Doelstellingen

Beheer openbare ruimte

Beheer openbare ruimte

Met goed beheer van de openbare ruimte zorgen we voor een gezonde, aantrekkelijke, robuuste en toekomstbestendige leefomgeving voor iedereen.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

 

Kadernota Kwaliteit Openbare Ruimte  

2016

In de nota is vastgelegd wat nodig is om de kwaliteit van de openbare ruimte goed aan te laten sluiten bij de omgeving.

Nota Beheer Openbare Ruimte  

2021

In de nota brengen we in beeld wat de staat is van de kwaliteit van de openbare ruimte en beschrijven we hoe we de openbare ruimte ontwikkelend willen beheren, wat de omvang van het achterstallig onderhoud is en hoe we de verschillende opgaven willen financieren. 

Meerjaren Investeringsprogramma 2024-2029

2023

Dit programma biedt inzicht in de projecten groot onderhoud en vervanging die we willen uitvoeren.  

Programmaplan Werk aan de Werf  

2021

In dit plan staat hoe we wal-, werf- en kluismuren en kelders in het historische wervengebied herstellen en werken aan maatregelen om schade aan muren en kelders in de toekomst te voorkomen.

Uitvoeringsprogramma wervengebied 2023 - 2026

2023

In het programma staat welke herstelmaatregelen we nemen.

Actieplan zelfbeheer openbaar groen  

2021

Met dit actieplan geven we aan hoe we de samenwerking versterken met zelfbeheerders.

Notitie Aanpak plaagdierbeheersing: Ratten  

2020

In deze notitie beschrijven we de aanpak van de Integrated Pest Management, de focus ligt op preventie.

Visie stadswater  

niet bekend

Het beleid richt zich op het gebruik van het openbare water waar je kan varen of zwemmen en op de oevers waar je kan verblijven en wandelen.
Voor dit onderwerp is nieuw beleid in de maak. Dit kan leiden tot een aanpassing van doelstellingen en indicatoren in de volgende programmabegroting.

Groenstructuurplan  

2007, 2018 

De Actualisatie van het Groenstructuurplan 2018 maakt inzichtelijk hoe de ontwikkeling van groen gelijke tred gaat houden met de groei van de stad.

Bomenbeleid  

2009, 2018 

In het Bomenbeleid staat onze ambities voor bomen.

Nota Utrechtse soortenlijst  

2018

Lijst met soorten die voor Utrecht kenmerkend zijn, waarbij hun beschermde status zorgt voor continuïteit in het behoud en stimuleren van plant- en dierensoorten.

Nota dierenwelzijn  

2019

In deze nota staat het dierenwelzijnsbeleid.

Effectindicatoren

Uitgebreidere informatie over indicatoren die betrekking hebben op deze doelstelling is te vinden: niet van toepassing.

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

 We leggen een visie en beleid op de ondergrond ter besluitvorming voor aan de raad en vertalen het daarna door naar een uitvoeringsprogramma (Visie en beleidsnota gereed in Q1 2024).

 We realiseren een besparing van 0,485 miljoen euro in 2023, oplopend tot 0,735 miljoen euro in 2024 en 1,085 miljoen euro structureel in 2025 door bij het beheer van de openbare ruimte te kiezen voor standaardiseren van het materiaalgebruik en voor versobering van het beeldkwaliteitsniveau (gereed in 2024).

  • We geven verder vorm aan de voorbereiding van de integrale openbare ruimte projecten, waarbij we inzetten een ‘in één keer goed’ aanpak, door bij de vervanging van riolering en wegverharding koppelkansen op het vlak van vergroening, mobiliteit en klimaatadaptatie te benutten (gereed in 2024).
  • De komende jaren werken we aan: 1) het herstel van de muren aan de Oudegracht, waaronder tussen de Muntkelder en de Stadhuisbrug en tussen de Weesbrug en de Smeebrug en (2) delen van de Kromme Nieuwegracht, (3) het herstel van kelders met bouwkundige gebreken en het waterdicht maken van kelders met ernstige lekkages, (4) een definitieve financiële regeling voor keldereigenaren en (5) afspraken met stakeholders over beheer en gebruik (gereed in 2026).
  • We ondersteunen de realisatie van een particuliere Islamitische begraafplaats (gereed in 2024).
  • Onder voorbehoud van vaststelling van de Visie stadswater door de raad: we voegen indicatoren en een financiële paragraaf toe aan de Visie stadswater en leggen deze ter vaststelling voor aan de raad (gereed in 2024).
  • Onder voorbehoud van vaststelling van de visie Stadswater door de raad: we stellen een uitvoeringsprogramma Stadswater 2024-2027 op (gereed in 2024).

