Doelstellingen

Mobiliteitsgedrag

Mobiliteitsgedrag

Mobiliteitsgedrag dat bijdraagt aan een gezonde en leefbare stad.
 

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Parkeervisie (inclusief modules)

2021

Ons parkeerbeleid staat in de nieuwe parkeervisie. Speerpunten zijn bereikbaarheid, kwaliteit openbare ruimte, duurzame mobiliteit en rechtvaardige verdeling van de schaarse parkeerruimte.

Effectindicatoren

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

  • Uitwerking van beleid en producten voor het stimuleren van parkeren in de parkeergarages voor bewoners in plaats van in de openbare ruimte (gereed in 2024).
  • Onderzoek naar mogelijkheden om te handhaven op de aangewezen parkeerplekken met bijzondere bestemming (laadplekken, minder validen plekken) in de openbare parkeergarages (gereed in 2024).
  • Introductie van parkeerproduct voor scholen, en een tegemoetkoming in parkeerkosten voor bewoners met een laag inkomen (gereed in 2024).

Activiteiten die we niet meer doen

  • Niet van toepassing.

Activiteiten die we blijven doen

Ontwikkelen van producten voor het parkeren in parkeerhubs voor zowel bewoners als bezoekers. 

  • We voeren ons mobiliteitsmanagement uit via het regionale samenwerkingsverband Goedopweg, looptijd 2019 t/m 2024 en maken een vervolgplan voor Goedopweg vanaf 2025. 
  • Voorbereiding en/of uitvoering van verschillende Dynamisch VerkeersManagement (DVM) projecten.
  • Continuering van de regionale samenwerking voor multimodaal verkeersmanagement.  
  • Nieuwe, of te vervangen, verkeerslichten voeren we uit als iVRI-ready.
  • We blijven uitvoering geven aan de korte termijn maatregelen uit het Plan van Aanpak Deelmobiliteit (2022-2024).
  • 3 Smart Mobility pilots op het gebied van slim laden & lossen, intelligente toegang en spreiden van fietsdrukte.  
  • We onderzoeken hoe we het project digitalisering mobiliteitsdata (data top 15) dat in 2023 afloopt kunnen doorzetten in 2024.
  • Invoering van het versneld betaald parkeren stadsbreed.  
  • Uitrol van de integrale aanpak voor het opheffen van parkeerplekken ten gunste van lopen en verblijven, fietsenrekken, deelmobiliteit en spelen. Hierbij sluiten we aan bij projecten en aanvragen van bewoners.  
  • Oprichting loket voor aanvragen voor vergroening, fietsenrekken en verblijf in de openbare ruimte, op parkeerplaatsen en daarbuiten.  
  • Uitrol van het beleid en het product Parkeren op Afstand (POA) voor nieuwe bewoners in nieuwe wijken.   
  • Uitrol van de resultaten van het onderzoek voor het aanpassen van de ligging van de huidige algemene gehandicaptenparkeerplaatsen, met focus op de Binnenstad.  
  • Uitwerking plannen nieuwe gebouwde fietsenstallingen Jaarbeurspleingebouw, Dubbele Knoopstalling, Vaartsche Rijn en Hoog Catharijne (P1 en P4). 
  • Uitwerking plannen uitbreiding fietsenparkeerplekken bij stations Overvecht, Zuilen, Lunetten, Leidsche Rijn Centrum en Vleuten.
  • Uitwerken aanpak voor meer en betere fietsparkeerplekken in de binnenstad en in vooroorlogse wijken, en voor op te heffen autoparkeerplekken.

Financiën Mobiliteitsgedrag

In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.

x €1.000

Toelichting verschillen

Bedrag

I/S

Baten

 De baten straatparkeren nemen toe door de tariefsverhoging en het invoeren van betaald parkeren in de hele stad.

7.415

S

De projecten Slimme Kruisingen en DIT4tram zijn in 2023 afgerond, hierdoor nemen de baten af.

-699

I

Lasten

 Door het invoeren van betaald parkeren in de hele stad nemen de lasten straatparkeren toe.

2.967

S

 De tegemoetkoming van lage inkomens voor de toegenomen parkeerkosten als gevolg van o.a. het invoeren van betaald parkeren in de hele stad leidt tot hogere lasten (Voorjaarsnota 2023).

704

S

 In het coalitieakkoord zijn middelen beschikbaar gesteld voor de beleidsprioriteit Anders Reizen/Goederenvervoer.

1.237

S

Verschuiving in de kasritme van diverse projecten  (onder andere Slimme Kruisingen en DIT4tram) na actualisatie van het MPB.

-799

I

Reserves

Onttrekkingen

Verschillen in jaarlijkse verrekeningen met de reserve Bereikbaarheid op basis van de verwachte uitvoeringsplanning van projecten.

585

I

Toevoegingen

Betreft incidentele stortingen in de parkeerreserve (MPR 2023).

-714

I

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

Voor het jaar 2024 was de doelstelling Mobiliteitsgedrag voor 27 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar  2025 voor 37 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2026 voor 40 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2027 voor 48 procent beïnvloedbaar

Binnen deze doelstelling is een groot deel van de lasten beïnvloedbaar, maar staat wel in relatie tot de parkeerinkomsten. Parkeren op straat is de grootste (beïnvloedbare) post en heeft betrekking op de kosten voor handhaving. Verlagen van het budget heeft als gevolg lagere betaalbereidheid en lagere opbrengsten.
Parkeren Offstreet betreffen exploitatie- en eigenaarslasten van gebouwen. Hiervan is een deel aanbesteed met contracten. Personele lasten hebben betrekking op beheer, contractmanagement
en assetmanagement. De kosten worden volledig gedekt door de parkeeropbrengsten.
Voor fietsparkeren geldt dat de hoge mate van beïnvloedbaarheid samenhangt met het aantal fietsenstallingen die in eigendom zijn van de gemeente of worden gehuurd. Alleen besparen op beheer leidt tot een beperkte beïnvloedbaarheid van de kosten.
Duurzame mobiliteit is (grotendeels beïnvloedbaar) budget voor het stimuleren van deelmobiliteit, gedragscampagnes bij minder hinder projecten, uitvoering van wettelijke taken (o.a. digitalisering overheden – ontsluiten mobiliteitsdata) en voorbereiding op wetgeving om duurzaam reisgedrag af te dwingen en doorontwikkeling van onze verkeersmanagementsystemen. Deze maatregelen zijn nodig om de groeiende stad bereikbaar en ontsloten te houden (een wettelijke verplichting bij de ontwikkeling van de stad).

Deze pagina is gebouwd op 11/08/2023 12:43:23 met de export van 11/08/2023 12:22:10