Doelstellingen

Volksgezondheid

Volksgezondheid

In 2040 zijn de gezondheidsverschillen in Utrecht tussen de laagste en hoogste sociaaleconomische groepen met 30% afgenomen t.o.v. 2012.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

 
Raadsbrief Motie en Toezegging Gezondheidsverschillen

2020

Inzicht op vraagstuk gezondheidsverschillen en doelstelling op het verkleinen van gezondheidsverschillen. De meest actuele informatie staat op de Volksgezondheidsmonitor Utrecht.  

Gezondheid voor iedereen

2019

Volksgezondheidsbeleid Utrecht 2019-2023.

Voor deze doelstelling is nieuw beleid in de maak.

Figuur 1: Goed ervaren gezondheid naar opleiding in Utrecht, 18 jaar en ouder

Figuur 2: Goed ervaren gezondheid naar rondkomen in Utrecht, 18 jaar en ouder

Toelichting indicatoren:
We zien in de onderzoeksresultaten van 2022 dat de ervaren gezondheid van Utrechtse volwassenen (achttien jaar en ouder) is verslechterd ten opzichte van eerdere jaren. Figuur 1 laat dat zien voor verschillende opleidingsgroepen en figuur 2 voor de mate waarin Utrechters kunnen rondkomen. Zichtbaar is dat verschillen in ervaren gezondheid groot blijven. Het verschil in ervaren gezondheid tussen de verschillende opleidingsgroepen is tussen 2012 en 2022 kleiner geworden. Dit zien we niet als een gunstige ontwikkeling. In alle groepen is de ervaren gezondheid namelijk gedaald en het meest in de groepen die zich vaker gezond voelen. Het verschil in ervaren gezondheid naar rondkomen is groter geworden. Daar daalt de ervaren gezondheid sterker in de groep die zich al minder vaak gezond voelde.

Een overzicht van alle informatie over de indicator waarmee we de doelstelling monitoren kunt u vinden op de website van de Volksgezondheidsmonitor Utrecht.  En een uitgebreide monitor over verschillen in gezondheid, leefstijl en kansen op gezondheid in Utrecht leest u hier . De gegevens van 2022 worden begin 2024 in de uitgebreide monitor verwerkt.

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

  • Rijksvaccinatieprorgamma: starten aanpak in Kanaleneiland en Overvecht om vaccinatiegraad te verhogen (gereed in Q4 2024). 
  • Inspectie Kinderopvang (IKO): gebruiken aangepast model risicoprofiel per 1 januari 2024, waarmee beter de risico’s voor verantwoorde kinderopvangingeschat kunnen worden.

 Modernisering sekswerkbeleid: aanbevelingen uitvoeren commissie Sorgdrager, met name  legaliseren van thuiswerken voor 1 persoon en het realiseren van 1 of 2 kleinschalige locaties.

 Rookvrije generatie: beperking verkooppunten, rookvrije openbare ruimte(specifiek terrassen) en verkleining gezondheidsverschillen (o.a. rookvrij leven Overvecht) (gereed in 2026).  

 Gezond gewicht: vernieuwen gemeentelijk meerjarig uitvoeringsprogramma over samenwerking gezond gewicht vanaf de vroege jeugd tot en met jongvolwassenheid  (was gepland in 2023) (gereed in Q1 2024). 

 Start netwerkaanpak Overgewicht en Obesitas (Kind naar Gezond Gewicht).

Activiteiten die we niet meer doen

Niet van toepassing.

Activiteiten die we blijven doen

  • JGZ: versterking inzet JGZ in de kernpartneraanpak Jonge Kind en Primair Onderwijs. Ook heeft de JGZ een grotere rol bij het bereiken van de kinderen die Voorschoolse Educatie (VE) het hardst nodig hebben.

 Kansrijke start: ondersteuning veerkracht ouders/gezinnen en voorkomen waar mogelijk van problemen of deze zo klein mogelijk houden. Opzetten en doorontwikkelen geboortenetwerken in alle wijken. 

  • Collectieve aanpak : steunen ouders, jongeren en kinderen bij opvoed- en opgroeivraagstukken. Vanuit de JGZ werken we hierin samen met diverse partners in de stad.
  • Dak- en thuislozen: uitvoering van sociaal medische zorg voor dak- en thuislozen
  • Sekswerk: hulp- en dienstverlening voor sekswerkers die in Utrecht wonen en/of werken. Uitstapprogramma’s zijn hier onderdeel van. 
  • Zorg – en hulpverlening kwetsbare Utrechters: ondersteuning en zorg voor inwoners met overvolle of sterk vervuilde huishoudens. En regionale toegang tot maatschappelijke opvang en beschermd wonen.
  • GGD Regio Utrecht: uitvoering aantal taken uit: infectieziektebestrijding, medische milieukunde, technische hygiënezorg, forensische zorg en verstrekking PrEP.

