Aanpakken/ voorkomen criminaliteit
Aanpakken en voorkomen van criminaliteit.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2023 | In het Integraal Veiligheidsplan staan de doelen die we op het terrein van veiligheid nastreven voor de komende vier jaar. | |
2021 | Een meerjarige aanpak om de veiligheid en leefbaarheid in de stad te vergroten door het tegengaan van de ontwrichtende effecten van drugsgerelateerde criminaliteit. | |
2021 | Programma waarin partijen gezamenlijk beter in staat worden gesteld om achterliggende problematiek bij gedetineerden aan te pakken en daarmee het risico op recidive terug te dringen. | |
2021 | Visie op het fundament en daarmee de randvoorwaarden, om succesvol te digitaliseren in Utrechtse opgaven. | |
2023 | Agenda over de prioriteiten om samen met onze partners meer zicht te krijgen op uitbuiting in de stad, uitbuiting te voorkomen, daders aan te pakken en slachtoffers snel en adequaat te helpen. | |
2023 | Om een inclusieve stad te zijn en te blijven treden gemeente en politie hard op tegen discriminatie, (institutioneel) racisme en etnisch profileren. Gemeente en politie willen ook zelf inclusieve, discriminatievrije en professioneel handelende organisaties zijn. |
Effectindicatoren
Indicator | Nulmeting | Realisatie 2022 | Doelstelling 2023 | Doelstelling 2024 | Doelstelling 2025 | Doelstelling 2026 | ||
Aantal misdrijven. | Peiljaar 2022: 24.117 | 24.117 | gelijk of minder dan het peiljaar | gelijk of minder dan het peiljaar | gelijk of minder dan het peiljaar | |||
Veiligheidsgevoel in de eigen buurt. | Peiljaar 2021: 30% | - | gelijk of minder dan het peiljaar | - | gelijk of minder dan het peiljaar | - |
Uitgebreidere informatie over indicatoren die betrekking hebben op deze doelstelling is te vinden: niet van toepassing.
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar |
---|
Uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma digitale veiligheid en weerbaarheid dat eind 2023 aan het college wordt voorgelegd in lijn met de Veiligheidsagenda 2023-2026. |
Activiteiten die we niet meer doen |
---|
Niet van toepassing. |
Activiteiten die we blijven doen |
---|
Voortzetting uitvoering aan de nota Grenzen Stellen, Perspectief Bieden (nota GSPB), met twee pijlers: doorbreken criminele carrières en criminele geldstromen. |
|
|
|
|
|
Initiatieven uit de wijk om veiligheid en leefbaarheid te verbeteren, faciliteren en ondersteunen we. |
Voortzetten van acties in de aanpak tegen etnisch profileren. |
Financiën Aanpakken/ voorkomen criminaliteit
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Baten | 2.693 | 4.270 | 3.500 | 3.500 | 0 | 0 | |
Lasten | 19.773 | 23.957 | 17.800 | 17.738 | 14.238 | 14.079 | |
Saldo Baten en Lasten | -17.080 | -19.687 | -14.300 | -14.238 | -14.238 | -14.079 | |
Onttrekking reserves | 648 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 648 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | -16.432 | -19.687 | -14.300 | -14.238 | -14.238 | -14.079 |
In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.
x €1.000 | ||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S |
Baten | ||
Verschuivingen in verband met nieuwe programma indeling Veilige Stad | -503 | S |
Lasten | ||
Aanpak Grenzen Stellen en Perspectief Bieden | 1.000 | S |
Het verschil tussen de lasten in 2023 en 2024 wordt voornamelijk veroorzaakt door de nieuwe indeling van het programma Veilige stad met drie doelstellingen (voorheen één doelstelling). Hierdoor vinden er verschuivingen in de lasten tussen de doelstellingen plaats, enerzijds doordat de kostentoerekening naar drie doelstellingen plaatsvindt, anderzijds doordat er verschuivingen zijn van materiële budgetten tussen de doelstellingen. Daarnaast is het totale budget voor het programma in 2024 iets toegenomen ten opzichte van 2023 door de toekenning van loon- en prijscompensatie.
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
Voor het jaar 2024 was de doelstelling Aanpakken/ voorkomen criminaliteit voor 15 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar 2025 voor 18 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2026 voor 23 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2027 voor 22 procent beïnvloedbaar
De doelstelling Aanpakken en voorkomen van criminaliteit is beperkt beïnvloedbaar. De opgave Grenzen Stellen en Perspectief Bieden (GSPB) en de subsidies voor Jeugd en Veiligheid zijn de grootste beïnvloedbare posten van deze programmadoelstelling. De middelen vanuit het coalitie-akkoord voor GSPB worden tot 2026 ingezet als cofinanciering van de rijksmiddelen Preventie Met Gezag (PMG). Korting op het gemeentelijke budget, kan daardoor leiden tot een lagere toekenning van rijksmiddelen.
Als toenemende drugsgerelateerde criminaliteit met minder middelen moet worden tegen gegaan heeft dit een negatief maatschappelijk effect. Het gevaar dreigt van een toename van geweld en verdere ontwrichting als gevolg van ondermijning. Er wordt met drugsgerelateerde criminaliteit veel geld verdiend. Het niet bestrijden/aanpakken van deze criminele geldstromen leidt tot een parallelle schaduweconomie in de wijken van de stad, wat een bedreiging kan vormen voor de democratische rechtsstaat. Aansluiting van het jongerenwerk en de buurtteams op veiligheidsvraagstukken in de wijk en het bieden van hulp en perspectief aan jonge aanwas en doorgroeiers in kwetsbare posities (inclusief detentie) is essentieel voor de aanpakken GSPB. Er kunnen op het gebied van Veiligheid nadelige gevolgen optreden als kwetsbare jongeren minder in beeld komen en niet meer worden begeleid. Daarnaast kunnen we minder doen aan het (digitaal) weerbaar maken jongeren/ondernemers, het doorbreken van criminele geldstromen en preventieve programma’s op scholen.