Volksgezondheid
In 2040 zijn de gezondheidsverschillen in Utrecht tussen de laagste en hoogste sociaaleconomische groepen met 30% afgenomen t.o.v. 2012.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2020 | Inzicht op vraagstuk gezondheidsverschillen en doelstelling op het verkleinen van gezondheidsverschillen. De meest actuele informatie staat op de Volksgezondheidsmonitor Utrecht. | |
2019 | Volksgezondheidsbeleid Utrecht 2019-2023. |
Voor deze doelstelling is nieuw beleid in de maak.
Figuur 1: Goed ervaren gezondheid naar opleiding in Utrecht, 18 jaar en ouder
Figuur 2: Goed ervaren gezondheid naar rondkomen in Utrecht, 18 jaar en ouder
Toelichting indicatoren:
We zien in de onderzoeksresultaten van 2022 dat de ervaren gezondheid van Utrechtse volwassenen (achttien jaar en ouder) is verslechterd ten opzichte van eerdere jaren. Figuur 1 laat dat zien voor verschillende opleidingsgroepen en figuur 2 voor de mate waarin Utrechters kunnen rondkomen. Zichtbaar is dat verschillen in ervaren gezondheid groot blijven. Het verschil in ervaren gezondheid tussen de verschillende opleidingsgroepen is tussen 2012 en 2022 kleiner geworden. Dit zien we niet als een gunstige ontwikkeling. In alle groepen is de ervaren gezondheid namelijk gedaald en het meest in de groepen die zich vaker gezond voelen. Het verschil in ervaren gezondheid naar rondkomen is groter geworden. Daar daalt de ervaren gezondheid sterker in de groep die zich al minder vaak gezond voelde.
Een overzicht van alle informatie over de indicator waarmee we de doelstelling monitoren kunt u vinden op de website van de Volksgezondheidsmonitor Utrecht. En een uitgebreide monitor over verschillen in gezondheid, leefstijl en kansen op gezondheid in Utrecht leest u hier . De gegevens van 2022 worden begin 2024 in de uitgebreide monitor verwerkt.
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar |
---|
|
|
Modernisering sekswerkbeleid: aanbevelingen uitvoeren commissie Sorgdrager, met name legaliseren van thuiswerken voor 1 persoon en het realiseren van 1 of 2 kleinschalige locaties. |
Rookvrije generatie: beperking verkooppunten, rookvrije openbare ruimte(specifiek terrassen) en verkleining gezondheidsverschillen (o.a. rookvrij leven Overvecht) (gereed in 2026). |
Gezond gewicht: vernieuwen gemeentelijk meerjarig uitvoeringsprogramma over samenwerking gezond gewicht vanaf de vroege jeugd tot en met jongvolwassenheid (was gepland in 2023) (gereed in Q1 2024). |
Start netwerkaanpak Overgewicht en Obesitas (Kind naar Gezond Gewicht). |
Activiteiten die we niet meer doen |
---|
Niet van toepassing. |
Activiteiten die we blijven doen |
---|
|
|
|
Kansrijke start: ondersteuning veerkracht ouders/gezinnen en voorkomen waar mogelijk van problemen of deze zo klein mogelijk houden. Opzetten en doorontwikkelen geboortenetwerken in alle wijken. |
|
|
|
|
|
|
Continuering Soa-poli en pilot Transkliniek. |
|
Gezond leren op school: (speciaal) basisonderwijs scholen de mogelijkheid bieden tot Beweegprogramma's, Gezonde schoollunch en Voedseleducatie. |
Gezond ouder worden: impuls valpreventie. Meer inzet op onder andere valrisico-inschatting, voorlichting, en balansprogramma’s. Sporten en bewegen faciliteren, onder andere programma Doortrappen. |
Mentale gezondheid: met partners voorkomen en verminderen van mentale problemen en versterken van veerkracht. Nieuwe initiatieven nadere regel Herstel en Veerkracht Utrechtse jeugd vinden plaats. |
|
|
Gezonde voeding: deelname City Deal Gezonde en Duurzame Voedselomgeving en we bepalen of en hoe we afspraken maken met de horeca over een gezond voedselaanbod. |
|
|
Sleutelfiguren: verbreden en bestendigen aanpak in de wijk. |
Health Hub Utrecht: versterken netwerken in de stad ten behoeve van innovaties in zorg en preventie. |
Versnelling Overvecht / Samen voor Overvecht: inzet extra middelen Regiodeal om succesvolle aanpakken uit Kansrijke Start te versterken en borgen. Tevens inzet JGZ op Multidisciplinair Overleg Jeugd. |
|
Financiën Volksgezondheid
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Baten | 3.644 | 2.763 | 2.739 | 2.738 | 2.738 | 2.738 | |
Lasten | 31.180 | 33.222 | 35.208 | 35.464 | 34.962 | 33.558 | |
Saldo Baten en Lasten | -27.536 | -30.460 | -32.470 | -32.726 | -32.224 | -30.820 | |
Onttrekking reserves | 542 | 286 | 117 | 117 | 116 | 117 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 542 | 286 | 117 | 117 | 116 | 117 | |
Totaal | -26.994 | -30.173 | -32.353 | -32.609 | -32.108 | -30.703 |
In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.
x €1.000 | ||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S |
Lasten | ||
Totaal verschil in lasten 2024 ten opzichte van 2023, vooral: | 1.986 | |
| 1.458 | S |
| 650 | S |
| 150 | I |
| -324 | I |
Totaal verschil in lasten 2025 ten opzichte van 2024: geen materiële afwijking | ||
Totaal verschil in lasten 2026 ten opzichte van 2025, vooral: | -502 | |
| -425 | I |
Totaal verschil in lasten 2027 ten opzicht van 2026, vooral | -1.404 | |
| -1.150 | I |
Reserves | ||
Onttrekkingen | ||
In 2023 is incidenteel budget vanuit resultaatsbestemming 2022 (beslispunt 59) GIDS Kansrijke start verkregen | -169 | I |
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
Voor het jaar 2024 was de doelstelling Gezondheidsverschillen voor 17 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar 2025 voor 23 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2026 voor 26 procent beïnvloedbaar Voor het jaar 2027 voor 24 procent beïnvloedbaar
Voor deze doelstelling liggen voor enkele posten de bestedingen (relatief) vast in een gemeenschappelijke regeling of door bekostiging uit een rijkssubsidie dan wel middelen van derden. De ruimte betreft onder meer incidentele en structurele coalitiemiddelen en is versobering mogelijk op overige plustaken, met name de publieke gezondheidszorg (beleid en uitvoering), Jeugdgezondheidszorg, gezondheidsbevordering (verslavingspreventie). Bezuinigen betekent een risico voor de (fragiele) positieve ontwikkelingen, risico op verlies aan vertrouwen van de bewoners, een negatief signaal naar het Rijk en risico op uitblijven extra investeringen of ontbreken beschikbare cofinanciering.