  Continuering Soa-poli en pilot Transkliniek. 

 Gezond leren op school: (speciaal) basisonderwijs scholen de mogelijkheid bieden tot Beweegprogramma's, Gezonde schoollunch en Voedseleducatie.  

 Gezond ouder worden: impuls valpreventie. Meer inzet op onder andere valrisico-inschatting, voorlichting, en balansprogramma’s. Sporten en bewegen faciliteren, onder andere programma Doortrappen.

 Mentale gezondheid: met partners voorkomen en verminderen van mentale problemen en versterken van veerkracht. Nieuwe initiatieven nadere regel Herstel en Veerkracht Utrechtse jeugd vinden plaats.

  • Geldzorgen: Ondersteunen zorgprofessionals in het signaleren, bespreekbaar maken en doorverwijzen naar passende hulpverlening bij geldzorgen. 
  • Gezonde leefomgeving: structureel adviseren over gezonde keuzes in ruimtelijke visies, tenders, omgevingsplannen en vergunningverleningen. Hierbinnen is extra aandacht voor gezondheidsachterstanden.

 Gezonde voeding: deelname City Deal Gezonde en Duurzame Voedselomgeving en we bepalen of en hoe we afspraken maken met de horeca over een gezond voedselaanbod. 

  • Gezondheidskennis: met de Volksgezondheidsmonitor Utrecht brengen we de gezondheid van Utrechters continu in beeld. In 2024 vindt onder andere de Gezondheidsmonitor Volwassenen en Ouderen plaats.  
  • WHO: met ons lidmaatschap van internationale netwerken werken we aan onze profilering van Gezond Stedelijk Leven voor Iedereen en het vermeerderen van gezondheidskennis over onder andere brede welvaart.

 Sleutelfiguren: verbreden en bestendigen aanpak in de wijk.  

 Health Hub Utrecht: versterken netwerken in de stad ten behoeve van innovaties in zorg en preventie. 

 Versnelling Overvecht / Samen voor Overvecht: inzet extra middelen Regiodeal om succesvolle aanpakken uit Kansrijke Start te versterken en borgen. Tevens inzet JGZ op Multidisciplinair Overleg Jeugd.

  • GALA(Gezond en actief leven akkoord): voor bovenstaande activiteiten gebruiken we o.a. de middelen die uit de Brede Specifieke uitkering (SPUK) komen om uitvoering te geven aan het gezond en actief leven akkoord en het Sportakkoord 2. Waarbij de stip op de horizon een gezonde generatie in 2040 is. Dit doen we samen met onze partners in de stad. (dit onderdeel moet (deels) nog in de begroting worden opgenomen).

Financiën Volksgezondheid

In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.

x €1.000

Toelichting verschillen

Bedrag

I/S

Lasten

Totaal verschil in lasten 2024 ten opzichte van 2023, vooral:

1.986

  • Loon en prijscompensatie

1.458

S

  • Volgens coalitieakkoord neemt budget Schoollunches toe van 350 naar 1.000 

650

S

  • Volgens coalitieakkoord neemt budget Mentale Gezondheid toe van 100 naar 250 

150

I

  • Wegvallen incidentele middelen (GIDS, DUUP en internationaal project) 

-324

I

Totaal verschil in lasten 2025 ten opzichte van 2024: geen materiële afwijking

Totaal verschil in lasten 2026 ten opzichte van 2025, vooral:

-502

  • Wegvallen incidentele middelen Commissie Sorgdrager

-425

I

Totaal verschil in lasten 2027 ten opzicht van 2026, vooral

-1.404

  • Wegvallen incidentele middelen Coalitie akkoord

-1.150

I

Reserves

Onttrekkingen

In 2023 is incidenteel budget vanuit resultaatsbestemming 2022 (beslispunt 59) GIDS Kansrijke start verkregen

-169

I

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

Voor het jaar 2024 was de doelstelling Gezondheidsverschillen voor 17 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar  2025 voor 23 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2026 voor 26 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2027 voor 24 procent beïnvloedbaar

Voor deze doelstelling liggen voor enkele posten de bestedingen (relatief) vast in een gemeenschappelijke regeling of door bekostiging uit een rijkssubsidie dan wel middelen van derden. De ruimte betreft onder meer incidentele en structurele coalitiemiddelen en is versobering mogelijk op overige plustaken, met name de publieke gezondheidszorg (beleid en uitvoering), Jeugdgezondheidszorg, gezondheidsbevordering (verslavingspreventie). Bezuinigen betekent een risico voor de (fragiele) positieve ontwikkelingen, risico op verlies aan vertrouwen van de bewoners, een negatief signaal naar het Rijk en risico op uitblijven extra investeringen of ontbreken beschikbare cofinanciering.

Deze pagina is gebouwd op 11/08/2023 12:43:23 met de export van 11/08/2023 12:22:10