Doelstellingen

Vastgoed

Vastgoed

Voldoende en optimaal gespreid toekomstbestendig vastgoed dat bijdraagt aan klanttevredenheid huurders en maatschappelijke doelstellingen gemeente.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Kaderbrief 2017

29 juni 2017

De Kaderbrief Vastgoed 2017 is het uniforme beleidskader met de spelregels voor het gemeentelijk vastgoed.

Nota Kapitaalgoederen Vastgoed 2020-2023 (NKG)

3 oktober 2019

De Nota Kapitaalgoederen Vastgoed 2020-2023 (NKG) geeft inzicht in de geplande investeringen voor het maatschappelijk vastgoed van gemeente Utrecht binnen de voormalige programma’s Utrechts Vastgoed, Bereikbaarheid en Samenleven en Sport.

Ambitiedocument Maatschappelijke Meerwaarde Vastgoed

15 juli 2021

Het Ambitiedocument Maatschappelijke Meerwaarde Vastgoed geeft de visie op het creëren van maatschappelijke waarde vanuit het instrument van gemeentelijk vastgoed; dit geeft richting voor de actualisatie van het vastgoedbeleidskader en het te voeren vastgoedbeleid.

MPUV 2023

6 juli 2023

Het Meerjarenperspectief Utrechts Vastgoed (MPUV) brengt jaarlijks bij de Voorjaarsnota transparant en systematisch het beheer van de gemeentelijke vastgoedportefeuille (panden en percelen) in beeld en geeft een toekomstperspectief voor de vastgoedportefeuille.

Voor deze doelstelling is nieuw beleid in de maak (Beleidsnota maatschappelijk Vastgoed, opvolger van de kaderbrief 2017).

Effectindicatoren

Uitgebreidere informatie over indicatoren die betrekking hebben op deze doelstelling is te vinden:
niet van toepassing.

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

  • Nulmeting uitvoeren om het onderhoudsniveau op geaggregeerd element niveau te specificeren en de datakwaliteit te verbeteren (gereed in Q1 2024).
  • Uitvoeren en evalueren van de methode voor het energetisch verduurzamen van maatschappelijk vastgoed als pilot zoals genoemd in de raadsbrief van 28 juni 2023 (gereed in Q2 b2024).
  • De raad een voorstel voor de energietransitie van het gemeentelijk maatschappelijk vastgoed voorleggen waarin de bevindingen uit de evaluatie van de pilot zijn verwerkt (gereed in Q2 2024).
  • Vaststellen en uitvoeren van twee speerpunten naar aanleiding van de benchmark huurderstevredenheid gemeentelijk vastgoed (Uitgevoerd najaar 2023) (gereed in Q4 2024).
  • Evalueren van respons van de benchmark huurderstevredenheid gemeentelijk vastgoed (gereed Q1 in 2024).
  • Implementatie CRM-systeem (gereed in Q3 2024).

Activiteiten die we niet meer doen

Niet van toepassing.

Activiteiten die we blijven doen

  • Uitvoeren van het Jaarplan Onderhoud 2024.
  • Planmatig onderhoud; het proces van omzetten MJOP in een jaarplan, inclusief financiële dekking, wordt aangepast om zo voor aanvang van een nieuw jaar duidelijk te hebben wat een huurder dat jaar aan onderhoud aan zijn pand kan verwachten.
  • We maken het ‘jaarplan onderhoud’ steeds concreter en zorgen dat het plan eerder gereed is. Hierover informeren we de huurders.
  • Uitvoeren groot onderhoud en vervanging van het gemeentelijk vastgoed wat gebruikt wordt voor milieu- en natuureducatie (steedes).
  • De uitrol van meer slimme meters voor het verbruik van elektriciteit, warmte, gas en water.
  • Klantgesprekken voeren over de dienstverlening van de VGU.
  • Voor de beleidsvelden het vinden van de juiste huisvesting. Leidraad zijn de vastgestelde beleidsnota’s zoals voor cultuur de cultuurnota ‘Kunst kleurt de stad’ en de uitvoeringsnota cultureel en creatief vastgoed.
  • Uitvoeren nulmetingen en ontwikkelen & uitwerken Meerjaren Strategisch Programma’s (MSP) om vraag en aanbod optimaal op elkaar aan te laten sluiten zoals genoemd in de raadsbrief van 19 april 2023.
  • Vastgoed maatschappelijke waarde geven door het opstellen van pandvisies aan de hand waarvan een integrale inhoudelijke afweging kan worden gemaakt.

