Doelstellingen

Huisvesting scholen

Huisvesting scholen

Moderne en toekomstbestendige huisvesting van scholen, die voldoende passend en duurzaam is.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

 
Verordening huisvesting scholen gemeente Utrecht | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl)

2021

In deze verordening beschrijven we de regels waaraan wij en schoolbesturen ons houden bij het bouwen van schoolgebouwen.

Onderwijsbeleid | Gemeente Utrecht
Meerjarenperspectief onderwijshuisvesting 2016-2025
voortgangsrapportage 2022
Leerlingproces 2023

2015
2022
2023

Meerjarenplanning en leerlingenprognoses

Uitvoeringsplan Utrechtse Kindcentra

2021

Uitvoeringsplan Utrechtse kindcentra, regels rondom het gezamenlijk bouwen van Kinderopvang en onderwijs.

Effectindicatoren

Uitgebreidere informatie over indicatoren die betrekking hebben op deze doelstelling is te vinden:

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

  • We onderzoeken mogelijkheden (financieel en organisatorisch) om verschillende functies (kinderopvang, zorg/welzijn, bibliotheek etc) in een gebouw te mengen en dubbelgebruik van ruimtes te integreren, uitgewerkt in het IHP onderwijs (gereed in 2025). 
  • Voor het HVP 2025 werken wij een voorstel uit om de normbedragen voor de bouw van scholen beter te laten aansluiten op onze ambities, toegenomen wettelijke vereisten en marktontwikkelingen (gereed uiterlijk 1 maart 2025). 
  • Onderzoeken naar mogelijkheden (financieel en juridisch) voor Utrechtse Kindcentra (UK) en op basis daarvan het Uitvoeringsplan herzien (gereed in 2024).  
  • De komende periode zullen wij extra aandacht besteden aan netcongestie, dit heeft naar verwachting een vertragend effect op onze ambities. Door de netbeheerder is een stop afgekondigd voor stroomleveringen van nieuwe grote netaansluitingen (gereed in 2025).  

Activiteiten die we niet meer doen

Niet van toepassing.

Activiteiten die we blijven doen

  • In 2024 gaan we met de schoolbesturen verder met de ontwikkeling van dit nieuwe integraal huisvestingsplan scholen 2026-2041 (voorheen Meerjarenperspectief Onderwijshuisvesting).
  • Binnen het programma realiseren we in iedere nieuwbouwwijk met voldoende omvang een nieuwe basisschool. Voor de VO scholen kijken we naar de stadsbrede spreiding.  
  • We realiseren ongeveer vijftien nieuwe gymzalen en vervangen of renoveren enkele gymzalen. Daarnaast gaan we negen gymzalen combineren tot drie sporthallen om buiten schooltijd in te zetten voor de Utrechtse sportclubs. Dit vindt plaats tot en met eind 2025. 
  • We willen op structurele basis met de schoolbesturen zowel stadsbreed, op wijk- of gebiedsniveau bespreken wat er aan huisvesting nodig is binnen het kader van het IHP.   
  • De gemeente voert tweejaarlijks een klantonderzoek uit om te zien hoe de samenwerking met de gemeentelijke afdeling onderwijshuisvesting ervaren wordt.  

 Subsidieverstrekking voor het vergroenen van schoolpleinen gaat naar verwachting naar 10 scholen in 2024. We willen deze groene pleinen in overleg met scholen ook beschikbaar stellen voor de buurt.

 Stimuleren van Utrechtse Kindcentra (UK). We zijn bezig met de voorbereidingen van de bouwplannen voor UK’s in Cartesius, Groenewoud, Merwedekanaalzone en ook in Vleuten-dorp en Tuindorp. 

 Om kinderen meer kansen te bieden en het probleem van vroege selectie tegen te gaan, stimuleren we initiatieven zoals onderwijs voor 10-14-jarigen en een brede brugklas. Dit doen we bijvoorbeeld met de bouw van Academie Tien en Aurelius College bij basisschool De Zonnewereld. 

  • Het starten van een nieuwe school verloopt sinds juli 2021 via het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap volgens de Wet Meer ruimte voor nieuwe scholen. Wij dienen voor huisvesting te zorgen als een mag starten. Op dit moment is dit het geval voor één school.

Financiën Huisvesting scholen

In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.

x €1.000

Toelichting verschillen

Bedrag

I/S

Lasten

Vanwege achterblijven groei van de stad worden middelen voor groei in balans Onderwijshuisvesting ingeleverd in 2024 (Voorjaarsnota 2023).

-1.628

I

Bij de Voorjaarsnota 2022 zijn voor de stijging van bouwkosten middelen toegekend. Het budget varieert over de jaren omdat een deel van de bouwkostenstijging betrekking heeft op tijdelijke huisvesting. In 2024 is voor tijdelijke huisvesting minder begroot dan 2023.

-600

I

Incidenteel budget voor het tijdelijk opvangen van extra leerlingen als gevolg van groei van de stad is in 2024 lager dan in 2023 (Voorjaarsnota 2022).

-1.000

I

In 2021, 2022 en 2023 is incidenteel budget ingeleverd voor realistisch tempo van investeren (onderwijs huisvesting). In 2024 is dit niet meer het geval en is er dus vergeleken met 2023 een hoger budget (Programmabegroting 2021).

1.000

S

In 2023 was er incidenteel budget voor tijdelijke onderwijshuisvesting. Deze is in 2024 conform besluitvorming niet meer beschikbaar. (Programmabegroting 2021).

-500

I

 Groei in balans kapitaallasten Onderwijs, conform coalitieakkoord 2022.

1.252

S

Reserves

Onttrekkingen

Hogere onttrekking in 2023 vanwege bestedings en dekkingsvoorstellen jaarrekeningresultaat (beslispunt 30 Huisvestingsprogramma).

-343

I

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

Voor het jaar 2024 was de doelstelling Huisvesting scholen voor 18 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar  2025 voor 18 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2026 voor 17 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2027 voor 17 procent beïnvloedbaar

De lasten binnen deze doelstelling zijn beperkt beïnvloedbaar. Huisvesting van scholen (basis-, voortgezet en speciaal onderwijs) is een wettelijke taak van gemeenten. Het merendeel van de kosten is structureel (kapitaallasten) en beperkt beïnvloedbaar. De financiële ruimte betreft vooral incidentele middelen uit de programmabegroting en stelposten voor kapitaallasten. Deze stelposten worden gehanteerd als buffer om risico's en onzekerheden op te vangen. Het verlagen van de stelposten kan leiden tot knelpunten die op dat moment acuut zijn en dan geen dekking hebben.

Deze pagina is gebouwd op 11/08/2023 12:43:23 met de export van 11/08/2023 12:22:10