Doelstellingen

Bebouwde omgeving

Bebouwde omgeving

De bebouwde omgeving is veilig, leefbaar en tast de gezondheid niet aan.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Algemene Handhavingsstrategie
bebouwde omgeving en openbare ruimte

2023

De strategie geeft op hoofdlijnen de uitgangspunten en doelen weer voor toezicht en handhaving in de fysieke leefomgeving in de stad Utrecht.

Handhavingstrategie Bestaande Bouw

2017

De strategie bevat een risicoanalyse, een basis voor prioriteitstelling en de manier waarop we toezicht houden.

Handhavingstrategie Huisvesting 2018 gemeente Utrecht

2018

De strategie bevat een risicoanalyse, een basis voor prioriteitstelling en de manier waarop we toezicht houden.

Handhavingsstrategie bedrijven en instellingen

2014

De strategie bevat een risicoanalyse, een basis voor prioriteitstelling en de manier waarop we toezicht houden.

Uniforme Uitvoerings-en Handhavingsstrategie overgedragen milieutaken

2022

De strategie geeft op hoofdlijnen de uitgangspunten en doelen weer voor toezicht en handhaving in de fysieke leefomgeving in de regio Utrecht en stuurt hiermee de werkzaamheden van de twee Omgevingsdiensten aan (RUD en OdrU).

Overig thematisch beleid

Het thematische beleid bevat kaders voor de uitvoering bij VTH.

Effectindicatoren

Uitgebreidere informatie over indicatoren die betrekking hebben op deze doelstelling is te vinden: niet van toepassing.

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

  • De rol van de gemeente verandert binnen Werken onder de Wet kwaliteitsborging bouw. Een deel van het toezicht verschuift naar de markt en zal door kwaliteitsborgers worden uitgevoerd.
  • Uitvoeren van nieuwe regels in de Wet goed Verhuurderschap gericht op toezicht en handhaving op onjuiste huurprijzen (gereed in Q1 2024).

Activiteiten die we niet meer doen

Niet van toepassing

Activiteiten die we blijven doen

  • We toetsen vergunningaanvragen aan het Omgevingsplan, het Besluit bouwwerken leefomgeving en overige wet-en regelgeving. We hanteren de principes van de Omgevingswet.
  • Wij houden toezicht op de naleving van vergunningen bij de oprichting, wijziging en sloop van gebouwen. We controleren voor zover passend in onze rol, de uitvoering van bouwwerken volgens het Landelijk toezichtprotocol.
  • Wij zetten ons in om bouwhinder te voorkomen en bouwoverlast te beperken.
  • Wij houden toezicht op de naleving van milieu- en energie wet- en regelgeving bij bedrijven. We leggen hierbij de nadruk op het toezicht op risicovolle activiteiten. Ook behandelen we meldingen van overlast en hinder door bedrijven.
  • Voor risicovollere bedrijven voert de RUD Utrecht het toezicht op milieuwetgeving uit. De RUD Utrecht houdt ook toezicht op bodemsaneringen, grondtoepassingen en bedrijfsmatige asbestsaneringen.
  • Voor de bestaande bouw richt ons toezicht zich naast het gebruik en de veiligheid ook op de gezondheid (binnenmilieu), energiebesparing, duurzaamheid en uitstraling van gebouwen.
  • Samen met de woningcorporaties onderzoeken we meldingen van onrechtmatige bewoning (illegale bewoning van de sociale woningvoorraad).
  • Wij controleren overlastmeldingen en we handhaven bij illegale situaties zoals illegale kamerverhuur en strijdig gebruik. We registreren alle meldingen. Meldingen over gevaar voor de veiligheid en gezondheid pakken we altijd op.
  • Het project 'Huisjesmelkers en ondermijnende criminaliteit' zetten we voort.  
  • Via het Programma Beschermen Woningvoorraad ontwikkelen we een integrale aanpak om negatieve effecten en misstanden zoals slecht verhuurderschap, leegstand, toeristische verhuur en het opkopen van woningen tegen te gaan.
  • We helpen VvE’s (Verenigingen van Eigenaren) met het opstellen van meerjarenonderhoudsplannen. Daarbij stimuleren we maatregelen voor energiebesparing, de aanschaf van zonnepanelen en voor veilige installaties (APK).

Financiën Bebouwde omgeving

In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.

x €1.000

Toelichting verschillen

Bedrag

I/S

Baten

Ophoging van leges door stijgende kosten conform besluit voorjaarsnota 2023

200

I

Prijs- en looncompensatie

1.151

S

Lasten

Omgevingswet incidentele middelen voor de inrichting:
Er zijn in 2023 incidentele middelen toegekend om de operationele inrichting te realiseren.  

-1.328

I

Handhavingsdossier Wijk Binnenstad:
Dit bedrag is overgeheveld uit 2022 om de verwachte dwangsommen voor dossier Oude Gracht opgelegd door de rechtsprekende instanties te kunnen dekken.

-536

I

Vermindering van handhaving:
Om de kostenverhoging te kunnen dekken, wordt bij het handhavingsprogramma 2024 bepaald welke taken in mindere mate wordt uitgevoerd. De raad is hierover geïnformeerd bij de voorjaarsnota 2023.

-200

I

Prijs- en looncompensatie

940

S

Reserves

Onttrekkingen

Handhavingsdossier Wijk Binnenstad

-536

I

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

Voor het jaar 2024 was de doelstelling Bebouwde omgeving voor 2 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar  2025 voor 2 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2026 voor 2 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2027 voor 2 procent beïnvloedbaar

Voor deze doelstelling geldt dat de beïnvloedbare ruimte relatief klein is. Het gaat om taken ten aanzien van bouw- en woningtoezicht en vergunningverlening. In beginsel is een aanzienlijk deel gemeentelijk (beïnvloedbaar) beleid. Echter, lagere personeelsinzet zal bijvoorbeeld leiden tot dalende precario en hogere juridische kosten. Ook zal de overdracht van wettelijke taken (milieu, bodem en energie) op termijn de ruimte verder beperken.

Deze pagina is gebouwd op 11/08/2023 12:43:23 met de export van 11/08/2023 12:22:10