Doelstellingen

Duurzame vervoersmiddelen

Duurzame vervoersmiddelen

Toename van het aandeel duurzame, gezonde en ruimte efficiënte vervoersmiddelen.
 

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

 

Mobiliteitsplan 2040  

2021 

Voor een gezonde groei van de stad is het nodig om de mobiliteit anders te organiseren. De stad moet aantrekkelijk en bereikbaar zijn voor iedereen.  

Effectindicatoren

Uitgebreidere informatie over indicatoren die betrekking hebben op deze doelstelling is te vinden: zie toelichting bij de indicatoren.

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

  • Voor de klimaatvisie van de gemeente werken we de mobiliteitsambities, doelstellingen en maatregelen uit (gereed in 2024).
  • Actualisatie en uitwerking van beleid en strategie OV, vanuit de volgende aanpak (gereed in 2024):
  • Principes OV-Alliantie 
  • Ontsluitingsconcept Merwedekanaalzone 
  • Faseringsconcept wiel-met-spaken 
  • Gebiedsuitwerking U-link en U-liner

Activiteiten die we niet meer doen

  • De planvorming voor een update aan de fietsbewegwijzering is gereed, alleen is er momenteel onvoldoende budget beschikbaar om dit uit te voeren, door gestegen kosten. We blijven zoeken naar dekkingsmogelijkheden.
  • Nieuwe verkeerslichten worden niet meer standaard een volledig intelligent verkeerslicht (iVRI), maar voeren we uit als iVRI ready, vanwege een scheve kosten-baten verhouding op dit moment.  

Activiteiten die we blijven doen

  • Intensiveren van de wettelijke en reguliere taken zoals mobiliteitsadvisering in de wijk, monitoring/onderzoek -onder andere monitor mobiliteitsplan- en de minder hinder aanpak.
  • Verbeteren uitbreiding van het fietsnetwerk en wegwerken tekort aan fietsenstallingen (met name op Utrecht CS en in en om de binnenstad) en fietsenrekken.
  • Gebiedsgewijs uitwerken van het Mobiliteitsplan; afronding omgevingsvisie Overvecht, start Oost, Vleuten – De Meern en Leidsche Rijn, waarbij we rekening houden met de ontwikkeling van Rijnenburg.
  • Voorbereiden van de mobiliteitsprojecten voor de versnelling van de woningbouw noordwest en zuidwest in de komende drie tot vijf jaar, die zijn opgenomen in de versnellingsafspraken met het Rijk.   
  • In samenhang met de MIRT-Verkenning en –Onderzoek werken we het OV-concept ''Wiel met spaken' verder uit, in lijn met de ruimtelijke strategie Utrecht 2040 (RSU). Ook werken we aan een financieringsstrategie voor de toekomstige implementatie ervan. De dekking voor het krediet voor de eerste fase van het Wiel met Spaken (OV-schaalsprong) regelen we vooraf. De Voorjaarsnota 2024 is daarvoor het geëigende moment.  
  • We gaan verder met de uitwerking en uitvoering van fietsprojecten, onder andere:
  • fietsverbindingen bij Boorstraat en Demkabrug;
  • regionale, stedelijke -en doorfietsverbindingen en voetgangersnetwerk.
  • We werken aan de volgende uitvoeringsprojecten voor verbetering van het openbaar vervoer: 
  • verbeteren van de toegankelijkheid van de bushaltes;  
  • doorstromingsmaatregelen OV;
  • aanpassingen als gevolg van Vervoerplan 2024; 
  • uitvoering van de no regret-maatregelen voor het openbaar vervoer.
  • Herinrichting Westelijke Stadsboulevard; afronding van het laatste deel in 2024.
  • In 2024 starten we naar verwachting met de uitvoering van de herinrichting van de Amsterdamsestraatweg, Socrateslaan, Europalaan-Noord en Knip Catharijnesingel.
  • Oplevering Kanaalstraat begin 2024, daarna start herinrichting van de Damstraat.
  • Aanleg eerste stadshaltes (overslaglocaties water-weg in centrum) om meer goederenvervoer over water te faciliteren.
  • Datagedreven pilots als dynamische venstertijden en multifunctionele laad/los zones.

Financiën Duurzame vervoersmiddelen

In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.

x €1.000

Toelichting verschillen

Bedrag

I/S

Baten

De lagere raming van de baten (met name subsidies) is gebaseerd op de  kasritmes (cashflow) voor de projecten Fiets (MPB).

-1.371

I

Lasten

 In het coalitieakkoord zijn middelen beschikbaar gesteld voor de beleidsprioriteit Anders Reizen/Goederenvervoer.

150

S

Vervallen incidentele budgetten voor de uitvoering van het mobiliteitsplan en deelmobiliteit.

-355

I

Mutatie van het verwachte kasritme (uitgaven) van de meerjarige projecten OV.

674

I

Mutatie van het verwachte kasritme (cashflow) van de meerjarige projecten Fiets op basis van de uitvoeringsplanning.

-5.447

I

Loon- en prijscompensatie

1.246

I

Bijstelling Meerjarenprogramma Bereikbaarheid (ten behoeve van het oplossen van knelpunten in het brede financieel beeld)

-600

 Bijstelling middelen vanuit het coalitieakkoord (Groei in Balans): fietsenstalling binnenstad

645

I

Bijstelling van het verwachte kasritme (uitgaven) van de projecten Auto op grond van de jaarlijkse actualisatie van het MPB.

2.264

I

Reserves

Onttrekkingen

Verschillen in jaarlijkse verrekeningen met de reserve Bereikbaarheid en de vaste activa reserve op basis van actuele kasritmes.

-8.145

I

Toevoegingen

Verschillen in jaarlijkse verrekeningen met de reserve Bereikbaarheid op basis van actuele kasritmes.

-3.891

I

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

Voor het jaar 2024 was de doelstelling Duurzame vervoersmiddelen voor 11 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar  2025 voor 14 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2026 voor 17 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2027 voor 20 procent beïnvloedbaar

Binnen deze doelstelling is slechts een beperkt deel van de lasten beïnvloedbaar. Bijvoorbeeld lopende projecten, met name bij 'Fiets', zijn beïnvloedbaar. Beëindiging van deze lopende projecten zal leiden tot kapitaalvernietiging. Daarnaast worden er projecten bekostigd met behulp van cofinanciering, bijvoorbeeld 'OV' en 'Programmamanagement'. Beëindiging of verlagingen hebben direct gevolgen voor de cofinanciering. Er is ook een aantal projecten, bijvoorbeeld 'auto', waarbij verplichtingen volledig zijn vastgelegd (Westelijke Stadsboulevard en NRU).
Verlaging van budgetten op de gebieden fiets, goederenvervoer en programmamanagement (personele inzet), heeft impact op de logistieke knelpunten in onze groeiende stad.

Deze pagina is gebouwd op 11/08/2023 12:43:23 met de export van 11/08/2023 12:22:10