Activiteiten die we niet meer doen

  • In het kader van de versoberingsopgave brengen we de frequentie van het reinigen van een deel van onze civiele constructies (zoals bruggen, steigers, vlonders) of onderdelen daarvan terug.

Activiteiten die we blijven doen

 We continueren onze acties voor het verbeteren van de toegankelijkheid van de openbare ruimte voor mensen met een beperking.

  • We werken het achterstallig onderhoud in een redelijke termijn van tien jaar weg.
  • We voeren geprogrammeerde groot onderhoud- en vervangingsprojecten in de openbare ruimte uit, die zijn opgenomen in het Meerjaren Investeringsplan 2024-2029 en geven daarbij invulling aan ontwikkelend beheer, met als streven om steeds een bijdrage te leveren aan de gemeente-brede opgaven voor een gezond stedelijk leefklimaat.
  • We houden de openbare ruimte schoon en onderhouden het groen volgens de afgesproken kwaliteitsnormen.
  • We zetten de begeleiding van en samenwerking met de vrijwilligers in het dagelijks beheer voort. 
  • We handhaven de algemene regelgeving en voorschriften van vergunningen in de openbare ruimte en controleren naar aanleiding van meldingen of eigen waarnemingen vanuit preventief toezicht. 
  • Het programmeren, herstel van schade aan het monumentale wervengebied, intensivering van beheer, voorkomen van schade, voorkomen van onveilige situaties en het invullen van de burenplicht en de maatschappelijke zorgplicht is elk jaar onderdeel van ons werk.

Financiën Beheer openbare ruimte

In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.

x €1.000

Toelichting verschillen

Bedrag

I/S

Baten

Indexering tarieven, belastingen en leges. In bovenstaande tabel is in 2024 nog een algemene index toegepast op de baten van de tarieven en heffingen. Echter is het idee om in 2024 een gedifferentieerde indexering toe te gaan passen. Na vaststelling van de verordeningen voor 2024 zullen de aanpassingen in de baten worden verwerkt in de eerstvolgende begrotingswijziging.

938

S

Lasten

Loon- en prijsindexering

1.587

S

Referentiekader Groei: budgettoename wordt jaarlijks bepaald en verwerkt op basis van bevolkingstoename.

1.155

S

Werven: Het incidentele budget voor de periode 2021-2023 valt in 2024 weg.

-721

I

Frictiekosten Leidsche Rijn: Budget toekenning voor nieuw opgeleverde openbare ruimte is gerelateerd aan de bevolkingsgroei in Leidsche Rijn. Te onderhouden openbare ruimte wordt eerder opgeleverd  dan dat er nieuwe bewoners zijn.  Hierdoor ontstaat er een hiaat in onderhoudsbudget. Dit is het frictiebudget dat jaarlijks wordt bepaald.

-652

I

Reserves

Onttrekkingen

In 2023 is 1,3 miljoen euro onttrokken aan de algemene reserve ten behoeve het Programma Wervengebied. In 2024 vindt er geen onttrekking plaats.

-1.321

I

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

Voor het jaar 2024 was de doelstelling Beheer openbare ruimte voor 10 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar  2025 voor 9 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2026 voor 9 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2027 voor 8 procent beïnvloedbaar

De lasten binnen deze doelstelling zijn slechts beperkt beïnvloedbaar door wettelijke taken en koppeling tussen baten en lasten. De keuzeruimte wordt beperkt doordat het wettelijk verplicht is om objecten veilig en heel te houden door onderhoud en vervanging. Vooral de opgave in naoorlogse wijken is groot. Keuzeruimte komt vooral neer op versobering, er is bijvoorbeeld op een aantal gebieden een kwaliteitsniveau afgesproken dat één trede hoger ligt dan wettelijk verplicht. Versobering gaat samen met een hoger risico op herstelkosten door achterstallig onderhoud. Toezicht en handhaving heeft betrekking op personeelskosten en aan personeel gerelateerd materieel, en betreft grotendeels gemeentelijk (beïnvloedbaar) beleid. Havendienst is zowel voor de commerciële als de publieke taak ruim kostendekkend. De tarieven voor de Havendienst kan nog wel worden verhoogd (t.b.v. algemene middelen). Tarieven voor de marktdienst is vanaf 2025 kostendekkend.

Deze pagina is gebouwd op 11/08/2023 12:43:23 met de export van 11/08/2023 12:22:10