Jeugdbescherming
Als veilig opgroeien en ontwikkelen van jeugdigen wordt bedreigd en vrijwillige hulpverlening niet toereikend is, dan worden gezinnen en jeugdigen ondersteund door Jeugdbescherming en/of Jeugdreclassering.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
Raadsbrief Geactualiseerde Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling | 2021 | De wijze waarop de 26 samenwerkende gemeenten in de regio Utrecht en hun maatschappelijke partners samenwerken aan zorg en veiligheid voor mensen die te maken hebben met huiselijk geweld en kindermishandeling. |
Voor deze doelstelling is nieuw beleid in de maak.
Effectindicatoren
Indicator | Nulmeting | Realisatie 2022 | Doelstelling 2023 | Doelstelling 2024 | Doelstelling 2025 | Doelstelling 2026 | ||
% jongeren met jeugdbeschermingsmaatregel en % jongeren met jeugdreclasseringsmaatregel. | 0,7% 0,3% | 0,7% 0,3% | 0,7% 0,3% | 0,7% 0,3% | 0,7% 0,3% |
Uitgebreidere informatie over indicatoren die betrekking hebben op deze doelstelling is te vinden: niet van toepassing.
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar |
---|
Voorbereiden om Expertiseteams Veiligheid Utrecht (EVU, vroeger pilot ketenversnelling) uitbreiden naar de hele stad om zo de jeugdbeschermingsketen te vereenvoudigen. |
|
|
|
Activiteiten die we niet meer doen |
---|
Nog niet bekend. De kaders voor het traject om te komen tot een houdbaar sociaal domein zijn door de raad vastgesteld met de voorjaarsnota 2023 inclusief de amendementen ‘Utrecht basis is een absoluut minimum bij bezuinigingen’ en ‘de mogelijkheid tot een bredere dialoog’. Een eerste slag op de uitwerking van deze kaders wordt gemaakt in beleidsnota’s, waaronder de nota Jeugd en de nota’s van uitgangspunten subsidietenders. Deze worden vanaf het vierde kwartaal aan de raad voorgelegd. Bij de uitwerking worden inwoners en partners betrokken conform laatstgenoemde amendement. De raad bewaakt de samenhang en voortgang op de hervorming en stelt waar nodig bij. De uitgewerkte plannen leggen wij uiterlijk met de voorjaarsnota 2024 voor aan de raad ter vaststelling, waarna de implementatie volgt. De voorstellen kunnen, net als de uitkomsten van de taskforce Jeugd, leiden tot het verminderen of wijzigen van activiteiten in het sociaal domein. |
Activiteiten die we blijven doen |
---|
|
|
Volgen van het Koersprogramma ‘Samen doen wat helpt’ van Samen Veilig Midden Nederland (SVMN) dat voortbouwt op het Veranderprogramma van SVMN. |
|
|
|
|
|
Financiën Jeugdbescherming
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Baten | 969 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | 11.899 | 14.661 | 13.009 | 13.009 | 11.903 | 11.903 | |
Saldo Baten en Lasten | -10.930 | -14.661 | -13.009 | -13.009 | -11.903 | -11.903 | |
Onttrekking reserves | 0 | 1.170 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 0 | 1.170 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | -10.930 | -13.491 | -13.009 | -13.009 | -11.903 | -11.903 |
In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.
x €1.000
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S |
---|---|---|
Lasten | ||
SAVE: in 2023 is 1,5 miljoen euro opgenomen voor de pilot kind- en gezinsbescherming/EVU. | -1.500 | I |
Reserves | ||
Onttrekkingen | ||
Uit 2022 zijn POK-middelen meegenomen naar 2023 voor de inzet van de pilot kind-en gezinsbescherming/EVU. | -1.200 | I |
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
Voor het jaar 2024 was de doelstelling Jeugdbescherming voor 25 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar 2025 voor 25 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2026 voor 25 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2027 voor 25 procent beïnvloedbaar
SAVE (passende jeugdbescherming, jeugdreclassering en veilig thuis). Veilig thuis is hiervan een wettelijke taak, de uitvoering ligt bij Samen Veilig Midden Nederland. Ook hier is het uitgangspunt preventie, ter voorkoming van duurdere specialistische hulp (wettelijke taak), via buurtteams en partijen in de sociale basis.