inzetten op het voorkomen en beheersen van hotspots, waar veel overlast is. Bij bezuinigingen kunnen we in het veiligheidsbeleid onze regierol als gemeente minder goed uitvoeren. Uit evaluaties bij crises en casuïstiek blijkt dat deze regierol cruciaal is om de problemen aan te kunnen pakken.