Duurzame vervoersmiddelen
Toename van het aandeel duurzame, gezonde en ruimte efficiënte vervoersmiddelen.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
| ||
2021 | Voor een gezonde groei van de stad is het nodig om de mobiliteit anders te organiseren. De stad moet aantrekkelijk en bereikbaar zijn voor iedereen. |
Effectindicatoren
Indicator | Nulmeting | Realisatie 2022 | Doelstelling 2023 | Doelstelling 2024 | Doelstelling 2025 | Doelstelling 2026 | ||
% verplaatsingen binnen, van en naar de gemeente Utrecht dat lopend wordt gedaan. | 13% (2018) | 20% | 20% | 21% | 21% | 21% | ||
% verplaatsingen binnen, van en naar de gemeente Utrecht dat fietsend wordt gedaan. | 29% (2018) | 29% | 29% | 29% | 29 | 29 | ||
% verplaatsingen binnen, van en naar de gemeente Utrecht dat met het ov wordt gedaan. | 20% (2018) | 14% | 14% | 15% | 15% | 16% | ||
% verplaatsingen binnen, van en naar de gemeente Utrecht dat met de auto wordt gedaan. | 36% (2018) | 35% | 35% | 34% | 34% | 33% |
Uitgebreidere informatie over indicatoren die betrekking hebben op deze doelstelling is te vinden: zie toelichting bij de indicatoren.
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar |
---|
|
|
Activiteiten die we niet meer doen |
---|
|
|
Activiteiten die we blijven doen |
---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Financiën Duurzame vervoersmiddelen
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Baten | 3.195 | 4.128 | 2.796 | 385 | 339 | 339 | |
Lasten | 19.537 | 33.870 | 32.524 | 25.742 | 23.066 | 22.339 | |
Saldo Baten en Lasten | -16.342 | -29.742 | -29.728 | -25.357 | -22.727 | -22.000 | |
Onttrekking reserves | 7.324 | 17.654 | 9.509 | 1.400 | 6.846 | 2.339 | |
Toevoeging reserves | 20.176 | 18.932 | 15.041 | 8.845 | 12.769 | 13.270 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | -12.852 | -1.279 | -5.533 | -7.445 | -5.923 | -10.931 | |
Totaal | -29.194 | -31.021 | -35.260 | -32.802 | -28.650 | -32.931 |
In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.
x €1.000 | ||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S |
Baten | ||
De lagere raming van de baten (met name subsidies) is gebaseerd op de kasritmes (cashflow) voor de projecten Fiets (MPB). | -1.371 | I |
Lasten | ||
In het coalitieakkoord zijn middelen beschikbaar gesteld voor de beleidsprioriteit Anders Reizen/Goederenvervoer. | 150 | S |
Vervallen incidentele budgetten voor de uitvoering van het mobiliteitsplan en deelmobiliteit. | -355 | I |
Mutatie van het verwachte kasritme (uitgaven) van de meerjarige projecten OV. | 674 | I |
Mutatie van het verwachte kasritme (cashflow) van de meerjarige projecten Fiets op basis van de uitvoeringsplanning. | -5.447 | I |
Loon- en prijscompensatie | 1.246 | I |
Bijstelling Meerjarenprogramma Bereikbaarheid (ten behoeve van het oplossen van knelpunten in het brede financieel beeld) | -600 | |
Bijstelling middelen vanuit het coalitieakkoord (Groei in Balans): fietsenstalling binnenstad | 645 | I |
Bijstelling van het verwachte kasritme (uitgaven) van de projecten Auto op grond van de jaarlijkse actualisatie van het MPB. | 2.264 | I |
Reserves | ||
Onttrekkingen | ||
Verschillen in jaarlijkse verrekeningen met de reserve Bereikbaarheid en de vaste activa reserve op basis van actuele kasritmes. | -8.145 | I |
Toevoegingen | ||
Verschillen in jaarlijkse verrekeningen met de reserve Bereikbaarheid op basis van actuele kasritmes. | -3.891 | I |
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
Voor het jaar 2024 was de doelstelling Duurzame vervoersmiddelen voor 11 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar 2025 voor 14 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2026 voor 17 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2027 voor 20 procent beïnvloedbaar
Binnen deze doelstelling is slechts een beperkt deel van de lasten beïnvloedbaar. Bijvoorbeeld lopende projecten, met name bij 'Fiets', zijn beïnvloedbaar. Beëindiging van deze lopende projecten zal leiden tot kapitaalvernietiging. Daarnaast worden er projecten bekostigd met behulp van cofinanciering, bijvoorbeeld 'OV' en 'Programmamanagement'. Beëindiging of verlagingen hebben direct gevolgen voor de cofinanciering. Er is ook een aantal projecten, bijvoorbeeld 'auto', waarbij verplichtingen volledig zijn vastgelegd (Westelijke Stadsboulevard en NRU).
Verlaging van budgetten op de gebieden fiets, goederenvervoer en programmamanagement (personele inzet), heeft impact op de logistieke knelpunten in onze groeiende stad.