Doelstellingen

24-uurs begeleiding

24-uurs begeleiding

Met de regio bieden we inwoners die onvoldoende zelfredzaam en/of dakloos zijn, 24-uurs begeleiding in de nabije omgeving van de inwoner.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

 Beleidsdocument 

Vastgesteld 

Toelichting 

Regioplan U16 Beschermd wonen 2023-2028 

2023 

Utrechtse uitgangspunten voor onderlinge samenwerking in de U16-regio voor beschermd wonen 

Regioplan maatschappelijke opvang en beschermd wonen Utrecht-stad 

2020 

Utrechtse uitgangspunten voor maatschappelijke opvang en beschermd wonen

Regionale koers maatschappelijke opvang en beschermd wonen U16

2017

Regionale koers voor maatschappelijke opvang en beschermd wonen.

Voor deze doelstelling is nieuw beleid in de maak.

Effectindicatoren

We hanteren indicatoren om te meten waar we staan. Voor deze doelstelling streven we naar een balans tussen bereik, beschikbaarheid, en kwaliteit binnen het beschikbare budget. In gesprekken met partners kijken we naar de onderlinge samenhang tussen de indicatoren en volgen we de ontwikkelingen daarin.

Bereik

In de grafiek staat het aantal Cliënten dat gebruik maakt van beschermde woonvormen in de periode Q1 2021-Q1 2023 en de prognose voor de periode Q2 2023 – Q4 2025. Door een gebrek aan historische data in het dashboard is de maatschappelijke opvang hier niet in meegenomen. Voor living lab is er geen voorspelling omdat deze voorziening als los project is afgerond.

De prognose is een statistische bewerking op basis van data uit het verleden en voortzetting van het huidige beleid. De impact van maatregelen zoals het beperken van instroom vanuit de Wlz kunnen leiden tot een wat afwijkend beeld waarbij we blijven streven naar een balans tussen bereik, beschikbaarheid en kwaliteit binnen de financiële kaders. 

Bron: iwmo verkeer

Beschikbaarheid 
Of het lukt om tijdig passend toegang te bieden tot beschermde woonvormen (beschikbaarheid) is sterk afhankelijk van de ontwikkeling van de vraag (omvang en complexiteit), de uitstroom, de beschikbare personeelscapaciteit, beschikbare woningen en de beschikbare financiën. Zie jaarstukken 2022 voor beschikbaarheidscijfers in 2022. We verwachten dat de druk op beschermde woonvormen in 2024 en daarna nog steeds hoog is. Ook de financiële schaarste is groter wat gevolgen kan hebben voor de beschikbaarheid van aanvullende zorg. Samen met partners blijven we maximaal inzetten op het tijdig beschikbaar houden van zorg en ondersteuning.  

Kwaliteit
Ook bij de partijen die beschermde woonvormen bieden zetten we de lijn van voorgaande jaren door. Zie voor een uitgebreidere toelichting de doelstelling laagdrempelige basiszorg.
In aanvulling hierop hebben wij rondom de beschermde woonvormen regelmatig contact met de belangenbehartigers Maatschappelijk Opvang en Beschermd wonen. Zij geven ons gevraagd en ongevraagd advies en geven signalen door over de ervaren kwaliteit van de ondersteuning en waar we deze kunnen verbeteren.

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

 We stellen het regionaal plan tegengaan dakloosheid op en starten met de uitvoering gericht op preventie in de regio en borging van Eerst een Thuis (gereed in 2024). 

  • We doen een nieuwe uitvraag voor de gecombineerde inloopvoorziening voor daklozen (gereed in Q4 2024). 
  • We maken met de regio afspraken over de huisvesting van cliënten maatschappelijke opvang en beschermd wonen  (gereed in 2024).
  • We nemen maatregelen in het kader van de landelijke aanpak beperking instroom Wlz van cliënten met GGZ-problematiek (gereed in 2024).
  • We starten met de uitvoering van het actieprogramma gericht op inwoners met samenloop van problemen en (potentieel) veiligheidsrisico (gereed in 2024).  
  • We versterken het Centrum Seksueel geweld in verband met de nieuwe zedenwet die in 2024 in gaat. Hierin werken we ook samen met de aanpak straatintimidatie  gereed in 2024).  

