Doelstellingen

Aanpakken/ voorkomen criminaliteit

Aanpakken/ voorkomen criminaliteit

Aanpakken en voorkomen van criminaliteit.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Veiligheidsagenda 2023-2026

2023

In het Integraal Veiligheidsplan staan de doelen die we op het terrein van veiligheid nastreven voor de komende vier jaar.

Nota ‘Grenzen stellen, perspectief bieden’

2021

Een meerjarige aanpak om de veiligheid en leefbaarheid in de stad te vergroten door het tegengaan van de ontwrichtende effecten van drugsgerelateerde criminaliteit.

Programma Detentie- en Terugkeer

2021

Programma waarin partijen gezamenlijk beter in staat worden gesteld om achterliggende problematiek bij gedetineerden aan te pakken en daarmee het risico op recidive terug te dringen.

Visie Digitale Stad

2021

Visie op het fundament en daarmee de randvoorwaarden, om succesvol te digitaliseren in Utrechtse opgaven.

Agenda tegen uitbuiting

2023

Agenda over de prioriteiten om samen met onze partners meer zicht te krijgen op uitbuiting in de stad, uitbuiting te voorkomen, daders aan te pakken en slachtoffers snel en adequaat te helpen.

Aanpak tegen etnisch profileren

2023

Om een inclusieve stad te zijn en te blijven treden gemeente en politie hard op tegen discriminatie, (institutioneel) racisme en etnisch profileren. Gemeente en politie willen ook zelf inclusieve, discriminatievrije en professioneel handelende organisaties zijn.

Effectindicatoren

Uitgebreidere informatie over indicatoren die betrekking hebben op deze doelstelling is te vinden: niet van toepassing.

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

 Uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma digitale veiligheid en weerbaarheid dat eind 2023 aan het college wordt voorgelegd in lijn met de Veiligheidsagenda 2023-2026.

Activiteiten die we niet meer doen

Niet van toepassing.

Activiteiten die we blijven doen

 Voortzetting uitvoering aan de nota Grenzen Stellen, Perspectief Bieden (nota GSPB), met twee pijlers: doorbreken criminele carrières en criminele geldstromen.

  • De gemeentelijke handhavers controleren op het (digitaal) opkoopregister bij handelaren, die tweedehands spullen opkopen (prio branche met een hoger risico op handel in gestolen goederen).
  • De gemeentelijke handhavers controleren en informeren bij maatschappelijke onrust of in specifieke situaties en dragen bij aan diverse preventieacties (onder andere tegen woninginbraak).
  • Voortzetting uitvoering Agenda tegen uitbuiting
  • We werken aan diverse preventieacties, nazorg na incidenten, weerbaarheidstrainingen en campagnes om de Utrechtse wijken veiliger te laten worden.
  • We voeren regie op wijkveiligheid. We werken in netwerken en nemen met onze partners het initiatief om met gerichte integrale veiligheidsaanpakken de overlast en criminaliteit op hotspots duurzaam aan te pakken.

 Initiatieven uit de wijk om veiligheid en leefbaarheid te verbeteren, faciliteren en ondersteunen we.

 Voortzetten van acties in de aanpak tegen etnisch profileren.

Financiën Aanpakken/ voorkomen criminaliteit

In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.

x €1.000

Toelichting verschillen

Bedrag

I/S

Baten

Verschuivingen in verband met nieuwe programma indeling Veilige Stad

-503

S

Lasten

Aanpak Grenzen Stellen en Perspectief Bieden

1.000

S

Het verschil tussen de lasten in 2023 en 2024 wordt voornamelijk veroorzaakt door de nieuwe indeling van het programma Veilige stad met drie doelstellingen (voorheen één doelstelling). Hierdoor vinden er verschuivingen in de lasten tussen de doelstellingen plaats, enerzijds doordat de kostentoerekening naar drie doelstellingen plaatsvindt, anderzijds doordat er verschuivingen zijn van materiële budgetten tussen de doelstellingen. Daarnaast is het totale budget voor het programma in 2024 iets toegenomen ten opzichte van 2023 door de toekenning van loon- en prijscompensatie.

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

Voor het jaar 2024 was de doelstelling Aanpakken/ voorkomen criminaliteit voor 15 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar  2025 voor 18 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2026 voor 23 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2027 voor 22 procent beïnvloedbaar

De doelstelling Aanpakken en voorkomen van criminaliteit is beperkt beïnvloedbaar. De opgave Grenzen Stellen en Perspectief Bieden (GSPB) en de subsidies voor Jeugd en Veiligheid zijn de grootste beïnvloedbare posten van deze programmadoelstelling. De middelen vanuit het coalitie-akkoord voor GSPB worden tot 2026 ingezet als cofinanciering van de rijksmiddelen Preventie Met Gezag (PMG). Korting op het gemeentelijke budget, kan daardoor leiden tot een lagere toekenning van rijksmiddelen.

Als toenemende drugsgerelateerde criminaliteit met minder middelen moet worden tegen gegaan heeft dit een negatief maatschappelijk effect. Het gevaar dreigt van een toename van geweld en verdere ontwrichting als gevolg van ondermijning. Er wordt met drugsgerelateerde criminaliteit veel geld verdiend. Het niet bestrijden/aanpakken van deze criminele geldstromen leidt tot een parallelle schaduweconomie in de wijken van de stad, wat een bedreiging kan vormen voor de democratische rechtsstaat. Aansluiting van het jongerenwerk en de buurtteams op veiligheidsvraagstukken in de wijk en het bieden van hulp en perspectief aan jonge aanwas en doorgroeiers in kwetsbare posities (inclusief detentie) is essentieel voor de aanpakken GSPB. Er kunnen op het gebied van Veiligheid nadelige gevolgen optreden als kwetsbare jongeren minder in beeld komen en niet meer worden begeleid. Daarnaast kunnen we minder doen aan het (digitaal) weerbaar maken jongeren/ondernemers, het doorbreken van criminele geldstromen en preventieve programma’s op scholen.

Deze pagina is gebouwd op 11/08/2023 12:43:23 met de export van 11/08/2023 12:22:10