Informatie en dienstverlening
De informatievoorziening en dienstverlening aan de inwoners en ondernemers van Utrecht is betrouwbaar, actueel, begrijpelijk, toegankelijk en passend bij de vraag.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2023 | Aanvullende richting gevende afspraken over de dienstverlening van de gemeente Utrecht. |
Effectindicatoren
Indicator | Nulmeting | Realisatie 2022 | Doelstelling 2023 | Doelstelling 2024 | Doelstelling 2025 | Doelstelling 2026 | ||
Klanttevredenheid Burgerzaken. | n.v.t. | 8 | 8 | 8 | 8 | |||
Klanttevredenheid eerstelijns contactmomenten. | n.v.t | 7,2 | 7,2 | 7,2 | 7,2 |
Uitgebreidere informatie over indicatoren die betrekking hebben op deze doelstelling is te vinden in de
Utrecht monitor 2023 .
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar |
---|
We investeren in het op niveau houden van onze dienstverlening en voorbereid te zijn op de (nabije) toekomst (gereed in 2024). |
We proberen voldoende nieuwe medewerkers aan te trekken, op te leiden en te behouden om aan de groeiende- en ingewikkeldere vraag aan dienstverlening te kunnen voldoen (gereed in 2024). |
Activiteiten die we niet meer doen |
---|
Niet van toepassing |
Activiteiten die we blijven doen |
---|
|
|
(Gemeentelijk) Servicepunt |
Verbetering in de dienstverlening aanjagen via het Programma Publieksdienstverlening, waarin ook de aanbevelingen uit het rapport over de toeslagen affaire worden meegenomen. |
|
De activiteiten met betrekking tot de landelijke aanpak adreskwaliteit (LAA) die sinds mei 2023, tot de wettelijke taken behoren. |
Meedoen aan het project staatsloosheid |
Financiën Informatie en dienstverlening
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Baten | 6.524 | 4.979 | 7.805 | 7.805 | 7.805 | 7.805 | |
Lasten | 23.390 | 25.511 | 27.189 | 27.242 | 27.321 | 27.318 | |
Saldo Baten en Lasten | -16.866 | -20.532 | -19.384 | -19.437 | -19.516 | -19.513 | |
Onttrekking reserves | 538 | 542 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 61 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 477 | 542 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | -16.389 | -19.990 | -19.384 | -19.437 | -19.516 | -19.513 |
In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.
x €1.000 | ||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S |
Baten | ||
Burgerzaken: De baten stijgen door de “zogenaamde reisdocumentenpiek”. Deze wordt veroorzaakt doordat de aanpassing van de geldigheidsduur naar 10 jaar is afgelopen. | 2.700 | S |
Burgerzaken: In de Voorjaarsnota 2023 is besloten de huwelijksleges met ingang van 2024 te verhogen. | 60 | S |
Lasten | ||
Burgerzaken: Het budget voor verkiezingen was in 2023 0,2 miljoen euro hoger door het in 2023 incidentele toegekende budget voor de centrale stemopneming. | -221 | I |
Burgerzaken: Het budget voor het rijksdeel van de inkomsten voor reisdocumenten is vanwege de toename van de omzet met 1,2 miljoen verhoogd. | 1.233 | S |
Burgerzaken: Het incidentele budget voor staatsloosheid was in 2023 was 0,2 miljoen euro hoger dan het incidentele budget in 2024. | -200 | I |
Burgerzaken: loon en prijscompensatie 2024 (nog niet verdeeld over alle producten). | 928 | S |
KCC: Het budget was in 2023 was 0,4 miljoen euro hoger doordat we het incidentele budget voor zogenaamde pok middelen van 2022 doorgeschoven hebben naar 2023. | -416 | I |
KCC: budget in 2024 is lager omdat deel van de (inhuur)budgetten is omgezet in vaste formatie en daarmee een verschuiving plaatsvindt naar het programma overhead en in de kostentoerekening. | -657 | S |
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
Voor het jaar 2024 was de doelstelling Informatie en dienstverlening voor 20 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar 2025 voor 23 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2026 voor 21 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2027 voor 21 procent beïnvloedbaar
Binnen deze doelstelling vallen de onderdelen burgerzaken, Klantcontactcentrum (KCC) en publieksdienstverlening. De lasten van deze onderdelen zijn beperkt beïnvloedbaar. De ruimte die er is, wordt ingezet op innovaties en/of heeft een relatie met dienstverlening elders binnen de gemeentelijke organisatie. Het is mogelijk de ruimte vrij te spelen, echter dan vinden er bijvoorbeeld geen innovaties meer plaats en vragen van burgers komen terecht bij inhoudelijke “duurdere” afdelingen.
De kosten voor het Utrechts archief (HUA) zijn niet beïnvloedbaar, doordat we hier middels een gemeenschappelijke regeling in deel nemen. Er speelt momenteel een ontvlechtingstraject, maar de uitwerking daarvan is nog ongewis. Voor het experiment BIZ geldt dat het gaat om een zogenaamd “gesloten systeem”. De opbrengsten vanuit de ondernemers van de woonboulevard Utrecht worden via een subsidie weer uitgekeerd aan de ondernemers.