Doelstellingen

Verkeersveiligheid

Verkeersveiligheid

Daling van het aantal verkeersslachtoffers en verbetering gevoel verkeersveiligheid.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Mobiliteitsplan 2040

2021

Voor een gezonde groei van de stad is het nodig om de mobiliteit anders te organiseren. De stad moet aantrekkelijk en bereikbaar zijn voor iedereen.  

Effectindicatoren

Activiteiten

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

  • Start uitvoering definitieve maatregelen op de Donaudreef en Loevenhoutsedijk gereed in 2024).
  • Start uitvoering definitieve maatregelen verbeteren oversteekbaarheid Biltse Rading en Vleutenseweg (gereed in 2024).

Activiteiten die we niet meer doen

Niet van toepassing

Activiteiten die we blijven doen

  • Betrokkenheid bij landelijke ontwikkelingen zoals het kader voor Lichte Elektrische Voertuigen (LEV) en de ontwikkeling van de 'gebiedsontsluitingsweg 30'.
  • Versnelling van de 30km/uur aanpak om zoveel mogelijk straten om te vormen naar 30km/uur.
  • Aanvragen van vaste flitspalen en mobiele flitspalen en plaatsing camera's om te handhaven op de helmdracht van snor- en bromfietsers.
  • Intensivering van de preventieve of risicogestuurde aanpak, o.a. verder inventariseren van meest risicovolle oversteken op 50 -en 70 km/uur wegen en inzet van camerasystemen.
  • Voortzetting pilot speed pedelec.
  • Voorbereiding maatregelen verbeteren fietsveiligheid Niels Bohrweg.
  • Voorbereiding van de integrale projecten Welgelegen en Den Hommel, Amazonekwartier, Taagdreef en Rotsoord conform de ‘in één keer goed’ aanpak.
  • Uitvoering educatieve projecten en voortzetting van de realisatie van schoolzones en schoolstraten.
  • Voortzetting van projecten om verkeersonveilige locaties op te lossen.

Financiën Verkeersveiligheid

In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.

x €1.000

Toelichting verschillen

Bedrag

I/S

Lasten

Mutatie van het verwachte kasritme (cashflow) van de meerjarige projecten Verkeersveiligheid op basis van de uitvoeringsplanning.

474

I

Reserves

Toevoegingen

Verschillen in jaarlijkse verrekeningen met de reserve Bereikbaarheid en de vaste activa reserve op basis van actuele kasritmes.

-537

I

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

Voor het jaar 2024 was de doelstelling Verkeersslachtoffers voor 38 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar  2025 voor 44 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2026 voor 42 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2027 voor 44 procent beïnvloedbaar

Binnen deze doelstelling is een groot deel van de lasten beïnvloedbaar. Voor verkeersveiligheid geldt dat verschillende projecten reeds zijn gestart of worden aanbesteed (Kanaalstraat, Amsterdamse Straatweg). Voor het actieplan en impuls 30km straten geldt een bestuurlijke afspraak tot 2040. Lopende projecten en afspraken beperken de beïnvloedbaarheid, maar sluiten dit niet uit. Het beëindigen van projecten heeft acceptatie van reeds gemaakte kosten zonder afronding van een project tot gevolg.

Deze pagina is gebouwd op 11/08/2023 12:43:23 met de export van 11/08/2023 12:22:10