Doelstellingen

Laagdrempelige basiszorg

Laagdrempelige basiszorg

Utrechters kunnen met hun hulpvraag terecht voor laagdrempelige basiszorg.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Verordening maatschappelijke ondersteuning

2022

Verordening Wmo geldend in 2023

Nota van uitgangspunten buurtteams 2019-2024

2017

Opdracht aan de buurtteams voor 2019-2024

Nota van uitgangspunten Informatievoorziening, advies en onafhankelijke clientondersteuning 2019-2024

2017

Opdracht aan de informatievoorziening, advies, en onafhankelijke cliëntondersteuning 2019-2024

Voor deze doelstelling is nieuw beleid in de maak.

Effectindicatoren

We hanteren indicatoren om te meten waar we staan. Voor deze doelstelling streven we naar een balans tussen bereik, beschikbaarheid, en kwaliteit binnen het beschikbare budget. In gesprekken met partners kijken we naar de onderlinge samenhang tussen de indicatoren en volgen we de ontwikkelingen daarin.

Bereik

2021

2022

Aantal unieke klanten op basis van lopende casussen

11.289

10.953

Aantal lopende casussen

11.654

12.213

Aantal nieuw gestarte casussen

5.457

6.325

Bron: Jaarverslagen buurtteam

De bovenstaande tabel geeft het aantal unieke klanten, lopende casussen en nieuwe gestarte casussen voor 2021 en 2022 weer. Omdat de wijze van registreren is gewijzigd bij het buurtteam is er geen voldoende data om op basis van data een voorspelling te doen.
De druk bij het buurtteam neemt toe. Het aantal klanten neemt weliswaar af, maar we zien een toename van het aantal klanten dat terugkeert met een nieuwe vraag. Dit zien wij terug in het aantal lopende en nieuw gestarte casussen.

Beschikbaarheid
De wachttijd bij het Buurtteam is iets langer dan de streefnorm van 5 dagen (zie ook jaarstukken 2022). Dit komt (onder andere) door het personeelstekort en de stijgende vraag naar ondersteuning. Door middel van triage worden spoedeisende vragen wel eerder opgepakt, waardoor verergering van problemen wordt voorkomen. Samen met partners blijven we maximaal inzetten op het tijdig beschikbaar houden van de ondersteuning ondanks de stijgende vraag. Of dit lukt is onder andere sterk afhankelijk van de ontwikkeling van de vraag (omvang en complexiteit), de uitstroom en de beschikbare personeelscapaciteit, zowel binnen het Buurtteam als bij voorzieningen waarnaar wordt verwezen.

Kwaliteit
Om de kwaliteit te monitoren zetten we de lijn van voorgaande jaren door. De buurtteams gebruiken de app Ervaringwijzer om clientervaringen uit te vragen. Ervaringwijzer meet de cliëntervaring op drie gebieden: ‘ervaren toegankelijkheid’, ‘ervaren kwaliteit’ en ‘ervaren effect’. In de kwartaalgesprekken worden de resultaten met het buurtteam besproken. Over de uitkomsten van de ervaringwijzer informeren we uw raad jaarlijks in de jaarstukken.
Daarnaast volgen we de ervaring van cliënten door rapportages van aanbieders, klachtenrapportages, signalen van aanbieders tijdens Q-gesprekken, signalen uit de stad en de meldingen van incidenten en calamiteiten. Het Panel Meetellen blijft daarnaast onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de ervaring en beleving van de kwaliteit bij hun panelleden. Ook hebben wij regelmatig contact met verschillende cliëntraden, zoals de Wmo-cliëntenraad. Zij geven ons gevraagd en ongevraagd advies en geven signalen door over de ervaren kwaliteit van de ondersteuning en waar we deze kunnen verbeteren.

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

  • We publiceren de uitvraag opdrachten in het sociaal domein waaronder basiszorg door de buurtteams (gereed in Q1 2024).
  • We gunnen de opdrachten in het sociaal domein waaronder basiszorg door de buurtteams per 2025 (gereed in Q3 2024).
  • We werken aan de doorontwikkeling van het toezicht op de kwaliteit van zorg (gereed in 2025).

Activiteiten die we niet meer doen

Nog niet bekend. De kaders voor het traject om te komen tot een houdbaar sociaal domein zijn door de raad vastgesteld met de voorjaarsnota 2023 inclusief de amendementen ‘Utrecht basis is een absoluut minimum bij bezuinigingen’ en ‘de mogelijkheid tot een bredere dialoog’. Een eerste slag op de uitwerking van deze kaders wordt gemaakt in beleidsnota’s waaronder de nota Wmo en de nota’s van uitgangspunten subsidietenders. Deze worden vanaf het vierde kwartaal aan de raad voorgelegd. Bij de uitwerking worden inwoners en partners betrokken conform laatstgenoemde amendement. De raad bewaakt de samenhang en voortgang op de hervorming en stelt waar nodig bij. De uitgewerkte plannen leggen wij uiterlijk met de voorjaarsnota 2024 voor aan de raad ter vaststelling waarna de implementatie volgt. De voorstellen kunnen leiden tot het verminderen of wijzigen van activiteiten in het sociaal domein.

Activiteiten die we blijven doen

 De buurtteams blijven werken aan hun zichtbaar- en bereikbaarheid voor alle inwoners in samenwerking met verschillende partijen in de stad.

  • De sociaal raadslieden blijven de buurtteams ondersteunen voor vragen op sociaal-juridisch gebied.

 We blijven werken aan de uitvoering van het actieplan ‘Een (t)huis voor ouderen.

Financiën Laagdrempelige basiszorg

Binnen deze doelstelling zijn er geen verschillen groter dan 0,5 miljoen euro of meer dan 10% van de baten en lasten.

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

Voor het jaar 2024 was de doelstelling Laagdrempelige basiszorg voor 8 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar  2025 voor 42 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2026 voor 43 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2027 voor 43 procent beïnvloedbaar

De lasten binnen deze doelstelling zijn maar deels beïnvloedbaar. Buurtteams en partijen in de sociale basis worden georganiseerd met als uitgangspunt preventie van (dure, wettelijk verplichte) specialistische hulp (Wmo). Door zorg te beperken tot het uitvoeren van wettelijke taken zal het risico groter worden dat dure specialistische hulp ingezet moet worden en dat meer cliënten zorg nodig hebben dan nu het geval is. Voor de Buurtteams is een meerjarige subsidietender uitgezet tot en met 2024. Op het moment van schrijven van deze begroting is gestart met de voorbereiding voor de nieuwe tender.
Ondersteuning is een wettelijke taak, advies betreft sociaal raadslieden (juridische ondersteuning) en informatievoorziening is brede onafhankelijke informatie aan inwoners (via de Plusgids en website U-gids). Voor zowel Ondersteuning, advies als informatievoorziening is een meerjarige subsidietender uitgezet tot en met 2024, op het moment van schrijven van deze begroting is gestart met de voorbereiding voor de nieuwe tender.

Deze pagina is gebouwd op 11/08/2023 12:43:23 met de export van 11/08/2023 12:22:10