Buurtteams
Jeugdigen en gezinnen groeien gezond en veilig op door, als het nodig is, inzet van laagdrempelige hulp van de buurtteams jeugd en gezin.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2017 | Opdracht basishulp buurtteams jeugd en gezin 2019-2024. | |
Verordening waarin onder andere is vastgelegd welke jeugdhulpvoorzieningen de gemeente Utrecht biedt en hoe de toegang tot deze jeugdhulpvoorzieningen is geregeld. |
Voor deze doelstelling is nieuwe beleid in de maak.
We hanteren indicatoren om te meten waar we staan. Voor deze doelstelling streven we naar een balans tussen bereik, beschikbaarheid, en kwaliteit binnen het beschikbare budget. In gesprekken met partners kijken we naar de onderlinge samenhang tussen de indicatoren en volgen we de ontwikkelingen daarin.
Bereik
Toelichting: in de grafiek staat per dag het aantal Utrechtse gezinnen, met kinderen onder de 18 jaar, en jongeren tot 23 jaar die onder de Jeugdwet vallen, die basishulp (begeleiding) krijgen van een buurtteam jeugd en gezin in de periode Q1 2021 – Q1 2023 en de prognose voor de periode Q2 2023 – Q4 2024.
Analyse: de prognose is een statistische bewerking op basis van data uit het verleden en voortzetting van het huidige beleid. De impact van bijvoorbeeld de maatregelen die taskforce jeugd verkent, kunnen leiden tot een wat afwijkend beeld waarbij we blijven streven naar een balans tussen bereik, beschikbaarheid en kwaliteit binnen de financiële kaders.
Bron: dashboard jeugdhulp.
Beschikbaarheid
Of het lukt om tijdig passende jeugdhulp te bieden (beschikbaarheid) is sterk afhankelijk van de ontwikkeling van de vraag (omvang en complexiteit), de uitstroom, de beschikbare personeelscapaciteit en de beschikbare financiën. Zie jaarstukken 2022 voor beschikbaarheidscijfers in 2022. W e verwachten dat druk op de jeugdhulp ook in 2024 en daarna nog steeds hoog is. Ook de financiële schaarste is groter dan voorgaande jaren wat gevolgen kan hebben voor de beschikbaarheid van jeugdhulp. Samen met partners blijven we maximaal inzetten op het tijdig beschikbaar houden van zorg en ondersteuning.
Kwaliteit
De buurtteams gebruiken de app Ervaringwijzer om cliëntinformatie over ervaren kwaliteit, ervaren toegankelijkheid en ervaren effect uit te vragen. Meer informatie staat in jaarstukken 2022 . Daarnaast volgen we de ervaring van jeugdigen en ouders door rapportages van aanbieders, klachtenrapportages, signalen van buurtteams uit de stad. Dit is onderdeel van de gesprekken met de buurtteams.
Uitgebreidere informatie over indicatoren die betrekking hebben op deze doelstelling is te vinden:
niet van toepassing.
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar |
---|
|
|
|
|
|
Activiteiten die we niet meer doen |
---|
Nog niet bekend. De kaders voor het traject om te komen tot een houdbaar sociaal domein zijn door de raad vastgesteld met de voorjaarsnota 2023 inclusief de amendementen ‘Utrecht basis is een absoluut minimum bij bezuinigingen’ en ‘de mogelijkheid tot een bredere dialoog’. Een eerste slag op de uitwerking van deze kaders wordt gemaakt in beleidsnota’s, waaronder de nota Jeugd en de nota’s van uitgangspunten subsidietenders. Deze worden vanaf het vierde kwartaal aan de raad voorgelegd. Bij de uitwerking worden inwoners en partners betrokken conform laatstgenoemde amendement. De raad bewaakt de samenhang en voortgang op de hervorming en stelt waar nodig bij. De uitgewerkte plannen leggen wij uiterlijk met de voorjaarsnota 2024 voor aan de raad ter vaststelling, waarna de implementatie volgt. De voorstellen kunnen, net als de uitkomsten van de taskforce Jeugd, leiden tot het verminderen of wijzigen van activiteiten in het sociaal domein. |
Activiteiten die we blijven doen |
---|
Buurtteams bieden tijdig passende ambulante generalistische basishulp. |
|
|
|
|
Versterken van de samenwerking onderwijs en kernpartners. Gezamenlijk richten op eerder en anders kijken naar een hulpvraag. |
In samenwerking met informele hulp, de sociale basis, de (voor)school en de kernpartners de toegankelijkheid van de buurtteams vergroten. |
Financiën Buurtteams
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Baten | 2.117 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | 27.872 | 26.052 | 25.962 | 25.762 | 25.162 | 25.062 | |
Saldo Baten en Lasten | -25.755 | -26.052 | -25.962 | -25.762 | -25.162 | -25.062 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | -25.755 | -26.052 | -25.962 | -25.762 | -25.162 | -25.062 |
Binnen deze doelstelling zijn er geen verschillen groter dan 0,5 miljoen euro of meer dan 10% van de baten en lasten.
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
Voor het jaar 2024 was de doelstelling Buurtteams voor 48 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar 2025 voor 49 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2026 voor 49 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2027 voor 50 procent beïnvloedbaar
De lasten binnen deze doelstelling zijn voor bijna de helft beïnvloedbaar. Buurtteams, met de wettelijke taak tot leveren van toegang tot zorg en niet-wettelijke taak voor het leveren van basiszorg, worden georganiseerd met als uitgangspunt preventie van (dure, wettelijk verplichte) specialistische hulp (voor Wmo en Jeugdhulp). Door zorg te beperken tot het uitvoeren van wettelijke taken zal het risico groter worden dat dure specialistische hulp ingezet moet worden en dat meer cliënten zorg nodig hebben dan nu het geval is. Versnelling Overvecht betreft middelen uit Samen voor Overvecht, hiervoor is in 2019 een ambitiedocument door de raad vastgesteld (programma overstijgend).