Passende aanvullende zorg
Utrechters krijgen passende aanvullende zorg en ondersteuning.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2020 | Kader voor de aanbesteding hulp bij het huishouden | |
2018 | Kaders voor contracteren van aanvullende zorg vanaf 2020 | |
2021 | Visie waarin de opgave op het gebied van doelgroepenvervoer wordt geschetst |
Voor dit onderwerp is nieuw beleid in de maak.
Effectindicatoren
We hanteren indicatoren om te meten waar we staan. Voor deze doelstelling streven we naar een balans tussen bereik, beschikbaarheid, en kwaliteit binnen het beschikbare budget. In gesprekken met partners kijken we naar de onderlinge samenhang tussen de indicatoren en volgen we de ontwikkelingen daarin.
Bereik
In de grafiek staat het aantal Cliënten dat gebruik maakt van Arbeidsmatige activering, dagbegeleiding en thuisbegeleiding in de periode Q1 2021-Q1 2023 en de prognose voor de periode Q2 2023 – Q4 2025.
De prognose is een statistische bewerking op basis van data uit het verleden en voortzetting van het huidige beleid, er wordt geen rekening gehouden met demografische ontwikkelingen. De impact van maatregelen zoals inzet van technologie kunnen leiden tot een iets ander beeld waarbij we blijven streven naar een balans tussen bereik, beschikbaarheid en kwaliteit binnen de financiële kaders.
Bron: iwmo berichtenverkeer
In de grafiek staat het aantal Cliënten dat gebruik maakt van Huishoudelijke hulp en Individuele begeleiding in de periode Q1 2021-Q1 2023 en de prognose voor de periode Q2 2023 – Q4 2025.
De prognose is een statistische bewerking op basis van data uit het verleden en voortzetting van het huidige beleid, er wordt geen rekening gehouden met demografische ontwikkelingen. De impact van maatregelen zoals het verkennen van innoverende vormen van Individuele begeleiding en de transformatie hulp bij het huishouden kunnen leiden tot een wat afwijkend beeld waarbij we blijven streven naar een balans tussen bereik, beschikbaarheid en kwaliteit binnen de financiële kaders.
Bron: iwmo berichtenverkeer
Beschikbaarheid
Of het lukt om tijdig passende aanvullende zorg te bieden (beschikbaarheid) is sterk afhankelijk van de ontwikkeling van de vraag (omvang en complexiteit), de uitstroom, de beschikbare personeelscapaciteit en de beschikbare financiën. Zie jaarstukken 2022 voor beschikbaarheidscijfers in 2022. We verwachten dat de druk op de aanvullende zorg in 2024 en daarna nog steeds hoog is. Ook de financiële schaarste is groter wat gevolgen kan hebben voor de beschikbaarheid van aanvullende zorg. Samen met partners blijven we maximaal inzetten op het tijdig beschikbaar houden van zorg en ondersteuning.
Kwaliteit
Ook bij de aanvullende zorgpartijen zetten we de lijn van voorgaande jaren door. Zie voor een uitgebreidere toelichting de doelstelling laagdrempelige basiszorg.
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar |
---|
|
|
We zetten in op het stimuleren/ faciliteren van gezamenlijk werkgeverschap, gezamenlijk opleiden en gezamenlijk innoveren om de toenemende krapte op de arbeidsmarkt het hoofd te bieden (gereed in 2026). |
Omdat zorg in toenemende mate in de thuissituatie van inwoners wordt aangeboden zetten we in op het bekendmaken en uitlenen van (zorg)technologie die inwoners in staat stelt om langer zelfstandig thuis te kunnen wonen (gereed in 2026). |
|
|
Activiteiten die we niet meer doen |
---|
Nog niet bekend. De kaders voor het traject om te komen tot een houdbaar sociaal domein zijn door de raad vastgesteld met de voorjaarsnota 2023 inclusief de amendementen ‘Utrecht basis is een absoluut minimum bij bezuinigingen’ en ‘de mogelijkheid tot een bredere dialoog’. Een eerste slag op de uitwerking van deze kaders wordt gemaakt in beleidsnota’s waaronder de nota Wmo en de nota’s van uitgangspunten subsidietenders. Deze worden vanaf het vierde kwartaal aan de raad voorgelegd. Bij de uitwerking worden inwoners en partners betrokken conform laatstgenoemde amendement. De raad bewaakt de samenhang en voortgang op de hervorming en stelt waar nodig bij. De uitgewerkte plannen leggen wij uiterlijk met de voorjaarsnota 2024 voor aan de raad ter vaststelling waarna de implementatie volgt. De voorstellen kunnen leiden tot het verminderen of wijzigen van activiteiten in het sociaal domein. |
Activiteiten die we blijven doen |
---|
|
|
|
We geven uitvoering aan het programma Thuis in je wijk. |
Financiën Passende aanvullende zorg
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Baten | 1.855 | 1.714 | 1.714 | 3.273 | 3.291 | 3.291 | |
Lasten | 68.940 | 67.758 | 74.177 | 79.780 | 73.402 | 73.798 | |
Saldo Baten en Lasten | -67.085 | -66.044 | -72.463 | -76.507 | -70.111 | -70.507 | |
Onttrekking reserves | 939 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 939 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | -66.146 | -66.044 | -72.463 | -76.507 | -70.111 | -70.507 |
In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.
x €1.000 | ||
Toelichting veerschillen | Bedrag | I/S |
Lasten | ||
Toegevoegde groeimiddelen om aanvullende zorg op zelfde niveau te kunnen houden met groeiend aantal inwoners | 1.200 | S |
In de Voorjaarsnota 2022 is oplopend budget toegevoegd aan de aanvullende zorg | 1.400 | S |
In de Voorjaarsnota 2023 is een ingroeipad vastgesteld voor de sociaal domein brede taakstelling | 3.700 | I |
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
Voor het jaar 2024 was de doelstelling Passende aanvullende zorg voor 6 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar 2025 voor 8 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2026 voor 7 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2027 voor 7 procent beïnvloedbaar
De doelstelling van aanvullende zorg Wmo betreft een wettelijke taak, uitgangspunt is preventie van (dure) specialistische hulp (wettelijke taak). Door zorg te beperken tot het uitvoeren van wettelijke taken zal het risico groter worden dat dure specialistische hulp ingezet moet worden en dat meer cliënten zorg nodig hebben dan nu het geval is.
Op korte termijn zorgen contractuele vastleggingen voor verminderde beïnvloedbaarheid. Voor aanvullende zorg onder de Wmo is in 2020 een 3-jarig contract afgesloten met 3 opties tot 2 jaar verlenging (eerste in 2023). Beïnvloeding is mogelijk. Dit vraagt om keuzes rond de inzet van zorg, in dit geval (individuele of thuis-) begeleiding via een maatwerkvoorziening gericht op zelfredzaamheid en participatie, in sommige situaties ter voorkoming van opname of verwaarlozing van de betrokkene.