Mobiliteitsgedrag
Mobiliteitsgedrag dat bijdraagt aan een gezonde en leefbare stad.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2021 | Ons parkeerbeleid staat in de nieuwe parkeervisie. Speerpunten zijn bereikbaarheid, kwaliteit openbare ruimte, duurzame mobiliteit en rechtvaardige verdeling van de schaarse parkeerruimte. |
Effectindicatoren
Indicator | Nulmeting | Realisatie 2022 | Doelstelling 2023 | Doelstelling 2024 | Doelstelling 2025 | Doelstelling 2026 | ||
Gemiddeld aandeel gebiedsvreemd verkeer op de invalsroutes | 32% (2017) | 33% | 26% | 25% | 25% | 24% | ||
Parkeerareaal op straat waar sprake is van betaald parkeren (% van het totale aantal parkeerplaatsen op straat) | PM | 25% | 31% | 38% | 44% | 50% | ||
% (zeer) tevreden inwoners over de stallingen in de binnenstad | 73% (2014) | 78% | 79% | 79% | 80% | 80% | ||
% (zeer) tevreden inwoners over de stallingen bij Utrecht Centraal Station | 70% (2014) | 87% (2021) | 88% | 88% | 89% | 89% | ||
Aandeel huishoudens zonder auto. | 32% (2021) | Niet gemeten | 33% | 33% | 34% | 34% | ||
% huishoudens dat gebruik maakt van deelmobiliteit. | 17% (2021) | niet gemeten | 20% | 25% | 32% | 40% | ||
Aantal fietsen dat buiten een fietsparkeervoorziening staat in binnenstad | 7.100 (2018) | 8.338 | 7.100 | 6.700 | 6.300 | 6.100 | ||
Aantal fietsen dat buiten een fietsparkeervoorziening staat in stationsgebied | 1.600 (2018) | 1.159 | 1.600 | 1.200 | 800 | 400 | ||
Aantal parkeerplekken omgevormd naar ruimte voor groen, fiets en verblijf | PM | 55 | PM | PM | PM | PM |
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar |
---|
|
|
Activiteiten die we niet meer doen
|
Activiteiten die we blijven doen |
---|
Ontwikkelen van producten voor het parkeren in parkeerhubs voor zowel bewoners als bezoekers. |
|
|
Financiën Mobiliteitsgedrag
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Baten | 55.160 | 63.654 | 74.494 | 79.666 | 84.306 | 88.280 | |
Lasten | 36.531 | 37.346 | 43.479 | 46.651 | 53.833 | 50.468 | |
Saldo Baten en Lasten | 18.629 | 26.308 | 31.016 | 33.014 | 30.473 | 37.812 | |
Onttrekking reserves | 2.265 | 3.426 | 3.744 | 2.792 | 6.702 | 1.702 | |
Toevoeging reserves | 0 | 714 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 2.265 | 2.712 | 3.744 | 2.792 | 6.702 | 1.702 | |
Totaal | 20.894 | 29.020 | 34.759 | 35.806 | 37.174 | 39.514 |
In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.
x €1.000 | ||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S |
Baten | ||
De baten straatparkeren nemen toe door de tariefsverhoging en het invoeren van betaald parkeren in de hele stad. | 7.415 | S |
De projecten Slimme Kruisingen en DIT4tram zijn in 2023 afgerond, hierdoor nemen de baten af. | -699 | I |
Lasten | ||
Door het invoeren van betaald parkeren in de hele stad nemen de lasten straatparkeren toe. | 2.967 | S |
De tegemoetkoming van lage inkomens voor de toegenomen parkeerkosten als gevolg van o.a. het invoeren van betaald parkeren in de hele stad leidt tot hogere lasten (Voorjaarsnota 2023). | 704 | S |
In het coalitieakkoord zijn middelen beschikbaar gesteld voor de beleidsprioriteit Anders Reizen/Goederenvervoer. | 1.237 | S |
Verschuiving in de kasritme van diverse projecten (onder andere Slimme Kruisingen en DIT4tram) na actualisatie van het MPB. | -799 | I |
Reserves | ||
Onttrekkingen | ||
Verschillen in jaarlijkse verrekeningen met de reserve Bereikbaarheid op basis van de verwachte uitvoeringsplanning van projecten. | 585 | I |
Toevoegingen | ||
Betreft incidentele stortingen in de parkeerreserve (MPR 2023). | -714 | I |
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
Voor het jaar 2024 was de doelstelling Mobiliteitsgedrag voor 27 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar 2025 voor 37 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2026 voor 40 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2027 voor 48 procent beïnvloedbaar
Binnen deze doelstelling is een groot deel van de lasten beïnvloedbaar, maar staat wel in relatie tot de parkeerinkomsten. Parkeren op straat is de grootste (beïnvloedbare) post en heeft betrekking op de kosten voor handhaving. Verlagen van het budget heeft als gevolg lagere betaalbereidheid en lagere opbrengsten.
Parkeren Offstreet betreffen exploitatie- en eigenaarslasten van gebouwen. Hiervan is een deel aanbesteed met contracten. Personele lasten hebben betrekking op beheer, contractmanagement
en assetmanagement. De kosten worden volledig gedekt door de parkeeropbrengsten.
Voor fietsparkeren geldt dat de hoge mate van beïnvloedbaarheid samenhangt met het aantal fietsenstallingen die in eigendom zijn van de gemeente of worden gehuurd. Alleen besparen op beheer leidt tot een beperkte beïnvloedbaarheid van de kosten.
Duurzame mobiliteit is (grotendeels beïnvloedbaar) budget voor het stimuleren van deelmobiliteit, gedragscampagnes bij minder hinder projecten, uitvoering van wettelijke taken (o.a. digitalisering overheden – ontsluiten mobiliteitsdata) en voorbereiding op wetgeving om duurzaam reisgedrag af te dwingen en doorontwikkeling van onze verkeersmanagementsystemen. Deze maatregelen zijn nodig om de groeiende stad bereikbaar en ontsloten te houden (een wettelijke verplichting bij de ontwikkeling van de stad).