Vastgoed
Voldoende en optimaal gespreid toekomstbestendig vastgoed dat bijdraagt aan klanttevredenheid huurders en maatschappelijke doelstellingen gemeente.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
29 juni 2017 | De Kaderbrief Vastgoed 2017 is het uniforme beleidskader met de spelregels voor het gemeentelijk vastgoed. | |
3 oktober 2019 | De Nota Kapitaalgoederen Vastgoed 2020-2023 (NKG) geeft inzicht in de geplande investeringen voor het maatschappelijk vastgoed van gemeente Utrecht binnen de voormalige programma’s Utrechts Vastgoed, Bereikbaarheid en Samenleven en Sport. | |
15 juli 2021 | Het Ambitiedocument Maatschappelijke Meerwaarde Vastgoed geeft de visie op het creëren van maatschappelijke waarde vanuit het instrument van gemeentelijk vastgoed; dit geeft richting voor de actualisatie van het vastgoedbeleidskader en het te voeren vastgoedbeleid. | |
6 juli 2023 | Het Meerjarenperspectief Utrechts Vastgoed (MPUV) brengt jaarlijks bij de Voorjaarsnota transparant en systematisch het beheer van de gemeentelijke vastgoedportefeuille (panden en percelen) in beeld en geeft een toekomstperspectief voor de vastgoedportefeuille. |
Voor deze doelstelling is nieuw beleid in de maak (Beleidsnota maatschappelijk Vastgoed, opvolger van de kaderbrief 2017).
Effectindicatoren
Indicator | Nulmeting | Realisatie 2022 | Doelstelling 2023 | Doelstelling 2024 | Doelstelling 2025 | Doelstelling 2026 | ||
% panden op onderhoudsniveau 3. | PM | PM | PM | PM | PM | |||
Gereduceerde CO2 uitstoot in tonnen. | - | - | PM | PM | PM | |||
Klanttevredenheid. | 31% | 40% | - | 45% |
Uitgebreidere informatie over indicatoren die betrekking hebben op deze doelstelling is te vinden:
niet van toepassing.
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar |
---|
|
|
|
|
|
|
Activiteiten die we niet meer doen |
Niet van toepassing. |
Activiteiten die we blijven doen |
---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Financiën Vastgoed
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Baten | 25.819 | 27.977 | 30.159 | 33.609 | 33.609 | 33.609 | |
Lasten | 28.187 | 31.288 | 35.562 | 32.473 | 31.902 | 32.043 | |
Saldo Baten en Lasten | -2.368 | -3.311 | -5.403 | 1.136 | 1.707 | 1.566 | |
Onttrekking reserves | 5.717 | 2.992 | 2.115 | 3.115 | 2.115 | 2.115 | |
Toevoeging reserves | 5.685 | 7.183 | 4.183 | 4.183 | 4.183 | 4.183 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 32 | -4.191 | -2.068 | -1.068 | -2.068 | -2.068 | |
Totaal | -2.336 | -7.502 | -7.471 | 68 | -361 | -502 |
In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.
x €1.000 | ||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S |
Baten | ||
Prijscompensatie 2024 te compenseren uit baten | 2.109 | S |
Lasten | ||
Budget in 2024 voor uitvoering energiemaatregelen (EML) | 3.450 | S |
Hogere budgetten door loon- en prijscompensatie 2024 | 2.383 | S |
Kostentoerekening | -1.075 | S |
Vervallen incidenteel budget 2023 voor opvangplekken Oekraïnse vluchtelingen | -744 | I |
Reserves | ||
Onttrekkingen | ||
Lagere onttrekking voor opvang Oekraïne | -744 | I |
Toevoegingen | ||
Lagere dotatie voor uitvoering motie Utrecht Standaard Toegankelijk | -3.000 | I |
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
Voor het jaar 2024 was de doelstelling Vastgoed voor 12 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar 2025 voor 0 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2026 voor 1 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2027 voor 0 procent beïnvloedbaar
De financiële techniek achter de doelstelling Vastgoed binnen het programma Levendige en gezonde stad werkt zo dat de kosten van vastgoed worden doorbelast naar de gebruiker, ook als dit de gemeente zelf is. De kosten van bijvoorbeeld schoolgebouwen worden op dit programma geboekt en vervolgens doorbelast naar het programma Kansrijk opgroeien; doelstelling Huisvesting scholen. Daarmee vallen de meeste kosten en inkomsten tegen elkaar weg. De beïnvloedbaarheid is daarmee op dit programma laag. De kosten van vastgoed zijn wel beïnvloedbaar op de beleidsinhoudelijke begrotingsprogramma’s. Als de gemeenteraad bijvoorbeeld zou besluiten de bibliotheektaken minimaal in te vullen, kunnen bibliotheekgebouwen afgestoten worden en daarmee de vastgoedlasten dalen. Dat financiële effect wordt dan zichtbaar bij de betreffende beleidsdoelstelling.
Voldoende en optimaal gespreid vastgoed is op termijn zeer beperkt beïnvloedbaar. Tot 2024 staat er nog een post incidentele middelen. In het ROB-model zijn incidentele middelen 100% beïnvloedbaar. De keuzeruimte bestaat uit enkele opties:
- Onderhoudsniveau verlagen van niveau 3 naar 4 (alleen panden in eigen gebruik). Zonder nader onderzoek is de keuzeruimte moeilijk te kwantificeren; doordat de huidige norm al niet volledig wordt gehaald is de mogelijke besparing klein.
- BAR-code (RSE2022): kosten verlagen door vastgoed/voorzieningen te concentreren op één of enkele plekken in de stad. Deze optie is eveneens moeilijk te kwantificeren zonder nader onderzoek/nulmeting. Bovendien staat dit haaks op het beleid van de gemeente om voldoende gespreide voorzieningen in de stad te realiseren. Aandachtspunt is dat bij de theoretische besparingen in dit scenario ook (huur) inkomsten wegvallen.
- Outsourcing. Kosten besparen door het uitbesteden van werkzaamheden en overgang naar regie-organisatie. Deze mogelijkheid is op dit moment niet verder onderzocht.
In de jaren na 2024 is de beïnvloedbare ruimte in de begroting nihil.