Doelstellingen

Passende aanvullende zorg

Passende aanvullende zorg

Utrechters krijgen passende aanvullende zorg en ondersteuning.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Visie toekomst hulp bij huishouden

2020

Kader voor de aanbesteding hulp bij het huishouden

Strategie contracteren aanvullende zorg Wmo vanaf 2020

2018

Kaders voor contracteren van aanvullende zorg vanaf 2020

Visie vervoer voor iedereen

2021

Visie waarin de opgave op het gebied van doelgroepenvervoer wordt geschetst

Voor dit onderwerp is nieuw beleid in de maak.

Effectindicatoren

We hanteren indicatoren om te meten waar we staan. Voor deze doelstelling streven we naar een balans tussen bereik, beschikbaarheid, en kwaliteit binnen het beschikbare budget. In gesprekken met partners kijken we naar de onderlinge samenhang tussen de indicatoren en volgen we de ontwikkelingen daarin.

Bereik

In de grafiek staat het aantal Cliënten dat gebruik maakt van Arbeidsmatige activering, dagbegeleiding en thuisbegeleiding in de periode Q1 2021-Q1 2023 en de prognose voor de periode Q2 2023 – Q4 2025.

De prognose is een statistische bewerking op basis van data uit het verleden en voortzetting van het huidige beleid, er wordt geen rekening gehouden met demografische ontwikkelingen. De impact van maatregelen zoals inzet van technologie kunnen leiden tot een iets ander beeld waarbij we blijven streven naar een balans tussen bereik, beschikbaarheid en kwaliteit binnen de financiële kaders. 

Bron: iwmo berichtenverkeer


In de grafiek staat het aantal Cliënten dat gebruik maakt van Huishoudelijke hulp en Individuele begeleiding in de periode Q1 2021-Q1 2023 en de prognose voor de periode Q2 2023 – Q4 2025.

De prognose is een statistische bewerking op basis van data uit het verleden en voortzetting van het huidige beleid, er wordt geen rekening gehouden met demografische ontwikkelingen. De impact van maatregelen zoals het verkennen van innoverende vormen van Individuele begeleiding en de transformatie hulp bij het huishouden kunnen leiden tot een wat afwijkend beeld waarbij we blijven streven naar een balans tussen bereik, beschikbaarheid en kwaliteit binnen de financiële kaders. 

Bron: iwmo berichtenverkeer

Beschikbaarheid 

Of het lukt om tijdig passende aanvullende zorg te bieden (beschikbaarheid) is sterk afhankelijk van de ontwikkeling van de vraag (omvang en complexiteit), de uitstroom, de beschikbare personeelscapaciteit en de beschikbare financiën. Zie jaarstukken 2022 voor beschikbaarheidscijfers in 2022. We verwachten dat de druk op de aanvullende zorg in 2024 en daarna nog steeds hoog is. Ook de financiële schaarste is groter wat gevolgen kan hebben voor de beschikbaarheid van aanvullende zorg. Samen met partners blijven we maximaal inzetten op het tijdig beschikbaar houden van zorg en ondersteuning.  

Kwaliteit
Ook bij de aanvullende zorgpartijen zetten we de lijn van voorgaande jaren door. Zie voor een uitgebreidere toelichting de doelstelling laagdrempelige basiszorg.

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

  • We doen ervaring op met innovatieve manieren van begeleiding, zoals digitale en collectieve vormen van begeleiding. Met de aanbieders zoeken we naar passende oplossingen, gericht op het verkorten van de wachtlijsten en het versnellen van de uitstroom (gereed in 2025).  
  • We geven met zorgverzekeraar, zorgkantoor en partners in de stad invulling aan de landelijke zorgakkoordenIZA, GALA,WOZOen TAZ (gereed in 2026).

 We zetten in op het stimuleren/ faciliteren van gezamenlijk werkgeverschap, gezamenlijk opleiden en gezamenlijk innoveren om de toenemende krapte op de arbeidsmarkt het hoofd te bieden (gereed in 2026).

