Laagdrempelige basiszorg
Utrechters kunnen met hun hulpvraag terecht voor laagdrempelige basiszorg.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2022 | Verordening Wmo geldend in 2023 | |
2017 | Opdracht aan de buurtteams voor 2019-2024 | |
2017 | Opdracht aan de informatievoorziening, advies, en onafhankelijke cliëntondersteuning 2019-2024 |
Voor deze doelstelling is nieuw beleid in de maak.
Effectindicatoren
We hanteren indicatoren om te meten waar we staan. Voor deze doelstelling streven we naar een balans tussen bereik, beschikbaarheid, en kwaliteit binnen het beschikbare budget. In gesprekken met partners kijken we naar de onderlinge samenhang tussen de indicatoren en volgen we de ontwikkelingen daarin.
Bereik
2021 | 2022 | |
Aantal unieke klanten op basis van lopende casussen | 11.289 | 10.953 |
Aantal lopende casussen | 11.654 | 12.213 |
Aantal nieuw gestarte casussen | 5.457 | 6.325 |
Bron: Jaarverslagen buurtteam
De bovenstaande tabel geeft het aantal unieke klanten, lopende casussen en nieuwe gestarte casussen voor 2021 en 2022 weer. Omdat de wijze van registreren is gewijzigd bij het buurtteam is er geen voldoende data om op basis van data een voorspelling te doen.
De druk bij het buurtteam neemt toe. Het aantal klanten neemt weliswaar af, maar we zien een toename van het aantal klanten dat terugkeert met een nieuwe vraag. Dit zien wij terug in het aantal lopende en nieuw gestarte casussen.
Beschikbaarheid
De wachttijd bij het Buurtteam is iets langer dan de streefnorm van 5 dagen (zie ook jaarstukken 2022). Dit komt (onder andere) door het personeelstekort en de stijgende vraag naar ondersteuning. Door middel van triage worden spoedeisende vragen wel eerder opgepakt, waardoor verergering van problemen wordt voorkomen. Samen met partners blijven we maximaal inzetten op het tijdig beschikbaar houden van de ondersteuning ondanks de stijgende vraag. Of dit lukt is onder andere sterk afhankelijk van de ontwikkeling van de vraag (omvang en complexiteit), de uitstroom en de beschikbare personeelscapaciteit, zowel binnen het Buurtteam als bij voorzieningen waarnaar wordt verwezen.
Kwaliteit
Om de kwaliteit te monitoren zetten we de lijn van voorgaande jaren door. De buurtteams gebruiken de app Ervaringwijzer om clientervaringen uit te vragen. Ervaringwijzer meet de cliëntervaring op drie gebieden: ‘ervaren toegankelijkheid’, ‘ervaren kwaliteit’ en ‘ervaren effect’. In de kwartaalgesprekken worden de resultaten met het buurtteam besproken. Over de uitkomsten van de ervaringwijzer informeren we uw raad jaarlijks in de jaarstukken.
Daarnaast volgen we de ervaring van cliënten door rapportages van aanbieders, klachtenrapportages, signalen van aanbieders tijdens Q-gesprekken, signalen uit de stad en de meldingen van incidenten en calamiteiten. Het Panel Meetellen blijft daarnaast onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de ervaring en beleving van de kwaliteit bij hun panelleden. Ook hebben wij regelmatig contact met verschillende cliëntraden, zoals de Wmo-cliëntenraad. Zij geven ons gevraagd en ongevraagd advies en geven signalen door over de ervaren kwaliteit van de ondersteuning en waar we deze kunnen verbeteren.
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar |
---|
|
|
|
Activiteiten die we niet meer doen |
---|
Nog niet bekend. De kaders voor het traject om te komen tot een houdbaar sociaal domein zijn door de raad vastgesteld met de voorjaarsnota 2023 inclusief de amendementen ‘Utrecht basis is een absoluut minimum bij bezuinigingen’ en ‘de mogelijkheid tot een bredere dialoog’. Een eerste slag op de uitwerking van deze kaders wordt gemaakt in beleidsnota’s waaronder de nota Wmo en de nota’s van uitgangspunten subsidietenders. Deze worden vanaf het vierde kwartaal aan de raad voorgelegd. Bij de uitwerking worden inwoners en partners betrokken conform laatstgenoemde amendement. De raad bewaakt de samenhang en voortgang op de hervorming en stelt waar nodig bij. De uitgewerkte plannen leggen wij uiterlijk met de voorjaarsnota 2024 voor aan de raad ter vaststelling waarna de implementatie volgt. De voorstellen kunnen leiden tot het verminderen of wijzigen van activiteiten in het sociaal domein. |
Activiteiten die we blijven doen |
---|
De buurtteams blijven werken aan hun zichtbaar- en bereikbaarheid voor alle inwoners in samenwerking met verschillende partijen in de stad. |
|
We blijven werken aan de uitvoering van het actieplan ‘Een (t)huis voor ouderen’. |
|
Financiën Laagdrempelige basiszorg
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Baten | 27 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | 28.151 | 30.597 | 30.565 | 30.573 | 30.721 | 30.721 | |
Saldo Baten en Lasten | -28.124 | -30.597 | -30.565 | -30.573 | -30.721 | -30.721 | |
Onttrekking reserves | 412 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 412 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | -27.712 | -30.497 | -30.565 | -30.573 | -30.721 | -30.721 |
Binnen deze doelstelling zijn er geen verschillen groter dan 0,5 miljoen euro of meer dan 10% van de baten en lasten.
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
Voor het jaar 2024 was de doelstelling Laagdrempelige basiszorg voor 8 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar 2025 voor 42 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2026 voor 43 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2027 voor 43 procent beïnvloedbaar
De lasten binnen deze doelstelling zijn maar deels beïnvloedbaar. Buurtteams en partijen in de sociale basis worden georganiseerd met als uitgangspunt preventie van (dure, wettelijk verplichte) specialistische hulp (Wmo). Door zorg te beperken tot het uitvoeren van wettelijke taken zal het risico groter worden dat dure specialistische hulp ingezet moet worden en dat meer cliënten zorg nodig hebben dan nu het geval is. Voor de Buurtteams is een meerjarige subsidietender uitgezet tot en met 2024. Op het moment van schrijven van deze begroting is gestart met de voorbereiding voor de nieuwe tender.
Ondersteuning is een wettelijke taak, advies betreft sociaal raadslieden (juridische ondersteuning) en informatievoorziening is brede onafhankelijke informatie aan inwoners (via de Plusgids en website U-gids). Voor zowel Ondersteuning, advies als informatievoorziening is een meerjarige subsidietender uitgezet tot en met 2024, op het moment van schrijven van deze begroting is gestart met de voorbereiding voor de nieuwe tender.