Verkeersveiligheid
Daling van het aantal verkeersslachtoffers en verbetering gevoel verkeersveiligheid.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2021 | Voor een gezonde groei van de stad is het nodig om de mobiliteit anders te organiseren. De stad moet aantrekkelijk en bereikbaar zijn voor iedereen. |
Effectindicatoren
Indicator | Nulmeting | Realisatie 2022 | Doelstelling 2023 | Doelstelling 2024 | Doelstelling 2025 | Doelstelling 2026 | ||
Driejarig gemiddelde van verkeersslachtoffers | 643 (2014-2016) | 336 | max. 450 | max. 372 | max. 360 | max. 360 | ||
% bewoners dat tevreden is over de verkeersveiligheid in de eigen buurt | 63% (2021) | - | 63% | 64% | 65% | 65% |
Activiteiten
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar |
---|
|
|
Activiteiten die we niet meer doen |
---|
Niet van toepassing |
Activiteiten die we blijven doen |
---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Financiën Verkeersveiligheid
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Baten | 868 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | 5.034 | 2.533 | 3.332 | 1.880 | 3.225 | 3.419 | |
Saldo Baten en Lasten | -4.165 | -2.533 | -3.332 | -1.880 | -3.225 | -3.419 | |
Onttrekking reserves | 1.138 | 365 | 33 | 28 | 27 | 27 | |
Toevoeging reserves | 485 | 537 | 0 | 1.461 | 120 | -70 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 653 | -172 | 33 | -1.433 | -93 | 98 | |
Totaal | -3.513 | -2.705 | -3.299 | -3.313 | -3.317 | -3.322 |
In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.
x €1.000 | ||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S |
Lasten | ||
Mutatie van het verwachte kasritme (cashflow) van de meerjarige projecten Verkeersveiligheid op basis van de uitvoeringsplanning. | 474 | I |
Reserves | ||
Toevoegingen | ||
Verschillen in jaarlijkse verrekeningen met de reserve Bereikbaarheid en de vaste activa reserve op basis van actuele kasritmes. | -537 | I |
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
Voor het jaar 2024 was de doelstelling Verkeersslachtoffers voor 38 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar 2025 voor 44 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2026 voor 42 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2027 voor 44 procent beïnvloedbaar
Binnen deze doelstelling is een groot deel van de lasten beïnvloedbaar. Voor verkeersveiligheid geldt dat verschillende projecten reeds zijn gestart of worden aanbesteed (Kanaalstraat, Amsterdamse Straatweg). Voor het actieplan en impuls 30km straten geldt een bestuurlijke afspraak tot 2040. Lopende projecten en afspraken beperken de beïnvloedbaarheid, maar sluiten dit niet uit. Het beëindigen van projecten heeft acceptatie van reeds gemaakte kosten zonder afronding van een project tot gevolg.