Doelstellingen

Aanbod cultuur

Aanbod cultuur

Gelijk aan de groei van de stad is er in alle wijken passend aanbod van diverse creatieve makers en culturele instellingen.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Kunst Kleurt de Stad - Cultuurvisie 2030 en Cultuurnota 2021-2024

2020

De cultuurvisie tot 2030 en de uitgangspunten voor Cultuurnota 2021-2024, met als pijlers:

  • pluriform aanbod
  • ruimte voor ontwikkeling
  • stimuleren van creatief vermogen
  • een inclusieve cultuursector

Uitvoeringsnota Kunst in de Openbare Ruimte

2021

In deze nota zijn de vier pijlers van de Cultuurnota op verschillende manieren verbonden met de uitgangspunten voor beeldende kunst in de openbare ruimte om de stad mooier en beter te maken.

Uitvoeringsnota Huisvesting Culturele en Creatieve Sector

2021

In deze nota staat hoe we meer ruimte willen maken voor culturele voorzieningen en creatieve werkplekken, hoe we de juiste plekken hiervoor bepalen en hoe we door meer grip op het vastgoed samen met de sector de doelen waar maken.

Nachtvisie 2030 en Beleidsnota Nachtcultuur

2023

Visie, ambities en doelstellingen om de Utrechtse nachtcultuur te ondersteunen en stimuleren.

Effectindicatoren

Uitgebreidere informatie over indicatoren die betrekking hebben op deze doelstelling is te vinden:

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

  • We starten met de implementatie van het programma Gemene Grond en realiseren in twee wijken kunst in de openbare ruimte Aanbod cultuur (gereed in 2024).

 We gaan op zoek naar nieuwe locaties voor nachtcultuur (gereed in 2025).

  • De adviescommissie Cultuurnota 2025-2028 adviseert over de aanvragen voor meerjarige subsidie 2025-2028, waarop het college beslist welke organisaties subsidie ontvangen (gereed in Q2 2024).  

Activiteiten die we niet meer doen

Niet van toepassing.

Activiteiten die we blijven doen

  • We blijven incidentele subsidies verstrekken aan culturele makers en organisaties via de Projectsubsidie Cultuur en Impulssubsidie Cultuur. We scherpen de regelingen aan op basis van een evaluatie.
  • We gaan verder met de ontwikkeling van het wijkcultuurhuis in de Merwedekanaalzone.
  • We verbouwen het jongerencultuurhuis in Kanaleneiland.
  • We gaan verder met de verkenning voor en ontwikkeling van een jongerencultuurhuis in Leidsche Rijn/Vleuten-De Meern.
  • We zoeken een nieuwe locatie voor het jongerencultuurhuis Overvecht.
  • We voeren het laatste jaar van de regeling voor investeringen in muziekstudio's uit, waarbij muzikanten, geluidskunstenaars, producers en organisaties subsidie kunnen aanvragen.

 Samen met het broedplaatsennetwerk voeren we het convenant broedplaatsen uit door bij te houden hoeveel erbij komt en er af gaat. Ook voeren we een regeling voor betaalbare meters voor makers uit.

 We voegen betaalbare meters voor creatieve makers toe in tijdelijke en permanent vrijgekomen of vrij te komen ruimte.

  • Dit is het laatste jaar waarin de organisaties op de tijdelijke locatie op het Berlijnplein een publieksprogramma realiseren, dat bijdraagt aan de ontwikkeling van het Cultuurcluster Berlijnplein.
  • De ontwerpfase voor het Cultuurcluster Berlijnplein wordt in 2024 afgerond met de oplevering van het definitieve- en technische ontwerp (DO & TO) zodat de voorbereiding/uitvoering van de bouw kan starten.
  • We treffen voorbereidingen voor de ontwikkeling van het nieuwe depot voor het Centraal Museum, erfgoed, de gemeentelijke kunstcollectie en het Universiteitsmuseum.
  • We onderzoeken nieuwe locaties voor wijkcultuurvoorzieningen.
  • We realiseren kunstwerken in het kader van de 1,5%-regeling, waarbij kunstprojecten onderdeel zijn van de (her)ontwikkeling van gemeentelijk vastgoed.   
  • Op landelijk niveau, met de G4 en binnen de cultuurregio Utrecht werken we samen aan het (vernieuwen van) het cultuurbeleid voor de periode 2025-2028 en de periode daarna.
  • Het monument als eerbetoon aan gastarbeiders wordt gerealiseerd en opgeleverd.

Financiën Aanbod cultuur

In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves ten opzichte van begrotingsjaar 2023 toegelicht.

x € 1.000

Toelichting verschillen

Bedrag

I/S

Baten

Niet van toepassing

                 -

n.v.t.

Lasten

Nacalculatie loon en prijscompensatie 2023

       -1.690

I

Loon en prijscompensatie 2024

        4.326

S

Culturele stedelijke regiovorming

          -163

I

Nadere regel muziekstudio's

          -350

I

Ontwikkelbudget nieuw depot Centraal Museum en Erfgoed

           449

S

Herhuisvesting collectie depot Centraal Musuem en Erfgoed

           750

I

 Uitbouw muzikale oefenstudio's

           192

S

 Betaalbare huisvesting creatieve sector

              50

I

 Cultuurbudget groeit mee met de stad

           200

S

 Programma nachtsector

              50

S

Culturele voorziening Leidsche Rijn

        1.150

S

Reserves

Toevoeging reserves

Gebruikersinvesteringen Culturele voorziening Leidsche Rijn - dotatie bestemmingsreserve

       -1.150

S

Onttrekking reserves

Culturele stedelijke regiovorming - onttrekking alg. dekkingsreserve

          - 163

I

Nadere regel muziekstudio's - onttrekking alg. dekkingsreserve

          - 350

I

 Betaalbare huisvesting creatieve sector - onttrekking alg. dekkingsreserve

           -150

I

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

Voor het jaar 2024 was de doelstelling Aanbod cultuur voor 3 procent beïnvloedbaar. Voor het jaar  2025 voor 90 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2026 voor 89 procent beïnvloedbaar Voor het jaar  2027 voor 89 procent beïnvloedbaar

Naast de verplichtingen in onder andere de cultuurnota 2021-2024, met een subsidieregeling voor 4 jaar, is deze doelstelling beperkt beïnvloedbaar. In 2024 is de beïnvloedbaarheid beperkt door reeds afgegeven beschikkingen en doorlopende contracten.
Voor de periode 2025-2028 geldt de nieuwe Cultuurnota 2025-2028 waarmee we nieuwe verplichtingen aangaan voor de nieuwe periode. Na vaststelling daarvan wordt de beïnvloedbaarheid op een vergelijkbaar percentage als 2024. De (maatschappelijke) consequenties die samengaan met keuzeruimte in de begroting betreffen minder cultureel aanbod in de stad en wijken.

Deze pagina is gebouwd op 11/08/2023 12:43:23 met de export van 11/08/2023 12:22:10