Doelstellingen

Nieuwkomers

Nieuwkomers

Nieuwkomers weten zich welkom en thuis in Utrecht en kunnen zich maximaal ontwikkelen en ontplooien voor hun toekomst in Utrecht of ergens anders.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Landelijke pilot LVV plus Utrechtse werkwijze

2019

Afspraken en aanpak van een landelijke pilot voor Opvang en begeleiding van ongedocumenteerden.
Voor dit onderwerp is nieuw beleid in de maak. Dit kan leiden tot een aanpassing van doelstelling en indicatoren in de volgende programmabegroting.

Kaders nieuwe grootschalige opvanglocaties asielopvang Utrecht

2020

Uitgangspunten en randvoorwaarden voor realiseren van nieuwe locaties voor asielopvang in Utrecht.

Thuis in Utrecht

2021

Nota van uitgangspunten Inburgering.

Effectindicatoren

Uitgebreidere informatie over indicatoren die betrekking hebben op deze doelstelling is te vinden:

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

 De pilot LVV met opvang en begeleiding van ongedocumenteerden wordt een structurele LVV-voorziening met landelijke dekking. We zetten in de LVV de Utrechtse werkwijze voort. De definitieve afspraken met het Rijk zijn nog niet gerealiseerd. Zonder Rijksfinanciering wordt de LVV zeer beperkt voortgezet (gereed in Q1 2024).

 We zorgen dat asielzoekers en statushouders in asielopvanglocaties de mogelijkheden hebben om te leren, te werken of vrijwilligerswerk te doen.

Activiteiten die we niet meer doen

Niet van toepassing.

Activiteiten die we blijven doen

 We zetten de zoektocht naar duurzame asiellocaties volgens Plan Einstein-concept met gemengd wonen en flexibele schil voort.

 We zetten activiteiten en cursussen Plan Einstein op diverse asiellocaties (permanente-, tijdelijk- en noodopvang) voort.

 We werken met de partners aan het realiseren van een Gezond pedagogisch klimaat voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen in het AZC en KWV De Meern.

  • We intensiveren de aanpak kwetsbare dakloze EU-onderdanen binnen de financiële afspraken met het Rijk. De afspraken over structurele financiering met het Rijk zijn nog niet definitief. Zonder Rijksfinanciering wordt de aanpak zeer beperkt voortgezet.
  • We voeren de wet inburgering uit en werken al lerende aan een goed werkend inburgeringsstelsel in Utrecht.
  • We matchen statushouders aan beschikbare woningen en dragen zo bij aan het realiseren van de huisvestingstaakstelling.
  • We realiseren en organiseren opvangplekken voor Oekraïense vluchtelingen en zorgen voor sociaal beheer op deze plekken.
  • We ondersteunen Oekraïense vluchtelingen in de toegang tot bijvoorbeeld zorg en onderwijs.

Financiën Nieuwkomers

In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.

x €1.000

Toelichting verschillen

Bedrag

I/S

Lasten

Incidentele middelen inburgering vervallen in 2024 (resultaatbestemming 2022 (1,079 miljoen euro), bestuursakkoord statushouders (0,588 miljoen euro) en incidentele middelen verhoogde asielinstroom (0,210 miljoen euro))

-1.877

I

Reserves

Onttrekkingen

Dit betreft de resultaatsbestemming 2022: de verhoogde asielinstroom (0,420 miljoen euro) en maatschappelijke begeleiding statushouders (0,659 miljoen)

-1.079

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

Voor het jaar 2024 was de doelstelling Nieuwkomers voor 51 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar  2025 voor 48 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2026 voor 49 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2027 voor 49 procent beïnvloedbaar

De lasten binnen deze doelstelling zijn voor bijna de helft beïnvloedbaar. Vreemdelingen: door de wet inburgering 2021 is dit een wettelijke taak. De ambitie van Utrecht ligt hoger dan de wettelijke taak, maar niet veel. De beïnvloedbaarheid is daarmee beperkt.
Asielzoekers en vreemdelingen is nog geen wettelijke taak, maar dit wordt het wel door de Spreidingswet. Ook hier ligt de ambitie van Utrecht hoger, bijvoorbeeld Plan Einstein waar bewoners van AZC en buurt samen leven, leren en werken. Het loslaten van de ambities biedt ruimte, met als consequentie dat vreemdelingen minder snel en makkelijk meedoen in de samenleving, dit kan verderop in de keten leiden tot hogere kosten in verband met werkloosheid en zorgbehoefte.

Deze pagina is gebouwd op 11/08/2023 12:43:23 met de export van 11/08/2023 12:22:10