Programma 's

Levendige en gezonde stad

Risico

Maatregel

Inflatie: Door stijgende kosten hebben Utrechters minder te besteden voor een gezonde voeding, sportactiviteiten en culturele activiteiten. En de stress over geldzorgen neemt toe en treft meer inwoners. 
De prijsstijgingen geven extra druk op onze begroting en die van onze subsidiepartners. Dit geldt ook voor culturele, maatschappelijke en sportorganisaties en initiatieven waarbij de inkomsten niet evenredig meestijgen met de hoogte van de inflatie. 

  • We werken samen met maatschappelijke partners en de eerstelijnszorg om geldzorgen bespreekbaar te maken en tijdig door te verwijzen. 
  • Voor subsidiepartners werken we met een prijs-indexatie die een deel van deze stijgende kosten kan opvangen.
  • Organisatieonderdelen werken nauw samen op dit vraagstuk om de kansengelijkheid te vergroten. 

De prijzen in de bouw- en vastgoedmarkt stijgen harder dan de gemiddelde prijsindex en de hoeveelheid inschrijvers is aan het afnemen. Daarnaast neemt de levertijd van sommige materialen toe waardoor projecten uitlopen. Dit risico speelt bij nieuwe projecten en ook bij onderhoud.

  • Structureel toepassen van de specifieke bouwindex voor vastgoed investeringen. 
  • Raamcontracten met preferred suppliers.  
  • Onderhoudsniveau gemeentelijk vastgoed verlagen.  
  • Compensatie gedupeerden van prijsstijgingen via subsidies 
  • Subsidie Energiemaatregelen maatschappelijk vastgoed 

Het risico dat door netcongestie bouwprojecten wel kunnen worden opgeleverd maar niet kunnen worden aangesloten op het netwerk. 

Onderzoek naar andere technische oplossingen om gebouwen toch aan te sluiten op het energienet.  
Bij onvoldoende ruimte om gebouwen aan te sluiten op het energienet, moeten we een prioritering aanbrengen welke maatschappelijke voorzieningen voor gaan.  

Het risico dat de ambitie vanuit de Energietransitie niet kan worden gehaald onder de huidige condities, waaronder het voorwaardelijke basis op orde in het programma vastgoed, gebrek aan financiële ondersteuning vanuit het Rijk voor deze opgave en Netcongestie. Hierdoor dreigt het naleven van het Klimaatakkoord te vertragen en de voorbeeldfunctie als gemeente imagoschade op te lopen.

Opstellen van het vernieuwde kader voor de energietransitie van het maatschappelijk vastgoed houdt rekening met mogelijke limitatie aan middelen en potentiële technische limitatie vanwege Netcongestie. Daarnaast erkent het de voorwaardelijkheid van de basis op orde en wordt dit expliciet als minimale scenario aangedragen in oploop naar het moment van bestuurlijke afweging in 2024. 

Het risico dat door loden leidingen in vastgoed van de gemeente mogelijk gezondheidsproblemen ontstaan bij gebruikers. 

  • Quickscan uitvoeren / Inventariseren van de panden die het betreft. 
  • Loden leidingen vervangen.

Personeels- en vrijwilligerstekort: Het is momenteel een krappe arbeidsmarkt waardoor mogelijk ambities moeten worden bijgesteldof de uitvoering vertraging oploopt. Zelf hebben we onder andere tekort aan bijvoorbeeld Zwemdocenten. Maar ook partijen in de stad hebben tekorten. Er is onder andere tekort aan: 

  • Zorg- en welzijnspersoneel: stagnatie in de uitvoering, toename wachtlijsten en meer druk op mantelzorgers 
  • Vrijwilligers: Het is lastig voor organisaties om voldoende geschikte vrijwilligers te vinden. Met name vrijwilligers die zich langdurig willen verbinden aan een activiteit of organisatie zijn schaars. 
  • Bouwpersoneel: risico dat vastgoedprojecten vertraging oplopen met als gevolg hogere kosten en uitstel van de ambitie.
  • Cultuurpersoneel, met name technici: minder cultureel aanbod   
  • Verhogen instroom en verminderen uitstroom medewerkers door binden en boeien. 
  • extra inzet op werven en behouden van vrijwilligers.
  • Maatschappelijke Diensttijd meer bekendheid geven waardoor jongeren zich vrijwillig inzetten.
  • We werken nauw samen met onze sociale partners en houden dit nauwlettend in de gaten. 
  • Actieve en gerichte benadering van de arbeidsmarkt. 
  • Maximaal gebruik maken van netwerken. 
  • Flexibiliteit in de bezetting inbouwen voor pieken en dalen.  
  • Beloningsbeleid herzien.  

Groei van de stad: De groei van de stad leidt tot druk op de beschikbare ruimte, middelen en voorzieningen en daarmee een gezonde leefomgeving. Als de vierkante meters en de middelen voor de maatschappelijke voorzieningen, waaronder sportaccommodaties en buurtcentra, onvoldoende meegroeien ontwikkelt de stad zich niet in balans.  

  • Realisatie van de barcode RSU jaarlijks monitoren en op basis daarvan zo nodig bijsturen. 
  • Investeringspakket 'groei in balans'. 
  • Trap af, trap op (wanneer extra groeimiddelen beschikbaar zijn, kunnen we budgetten aanvullen). 

Hervorming sociaal Domein: De hervorming in het sociaal domein kan de vraag in de sociale basis vergroten. Dit zet extra druk op o.a. vrijwilligers en mantelzorgers. 

  • Zorgvuldige afweging langs inhoudelijke uitgangspunten in lijn met de voorjaarsnota. 

Er zijn financiële onzekerheden bij de doelstelling nieuwkomers:

  • Omvang structurele financiering Rijk voor Landelijke Vreemdelingen Voorziening (LVV) is nog niet vastgesteld.
  • Budget voor aanpak dakloze EU migranten is nog niet vastgesteld.
  • Budget voor uitvoeringskosten inburgering groeit nog niet mee met de opgave. Er zijn door het Rijk tot op heden alleen incidenteel middelen voor beschikbaar gesteld tot en met 2024.
  • Actieve lobby indien mogelijk G4- of VNG-verband. 

Regeling specifieke uitkering stimulering sport (SPUK):

  • Over de voortzetting van SPUK Sport is nog geen definitief besluit genomen.
  • De uitkering aan alle gemeenten tezamen (het uitkeringsplafond) is gemaximeerd. Dit kan betekenen dat er in een jaar minder wordt uitgekeerd dan dat er is aangevraagd.

Wij kunnen dit risico niet beheersen, omdat het  afhankelijk is van externe factoren. Ook op het uitkeringsplafond hebben wij geen invloed.

Deze pagina is gebouwd op 11/08/2023 12:43:23 met de export van 11/08/2023 12:22:10