Beheer openbare ruimte
Met goed beheer van de openbare ruimte zorgen we voor een gezonde, aantrekkelijke, robuuste en toekomstbestendige leefomgeving voor iedereen.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
| ||
2016 | In de nota is vastgelegd wat nodig is om de kwaliteit van de openbare ruimte goed aan te laten sluiten bij de omgeving. | |
2021 | In de nota brengen we in beeld wat de staat is van de kwaliteit van de openbare ruimte en beschrijven we hoe we de openbare ruimte ontwikkelend willen beheren, wat de omvang van het achterstallig onderhoud is en hoe we de verschillende opgaven willen financieren. | |
2023 | Dit programma biedt inzicht in de projecten groot onderhoud en vervanging die we willen uitvoeren. | |
2021 | In dit plan staat hoe we wal-, werf- en kluismuren en kelders in het historische wervengebied herstellen en werken aan maatregelen om schade aan muren en kelders in de toekomst te voorkomen. | |
2023 | In het programma staat welke herstelmaatregelen we nemen. | |
2021 | Met dit actieplan geven we aan hoe we de samenwerking versterken met zelfbeheerders. | |
2020 | In deze notitie beschrijven we de aanpak van de Integrated Pest Management, de focus ligt op preventie. | |
niet bekend | Het beleid richt zich op het gebruik van het openbare water waar je kan varen of zwemmen en op de oevers waar je kan verblijven en wandelen. | |
2007, 2018 | De Actualisatie van het Groenstructuurplan 2018 maakt inzichtelijk hoe de ontwikkeling van groen gelijke tred gaat houden met de groei van de stad. | |
2009, 2018 | In het Bomenbeleid staat onze ambities voor bomen. | |
2018 | Lijst met soorten die voor Utrecht kenmerkend zijn, waarbij hun beschermde status zorgt voor continuïteit in het behoud en stimuleren van plant- en dierensoorten. | |
2019 | In deze nota staat het dierenwelzijnsbeleid. |
Effectindicatoren
Indicator | Nulmeting | Realisatie 2022 | Doelstelling 2023 | Doelstelling 2024 | Doelstelling 2025 | Doelstelling 2026 | ||
Waardering van het schoonhouden van de openbare ruimte in de buurt. | 6,6 (2021) | - | 6,5 | - | 6,5 | - | ||
Waardering van het onderhoud van de verharding in de buurt (zoals straten, pleinen, stoepen en fietspaden). | n.v.t. (2023) | - | 6,8 | |||||
Waardering van de verzorging van het openbare groen in de buurt. | n.v.t. (2023) | - | 6,8 |
Uitgebreidere informatie over indicatoren die betrekking hebben op deze doelstelling is te vinden: niet van toepassing.
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar |
---|
We leggen een visie en beleid op de ondergrond ter besluitvorming voor aan de raad en vertalen het daarna door naar een uitvoeringsprogramma (Visie en beleidsnota gereed in Q1 2024). |
We realiseren een besparing van 0,485 miljoen euro in 2023, oplopend tot 0,735 miljoen euro in 2024 en 1,085 miljoen euro structureel in 2025 door bij het beheer van de openbare ruimte te kiezen voor standaardiseren van het materiaalgebruik en voor versobering van het beeldkwaliteitsniveau (gereed in 2024). |
|
|
|
|
|
Activiteiten die we niet meer doen |
---|
|
Activiteiten die we blijven doen |
---|
We continueren onze acties voor het verbeteren van de toegankelijkheid van de openbare ruimte voor mensen met een beperking. |
|
|
|
|
|
|
Financiën Beheer openbare ruimte
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Baten | 12.266 | 14.221 | 15.213 | 15.150 | 15.150 | 15.150 | |
Lasten | 100.743 | 114.139 | 116.501 | 115.723 | 115.240 | 116.910 | |
Saldo Baten en Lasten | -88.477 | -99.917 | -101.289 | -100.574 | -100.091 | -101.761 | |
Onttrekking reserves | 4.314 | 1.324 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
Toevoeging reserves | 1.321 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 2.993 | 1.324 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
Totaal | -85.485 | -98.593 | -101.286 | -100.571 | -100.088 | -101.758 |
In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.
x €1.000 | ||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S |
Baten | ||
Indexering tarieven, belastingen en leges. In bovenstaande tabel is in 2024 nog een algemene index toegepast op de baten van de tarieven en heffingen. Echter is het idee om in 2024 een gedifferentieerde indexering toe te gaan passen. Na vaststelling van de verordeningen voor 2024 zullen de aanpassingen in de baten worden verwerkt in de eerstvolgende begrotingswijziging. | 938 | S |
Lasten | ||
Loon- en prijsindexering | 1.587 | S |
Referentiekader Groei: budgettoename wordt jaarlijks bepaald en verwerkt op basis van bevolkingstoename. | 1.155 | S |
Werven: Het incidentele budget voor de periode 2021-2023 valt in 2024 weg. | -721 | I |
Frictiekosten Leidsche Rijn: Budget toekenning voor nieuw opgeleverde openbare ruimte is gerelateerd aan de bevolkingsgroei in Leidsche Rijn. Te onderhouden openbare ruimte wordt eerder opgeleverd dan dat er nieuwe bewoners zijn. Hierdoor ontstaat er een hiaat in onderhoudsbudget. Dit is het frictiebudget dat jaarlijks wordt bepaald. | -652 | I |
Reserves | ||
Onttrekkingen | ||
In 2023 is 1,3 miljoen euro onttrokken aan de algemene reserve ten behoeve het Programma Wervengebied. In 2024 vindt er geen onttrekking plaats. | -1.321 | I |
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
Voor het jaar 2024 was de doelstelling Beheer openbare ruimte voor 10 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar 2025 voor 9 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2026 voor 9 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2027 voor 8 procent beïnvloedbaar
De lasten binnen deze doelstelling zijn slechts beperkt beïnvloedbaar door wettelijke taken en koppeling tussen baten en lasten. De keuzeruimte wordt beperkt doordat het wettelijk verplicht is om objecten veilig en heel te houden door onderhoud en vervanging. Vooral de opgave in naoorlogse wijken is groot. Keuzeruimte komt vooral neer op versobering, er is bijvoorbeeld op een aantal gebieden een kwaliteitsniveau afgesproken dat één trede hoger ligt dan wettelijk verplicht. Versobering gaat samen met een hoger risico op herstelkosten door achterstallig onderhoud. Toezicht en handhaving heeft betrekking op personeelskosten en aan personeel gerelateerd materieel, en betreft grotendeels gemeentelijk (beïnvloedbaar) beleid. Havendienst is zowel voor de commerciële als de publieke taak ruim kostendekkend. De tarieven voor de Havendienst kan nog wel worden verhoogd (t.b.v. algemene middelen). Tarieven voor de marktdienst is vanaf 2025 kostendekkend.