Doelstellingen

Eigen pad in het onderwijs

Eigen pad in het onderwijs

Alle kinderen en jongeren doorlopen hun eigen unieke pad in het onderwijs naar kansrijke deelname aan de samenleving.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Utrechtse Onderwijs Agenda 2019-2022 ‘Utrecht groeit met je mee’

2019

De gezamenlijke agenda van schoolbesturen, kinderopvangpartners, (onderwijs)partners) en gemeente Utrecht. 

Nota van Uitgangspunten Voorschoolse Educatie 2020-2023

2020

De uitgangspunten voor de beleidsregel die aanbieders van Voorschoolse Educatie (VE) de mogelijkheid biedt om subsidie aan te vragen voor het uitvoeren van VE.  

Verordening bekostiging leerlingenvervoerordening

2022

Voorschriften op het gebied van leerlingenvervoer.

Voor de doelstelling "Alle kinderen doorlopen hun eigen unieke pad in het onderwijs naar kansrijke deelname aan de samenleving" is nieuw beleid in de maak.

Effectindicatoren

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

  • Opstellen en uitvoeren van plan van aanpak voor de korte en voor de lange termijn voor leerlingenvoervoer (gereed in 2024).
  • Utrecht Stad werkt samen met de onderwijsbesturen binnen regio Midden Nederland om voor de aanpak van het personeelstekort onderwijsregio’s te vormen met ingang van 2024.
  • Inzetten op (extra) taal/ontwikkelings interventies op kinderen jonger dan 2,5 jaar, die niet naar reguliere kinderopvang gaan, onder andere G4 pilot, uitvoeren motie VVE vanaf twee. 

 In 2024 hebben wij een nieuw beleidskader voor Passende kinderopvang en uitvoering voorschoolse educatie waarin we toewerken naar twee dagdelen peuteropvang/voorschool  voor kinderen zonder indicatie en het bieden van maatwerk (gereed in 2024).

Activiteiten die we niet meer doen

Niet van toepassing

Activiteiten die we blijven doen

  • Uitvoeren van de wettelijke taken van leerplicht en het regionaal meld- en coördinatiepunt voortijdig schoolverlaten (RMC) en leerlingenvervoer.

 We zorgen via de kernpartneraanpak dat alle kinderen een passend aanbod hebben van onderwijs, aangevuld met zorg en/of jeugdhulp indien nodig.

 We zorgen dat zoveel mogelijk jongeren een startkwalificatie behalen en doorstromen naar een plek op de arbeidsmarkt die past bij hun mogelijkheden en talenten.

  • Taal- en lees stimulering van ouders en hun kinderen door subsidies aan de bibliotheek en Taal doet Meer.

 Bieden van Voorschoolse educatie door verstrekken subsidie aan kinderopvangpartners.

 We zorgen dat alle ouders van kinderen met indicatie de voorschool weten te vinden en stimuleren hen hier gebruik van te maken.

 We geven subsidie voor plusgroepen, om kinderen die niet meekunnen in de reguliere voorzieningen (VE,kinderopvang), maar ook niet thuishoren in de jeugdhulp een plek te bieden waar ze tot ontwikkeling komen.  

  • Subsidieverstrekking Versterken van Taal, die tot doel heeft leerlingen in het basisonderwijs met risico op taalachterstanden optimaal te ondersteunen.  
  • Subsidie voor de Taalschool en Ithaka als eerste opvang voor kinderen die als nieuwkomer in ons land aankomen en nog geen Nederlands spreken.  
  • Aanpak van het personeelstekort in het onderwijs in Utrecht, met tijdelijke middelen vanuit OCW.

 Doorontwikkeling van de rijke ontwikkelcontext rondom het onderwijs waarbij we beleid voor Brede scholen in lijn brengen met de mogelijkheden van School en Omgeving, gezonde schoollunch en de uitgangspunten van ongelijk investeren voor gelijke kansen.

 In 2024 voeren we samen met de vier Utrechtse mbo instellingen, werkgevers en andere partners uit de stad het nieuwe ‘mbo uitvoeringsplan 2023-2026 - Waardering voor vakmanschap’ uit.

Financiën Eigen pad in het onderwijs

In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.

x €1.000

Toelichting verschillen

Bedrag

I/S

Lasten

Overige verschillen, verdeeld over verschillende posten

579

I

incidentele toevoeging in 2023 vanwege melding eerste bestuursrapportage over een verwacht tekort op leerlingenvervoer door inflatie en stijgende vraag.

-680

I

De lasten zijn lager in verband met het wegvallen van de incidenteel vrijgemaakte middelen omtrent MBO uitvoeringsplan in de periode van 2020-2022 (t/m schooljaar 2022-2023).

-452

I

Incidenteel budget dat in het kader van aanpak lerarentekort wordt toegekend vanuit het Rijk. Dit is als budgetneutrale bijsturingsvoorstel in de Tweede Bestuursrapportage 2022 toegevoegd aan de begroting 2023.

-1.000

I

Incidenteel budget, dat in 2023 is vrijgemaakt om de financiële risico's voor de Bibliotheek te kunnen dekken.

-1.000

I

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

Voor het jaar 2024 was de doelstelling Eigen pad in het onderwijs voor 11 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar  2025 voor 11 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2026 voor 12 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2027 voor 11 procent beïnvloedbaar

De lasten binnen deze doelstelling zijn beperkt beïnvloedbaar. De langlopende subsidieverplichting aan de Bibliotheek beperkt de beïnvloedbaarheid. Door een raadsbesluit zou dit aangepast kunnen worden en is daarmee op termijn wel beïnvloedbaar zijn.
Gelijke kansen, Onderwijsachterstandenbeleid, Talentontwikkeling en Voldoende goede
onderwijsprofessionals zijn opgaven uit het coalitieakkoord.

Deze pagina is gebouwd op 11/08/2023 12:43:23 met de export van 11/08/2023 12:22:10