Paragrafen

Lokale heffingen

  • De volgende rechtsbeginselen gelden als uitgangspunt voor de tariefstelling: Verbod van willekeur, Gelijkheidsbeginsel, Profijtbeginsel, Rechtszekerheidsbeginsel, Stelselmatigheid, Lasten die toegerekend worden aan de tariefstelling vallen uiteen in directe lasten uit de programma's en indirecte lasten uit het overzicht overhead.
  • Voor een aantal tarieven gelden er wettelijke maxima. De gemeente mag de tarieven dan niet hoger vaststellen dan dit maximum. Dat doet zich bijvoorbeeld voor bij de tarieven voor rijbewijzen en reisdocumenten. Het rijk stelt hiervoor jaarlijks de maximale tarieven vast die een gemeente in rekening mag brengen. Voor Utrecht leiden deze tarieven tot opbrengsten die de kosten niet volledig dekken.
  • Een maximale kostendekkendheid kan in een aantal gevallen tot een tarief leiden dat maatschappelijk niet gewenst is. Dat doet zich bijvoorbeeld voor bij de gehandicaptenparkeerkaart (bereikbaarheid) en de leges voor huwelijken. De tarieven zouden dan gelet op de aard van de dienstverlening voor de aanvrager van de dienstverlening te hoog worden.
  • Utrecht opereert in een competitieve markt. Tarieven die de gemeente vraagt kunnen voor ondernemers reden zijn om niet voor Utrecht, maar voor een andere gemeente te kiezen. Dat doet zich bijvoorbeeld voor bij de havengelden. Meer kostendekkende tarieven kunnen er dan voor zorgen dat ondernemers voor havens in de omgeving kiezen.
  • De tarieven worden jaarlijks met de inflatie verhoogd.
  • Bij het coalitieakkoord 2022-2026 is vastgelegd dat er na de verhoging van de onroerendezaakbelasting en parkeerbelasting in 2023 geen nieuwe belastingverhogingen meer zouden volgen met uitzondering van de jaarlijkse inflatiecorrectie van alle tarieven. Alleen in extreme situaties kan hierop afgeweken worden.
  • We hanteren de meest ruime kwijtscheldingsnorm van 100%. 
Deze pagina is gebouwd op 11/08/2023 12:43:23 met de export van 11/08/2023 12:22:10