 Omdat zorg in toenemende mate in de thuissituatie van inwoners wordt aangeboden zetten we in op het bekendmaken en uitlenen van (zorg)technologie die inwoners in staat stelt om langer zelfstandig thuis te kunnen wonen (gereed in 2026).

  • Samen met de partners werken we aan meerjarenplannen om de Wmo voor de toekomst toegankelijk en betaalbaar te houden (gereed in 2025).
  • We werken aan de doorontwikkeling van het toezicht op de kwaliteit van zorg (gereed in 2025).

Activiteiten die we niet meer doen

Nog niet bekend. De kaders voor het traject om te komen tot een houdbaar sociaal domein zijn door de raad vastgesteld met de voorjaarsnota 2023 inclusief de amendementen ‘Utrecht basis is een absoluut minimum bij bezuinigingen’ en ‘de mogelijkheid tot een bredere dialoog’. Een eerste slag op de uitwerking van deze kaders wordt gemaakt in beleidsnota’s waaronder de nota Wmo en de nota’s van uitgangspunten subsidietenders. Deze worden vanaf het vierde kwartaal aan de raad voorgelegd. Bij de uitwerking worden inwoners en partners betrokken conform laatstgenoemde amendement. De raad bewaakt de samenhang en voortgang op de hervorming en stelt waar nodig bij. De uitgewerkte plannen leggen wij uiterlijk met de voorjaarsnota 2024 voor aan de raad ter vaststelling waarna de implementatie volgt. De voorstellen kunnen leiden tot het verminderen of wijzigen van activiteiten in het sociaal domein.

Activiteiten die we blijven doen

  • We voeren met onze aanbieders het gesprek over LVB-problematiek in de stad en we zoeken naar manieren om de grote vraag naar ondersteuning van deze inwoners waar mogelijk in de sociale basis en basiszorg op te vangen. 
  • We werken samen met de partners verder aan de uitvoering van het ADSU (Aan De Slag in Utrecht) convenant.

 We geven uitvoering aan het programma Thuis in je wijk.

Financiën Passende aanvullende zorg

In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.

x €1.000

Toelichting veerschillen

Bedrag

I/S

Lasten

Toegevoegde groeimiddelen om aanvullende zorg op zelfde niveau te kunnen houden met groeiend aantal inwoners

1.200

S

In de Voorjaarsnota 2022 is oplopend budget toegevoegd aan de aanvullende zorg

1.400

S

In de Voorjaarsnota 2023 is een ingroeipad vastgesteld voor de sociaal domein brede taakstelling

3.700

I

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

Voor het jaar 2024 was de doelstelling Passende aanvullende zorg voor 6 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar  2025 voor 8 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2026 voor 7 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2027 voor 7 procent beïnvloedbaar

De doelstelling van aanvullende zorg Wmo betreft een wettelijke taak, uitgangspunt is preventie van (dure) specialistische hulp (wettelijke taak). Door zorg te beperken tot het uitvoeren van wettelijke taken zal het risico groter worden dat dure specialistische hulp ingezet moet worden en dat meer cliënten zorg nodig hebben dan nu het geval is.

Op korte termijn zorgen contractuele vastleggingen voor verminderde beïnvloedbaarheid. Voor aanvullende zorg onder de Wmo is in 2020 een 3-jarig contract afgesloten met 3 opties tot 2 jaar verlenging (eerste in 2023). Beïnvloeding is mogelijk. Dit vraagt om keuzes rond de inzet van zorg, in dit geval (individuele of thuis-) begeleiding via een maatwerkvoorziening gericht op zelfredzaamheid en participatie, in sommige situaties ter voorkoming van opname of verwaarlozing van de betrokkene.

Deze pagina is gebouwd op 11/08/2023 12:43:23 met de export van 11/08/2023 12:22:10