 We bereiden ons voor om de Expertiseteams Veiligheid Utrecht (EVU, voorheen pilot ketenversnelling) uit te breiden naar de hele stad om de aanpak van huiselijk geweld en/of kindermishandeling (0-100) te versterken. (Zie ook programma kansrijk opgroeien).

  • We werken aan de doorontwikkeling van het toezicht op de kwaliteit van zorg (gereed in 2024).

Activiteiten die we niet meer doen

Nog niet bekend. De kaders voor het traject om te komen tot een houdbaar sociaal domein zijn door de raad vastgesteld met de voorjaarsnota 2023 inclusief de amendementen ‘Utrecht basis is een absoluut minimum bij bezuinigingen’ en ‘de mogelijkheid tot een bredere dialoog’. Een eerste slag op de uitwerking van deze kaders wordt gemaakt in beleidsnota’s waaronder de nota Wmo en de nota’s van uitgangspunten subsidietenders. Deze worden vanaf het vierde kwartaal aan de raad voorgelegd. Bij de uitwerking worden inwoners en partners betrokken conform laatstgenoemde amendement. De raad bewaakt de samenhang en voortgang op de hervorming en stelt waar nodig bij. De uitgewerkte plannen leggen wij uiterlijk met de voorjaarsnota 2024 voor aan de raad ter vaststelling waarna de implementatie volgt. De voorstellen kunnen leiden tot het verminderen of wijzigen van activiteiten in het sociaal domein.

Activiteiten die we blijven doen

 We blijven werken aan het doorontwikkelen van een passend zorglandschap maatschappelijke opvang en beschermd wonen, waaronder de prikkelarme opvang.  

 We blijven uitvoering geven aan het 10 puntenplanvoorkomen van dakloosheid. 

 We blijven werken aan het doorontwikkelen van de keten dakloosheid, inclusief Stadsteam Back-up, met oog op de druk op de opvang en toenemend aantal daklozen. 

  • We blijven werken aan de doorontwikkeling van de toegang Maatschappelijke Opvang en Beschermd wonen zoals beschreven in de samenwerkingsoverkeenkomst met de U16.
  • We continueren de financiering van de laagdrempelige hulpverlening voor plegers van huiselijk geweld via het programma Pleger In Ons.

Financiën 24-uurs begeleiding

In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.

x €1.000

Toelichting verschillen

Bedrag

I/S

Lasten

De begrote inzet vanuit incidentele middelen voor Living lab Eerst een thuis is in 2024 lager dan in 2023

-4.225

S

Vanuit de middelen aanpak dakloosheid voor 2022 was in 2023 nog budget beschikbaar. De structurele middelen vanaf 2024 zijn door het rijk nog niet beschikbaar gesteld

-3.782

S

Reserves

Onttrekkingen

In 2023 zijn er vanuit de resultaatbestemming 2022 onttrekkingen begroot voor aanpak dakloosheid en Living lab Eerst een thuis

-2.467

S

Bij de eerste bestuursrapportage 2023 is een onterechte toevoeging aan het transformatiefonds BW U16 vrijgevallen

-1.741

S

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

Voor het jaar 2024 was de doelstelling 24-uurs begeleiding voor 21 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar  2025 voor 18 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2026 voor 18 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2027 voor 18 procent beïnvloedbaar

De beïnvloedbaarheid van deze doelstelling wordt door langlopende overeenkomsten beperkt. Utrecht is centrumgemeente en ontvangt de middelen voor zestien Utrechtse gemeenten (U-16), voor de wettelijke taken beschermd wonen/thuis, daklozenopvang en Geweld in afhankelijkheidssituaties (GiA). Voor Beschermd wonen, maatschappelijke opvang en vrouwenopvang zijn in 2020 contracten afgesloten voor drie jaar met verlengingsopties van 3x2 jaar. Ter voorbereiding op de doordecentralisatie beschermd wonen zijn meerjarige samenwerkingsafspraken met de regiogemeenten gemaakt over inzet van het totale budget tot en met 2028. Voor Veilig thuis is een meerjarige subsidietender gegund t/m 2024 (namens U-16 en regio Eemland). De beïnvloedbare ruimte betreft de wijze waarop invulling wordt gegeven aan de voorzieningen.

Deze pagina is gebouwd op 11/08/2023 12:43:23 met de export van 11/08/2023 12:22:10