Doelstellingen

Tegengaan / voorkomen overlast

Tegengaan / voorkomen overlast

Tegengaan en voorkomen van (ernstige) overlast door personen en groepen.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Veiligheidsagenda 2023-2026

2023

In het Integraal Veiligheidsplan staan de doelen die we op het terrein van de veiligheid nastreven voor de komende vier jaar.

Raadsbrief Stand van Zaken Programma Amsterdamsestraatweg en Programma Kanaalstraat Damstraat

2023

Stand van zaken Programma Amsterdamsestraatweg en Kanaalstraat/Damstraat.

Effectindicatoren

Uitgebreidere informatie over indicatoren die betrekking hebben op deze doelstelling is te vinden:
Niet van toepassing.

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

Niet van toepassing.

Activiteiten die we niet meer doen

 Omdat gebleken is dat nachtelijke inzet minder nodig is, is vanuit herprioritering in het coalitieakkoord opgenomen dat de nachtdiensten vanaf juli 2024 van zeven naar vier nachten per week worden teruggebracht.

Activiteiten die we blijven doen

 Voortzetting Programma Amsterdamsestraatweg (sociale veiligheid)

  • Voortzetting integrale aanpak overlast locaties (zoals de Binnenstad) door een combinatie van inzet bestuurlijk instrumentarium (handhaving), toeleiding naar zorg- hulpverlening en aansluiting op landelijke ontwikkelingen (aanpak criminele vreemdelingen).
  • Voortzetting van uitvoeringsprogramma Utrechtse aanpak gericht op mensen met een samenloop van complexe problemen en een (potentieel) veiligheidsrisico.
  • Voortzetting van uitvoeringsprogramma stedelijke aanpak overlastgevende en criminele vreemdelingen.

 Voortzetting van de inzet op de ambitie veilige buurten uit de integrale wijkaanpak Samen voor Overvecht.

  • De gemeentelijke handhavers controleren, vaak met een preventieve insteek, in de wijken op verschillende vormen van overlast, bijvoorbeeld jeugdoverlast, overlast door het gebruik van alcohol, drugs en vuurwerkoverlast. Hierin spelen de wijkboa’s een belangrijke rol.
  • Met het zogenaamde flexteam van toezichthouders zijn we wendbaar en kunnen we snel reageren bij overlastsituaties en openbare orde problematiek. Er worden 4 gemeentelijke handhavers tijdens vier nachten per week ingezet om de overlast op leefbaarheidszaken tegen te gaan.

Financiën Voorkomen/tegengaan overlast

Het verschil tussen de lasten in 2023 en 2024 wordt voornamelijk veroorzaakt door de nieuwe indeling van het programma Veilige stad met drie doelstellingen (voorheen één doelstelling). Hierdoor vinden er verschuivingen in de lasten tussen de doelstellingen plaats, enerzijds doordat de kostentoerekening naar drie doelstellingen plaatsvindt, anderzijds doordat er verschuivingen zijn van materiële budgetten tussen de doelstellingen. Daarnaast is het totale budget voor het programma in 2024 iets toegenomen ten opzichte van 2023 door de toekenning van loon- en prijscompensatie.

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

Voor het jaar 2024 was de doelstelling Voorkomen/tegengaan overlast voor 11 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar  2025 voor 20 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2026 voor 25 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2027 voor 25 procent beïnvloedbaar

De doelstelling Voorkomen en tegengaan van overlast is beperkt beïnvloedbaar. Bezuinigen op deze doelstelling betekent dat we minder personele inzet op diverse terreinen kunnen doen om overlast aan te pakken. Het betekent bijvoorbeeld minder toezicht, minder PGA-experts op hoog risico personen, zoals ernstig overlastgevende en criminele verslaafden en vreemdelingen, minder gebiedsmanagers veiligheid en/of minder inzet op het onderhouden van netwerkcontacten met partners in de stad. Ook kunnen we minder inzetten op het voorkomen en beheersen van hotspots, waar veel overlast is. Bij bezuinigingen kunnen we in het veiligheidsbeleid onze regierol als gemeente minder goed uitvoeren. Uit evaluaties bij crises en casuïstiek blijkt dat deze regierol cruciaal is om de problemen aan te kunnen pakken.

Deze pagina is gebouwd op 11/08/2023 12:43:23 met de export van 11/08/2023 12:22:10