In de Nota lokale heffingen is opgenomen dat een maximale kostendekkendheid per verordening het uitgangspunt is. Wettelijke maxima, maatschappelijke overwegingen of marktoverwegingen kunnen ervoor zorgen dat maximale kostendekkenheid niet mogelijk of wenselijk is.
Wettelijke maxima
Voor een aantal tarieven gelden er wettelijke maxima. De gemeente mag de tarieven dan niet hoger vaststellen dan dit maximum. Dat doet zich bijvoorbeeld voor bij de tarieven voor rijbewijzen en reisdocumenten. Het Rijk stelt hiervoor jaarlijks de maximale tarieven vast die een gemeente in rekening mag brengen. Voor Utrecht leiden deze tarieven tot opbrengsten die de kosten niet volledig dekken.
Maatschappelijke overwegingen
Een maximale kostendekkendheid kan in een aantal gevallen tot een tarief leiden dat maatschappelijk niet gewenst is. Dat doet zich bijvoorbeeld voor bij de gehandicaptenparkeerkaart (bereikbaarheid) en de leges voor huwelijken. De tarieven zouden dan gelet op de aard van de dienstverlening voor de aanvrager van de dienstverlening te hoog worden.
Marktomstandigheden
Utrecht opereert in een competitieve markt. Tarieven die de gemeente vraagt kunnen voor ondernemers reden zijn om niet voor Utrecht, maar voor een andere gemeente te kiezen. Dat doet zich bijvoorbeeld voor bij de havengelden. Meer kostendekkende tarieven kunnen er dan voor zorgen dat ondernemers voor havens in de omgeving kiezen.
x €1.000 | ||||||
2023 | 2024 | |||||
Baten | Lasten | % | Baten | Lasten | % | |
Algemeen (geen programma) | 1 | 1 | 100 | 1 | 1 | 100 |
Betrouwbare overheid | ||||||
| 547 | 866 | 63 | 653 | 887 | 74 |
| 658 | 631 | 104 | 616 | 621 | 99 |
| 1.271 | 1.267 | 100 | 4.253 | 4.331 | 98 |
| 1.123 | 1.135 | 99 | 1.209 | 1.217 | 99 |
Duurzame bereikbaarheid | ||||||
| 179 | 624 | 29 | 299 | 803 | 37 |
Aantrekkelijke en groene leefomgeving | ||||||
| 2.427 | 2.427 | 100 | 2.369 | 2.301 | 103 |
| 601 | 1.137 | 53 | 641 | 1.181 | 54 |
Veilige stad | ||||||
| 7 | 11 | 65 | 16 | 33 | 47 |
| 636 | 1.051 | 61 | 855 | 1.123 | 76 |
| 21 | 21 | 100 | 18 | 13 | 130 |
| 13 | 13 | 100 | 9 | 9 | 100 |
| 10 | 132 | 8 | 2 | 25 | 7 |
Ontwikkelen en wonen voor iedereen | ||||||
| 471 | 551 | 86 | 534 | 609 | 88 |
Totaal legesverordening | 7.965 | 9.867 | 81 | 11.474 | 13.153 | 87 |
Ontwikkelen en wonen voor iedereen | ||||||
| 15.976 | 15.946 | 100 | 18.301 | 18.327 | 100 |
Aantrekkelijke en groene leefomgeving | ||||||
| 1.243 | 1.302 | 96 | 1.366 | 1.483 | 92 |
| 828 | 1.491 | 56 | 781 | 1.604 | 49 |
| 851 | 869 | 98 | 767 | 767 | 90 |
Totaal | 26.863 | 29.475 | 86 | 32.689 | 35.415 | 92 |
De totale kostendekkendheid van de legesverordening is ten opzichte van 2023 gestegen van 87% naar 92%.
Voor de berekeningen en toelichting op de kostendekkendheid van de tarieven verwijzen we u naar de Bijlage Kostendekkendheid Tarieven en Leges