Financiën Vastgoed

In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.

x €1.000

Toelichting verschillen

Bedrag

I/S

Baten

Prijscompensatie 2024 te compenseren uit baten

2.109

S

Lasten

Budget in 2024 voor uitvoering energiemaatregelen (EML)

3.450

S

Hogere budgetten door loon- en prijscompensatie 2024

2.383

S

Kostentoerekening

-1.075

S

Vervallen incidenteel budget 2023 voor opvangplekken Oekraïnse vluchtelingen

-744

I

Reserves

Onttrekkingen

Lagere onttrekking voor opvang Oekraïne

-744

I

Toevoegingen

Lagere dotatie voor uitvoering motie Utrecht Standaard Toegankelijk

-3.000

I

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

Voor het jaar 2024 was de doelstelling Vastgoed voor 12 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar  2025 voor 0 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2026 voor 1 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2027 voor 0 procent beïnvloedbaar

De financiële techniek achter de doelstelling Vastgoed binnen het programma Levendige en gezonde stad werkt zo dat de kosten van vastgoed worden doorbelast naar de gebruiker, ook als dit de gemeente zelf is. De kosten van bijvoorbeeld schoolgebouwen worden op dit programma geboekt en vervolgens doorbelast naar het programma Kansrijk opgroeien; doelstelling Huisvesting scholen. Daarmee vallen de meeste kosten en inkomsten tegen elkaar weg. De beïnvloedbaarheid is daarmee op dit programma laag. De kosten van vastgoed zijn wel beïnvloedbaar op de beleidsinhoudelijke begrotingsprogramma’s. Als de gemeenteraad bijvoorbeeld zou besluiten de bibliotheektaken minimaal in te vullen, kunnen bibliotheekgebouwen afgestoten worden en daarmee de vastgoedlasten dalen. Dat financiële effect wordt dan zichtbaar bij de betreffende beleidsdoelstelling.  

Voldoende en optimaal gespreid vastgoed is op termijn zeer beperkt beïnvloedbaar. Tot 2024 staat er nog een post incidentele middelen. In het ROB-model zijn incidentele middelen 100% beïnvloedbaar. De keuzeruimte bestaat uit enkele opties:

  • Onderhoudsniveau verlagen van niveau 3 naar 4 (alleen panden in eigen gebruik). Zonder nader onderzoek is de keuzeruimte moeilijk te kwantificeren; doordat de huidige norm al niet volledig wordt gehaald is de mogelijke besparing klein.
  • BAR-code (RSE2022): kosten verlagen door vastgoed/voorzieningen te concentreren op één of enkele plekken in de stad. Deze optie is eveneens moeilijk te kwantificeren zonder nader onderzoek/nulmeting. Bovendien staat dit haaks op het beleid van de gemeente om voldoende gespreide voorzieningen in de stad te realiseren. Aandachtspunt is dat bij de theoretische besparingen in dit scenario ook (huur) inkomsten wegvallen.
  • Outsourcing. Kosten besparen door het uitbesteden van werkzaamheden en overgang naar regie-organisatie. Deze mogelijkheid is op dit moment niet verder onderzocht.

In de jaren na 2024 is de beïnvloedbare ruimte in de begroting nihil.

Deze pagina is gebouwd op 11/08/2023 12:43:23 met de export van 11/08/2023 12:22:10