In 2024 gaat de hoogste prioriteit uit naar de continuïteit van de informatiehuishouding van de gemeente. We nemen maatregelen om de informatiesystemen stabiel en goed beveiligd te houden.
De cyber-dreiging vergt continu aandacht en aanscherping van onze gegevensbescherming. Dit doen we risico-gebaseerd, zodat we de goede balans houden tussen risicobeheersing en kosten.
Ook in 2024 vraagt dit de nodige prioritering en investeringen in personeel, procedures en hulpmiddelen. In de V00rjaarsnota 2024 zullen we inzichtelijk maken wat de middelenbehoefte is om deze doelstelling te kunnen blijven borgen.
Ten behoeve van de eerdergenoemde speerpunten van 2024 ontwikkelen we Informatie en Automatiseringsoplossingen. Daarnaast werken we aan de toekomstbestendigheid en efficiëntie van onze informatiehuishouding en ICT door de onderstaande trajecten.
Digitale stad
De Digitale transformatie van de maatschappij was de aanleiding voor de Utrechtse raad om in 2021 de visie Digitale Stad vast te stellen. In dit programma werken wij aan het fundament voor digitalisering in de opgaven van Gezond Stedelijk Leven voor iedereen.
Ook in 2024 werken we aan beleidskaders om de digitale ontwikkeling bij te benen op het gebied van
bijvoorbeeld Artificiële Intelligentie en social-media app’s.
Met innovatieprojecten maken we moderne technologie toepasbaar voor de gemeente, zoals een circulaire monitor, een druktemonitor en een 4D-kaart van ons wervengebied.
We breiden het opleidingsaanbod voor digitale vaardigheden uit om zowel bewoners als medewerkers van de gemeente mee te nemen in de digitale transformatie.
Met campagnes waarschuwen wij onze inwoners voor digitale aanvallen.
Omdat de digitale transformatie ook ethische vraagstukken met zich meebrengt, zullen we onze Uthiek aanpak uitbreiden met een stadspanel Uthiek.
Samen Organiseren
In vervolg op de keuze voor Samen Organiseren in de programmabegroting 2020 werkt de gemeente samen met andere gemeenten aan een meerjarig programma voor gestandaardiseerde informatiehuishouding voor gemeenten (ook wel Common Ground genoemd). Doel van dit programma is verbeterde dienstverlening aan inwoners. Maar het legt ook de basis voor verbeterd informatiebeheer, Open Utrecht en klantgerichte samenwerking in ketens. De Gemeente Utrecht is hierin één van de Koplopergemeenten.
In 2024 sluiten we onze publieksdienstverlening, Klantcontactcenter en digitale aanvragen aan op deze nieuwe, gemeenschappelijke informatievoorziening
Cloudtransitie
Stapsgewijs brengen we onderdelen van onze informatievoorziening en ICT over naar cloud-infrastructuur bij gespecialiseerde (cloud)dienstverleners. Dit heeft tot gevolg dat het werk van de ICT-afdeling verschuift van zelf beheren naar regievoering. Zo maken we de transitie naar een toekomstbestendiger, veiliger en Flexibeler ICT.
In 2024 verhuizen we onze applicaties naar de Cloud-infrastructuur en ontmantelen we ons eigen datacenter aan de Manitobadreef.
Onderwerp | Toelichting | Doelstelling 2024 |
---|---|---|
Continuïteit en beschikbaarheid van ICT-systemen | We optimaliseren onze processen en de informatiehuishouding op basis van de ambities rondom dienstverlening, participatie, bedrijfsvoering en het nieuwe werken. Tijdens deze innovatie zorgen we ervoor dat de bedrijfskritische systemen beschikbaar zijn en de continuïteit blijft gewaarborgd. | Behoud van prestaties op beschikbaarheid en continuïteit van resp. 99% en 24/7. |
Open data/ Open overheid | We werken toe naar een meer open en transparante gemeente Utrecht. | Minimaal 300 open datasets en 20 open documenten op Utrechtse Open Platform |
Gegevensbescherming | De gemeente heeft de afgelopen jaren gewerkt aan de implementatie van risicogestuurd werken op het gebied van gegevensbescherming. De doelstelling daarbij is om een volwassen managementproces neer te zetten dat certificeerbaar is op basis van de ISO 27001 standaard | Alle risicoanalyses op het gebied van informatieveiligheid en privacy op strategisch, tactisch en operationeel niveau, zoals voorgeschreven in het management systeem, zijn uitgevoerd en up-to-date. |